Společnost Ford Pro dnes představila dodávku, na kterou malé firmy v Evropě čekaly. Nový E-Transit Custom, plně elektrická verze nejprodávanější evropské dodávky, je od základu nově navržen tak, aby zákazníkům v segmentu lehkých užitkových automobilů s nosností do jedné tuny přinesl novou úroveň produktivity.
Společnost Ford Pro využila při vývoji E-Transitu Custom globální sílu svých výzkumných, konstruktérských i softwarových kapacit a spojila nejmodernější techniku elektrických vozidel s a služeb Ford Pro, aby pomohla podnikům snížit náklady na vlastnictví, zefektivnit práci a zjednodušit přechod na elektromobily.
Nová dodávka, inspirovaná poznatky z malých a středních firem, vznikala s cílem přinést zákazníkům inovativní zážitky založené na cloudové konektivitě a digitálních technologiích, které se mohou v průběhu životnosti vozu vyvíjet prostřednictvím softwarových aktualizací Ford Power-Up.
„Ford Pro a E-Transit Custom nově definují možnosti užitkových vozů – vezou pracující lidi i firmy do nového digitálního věku,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. „Naši zákazníci udělali z Transitu Custom nejoblíbenější užitkový vůz v Evropě, a my těmto zákazníkům nasloucháme již déle než 50 let. Nový E-Transit Custom byl navržen a zkonstruován tak, aby vyhovoval jejich potřebám – Transit pro novou éru, který si však stále dokáže zašpinit ruce, když je potřeba pustit se do práce.“
Technologie akumulátorů nové generace umožňuje cílový dojezd 380 km a schopnost rychlonabíjení výkonem až 125 kW. E-Transit Custom skvěle uspokojí nejširší potřeby zákazníků, to vše s podporou komplexních řešení Ford Pro pro správu a optimalizaci nabíjení.
V zájmu maximální produktivity během celého pracovního dne nabízí E-Transit Custom nová řešení pro rozvozové služby včetně přístupu do kabiny a nákladového prostoru. Kabina je zároveň firemní kanceláří, disponuje připojením 5G a flexibilním pracovním prostorem s chytrými funkcemi – například volant lze sklopit a využít jako ergonomický držák pro notebook či tablet.
Digitální inovace se zde setkávají s plnohodnotnými užitnými vlastnostmi. E-Transit Custom nabízí užitečné zatížení až 1100 kg, nižší podlahu nákladového prostoru se snadnějším přístupem a maximální hmotnost přívěsu 2000 kg. Nezávislé zadní odpružení a nejvyšší výkon motoru v dané třídě budou pro zákazníky znamenat novou úroveň řidičské zkušenosti.
„Díky digitálnímu ekosystému Ford Pro představuje E-Transit Custom pro evropské provozovatele dodávek skutečně revoluční nabídku,“ řekl Ted Cannis, generální ředitel Ford Pro. „Tyto důležité firmy přispívají do evropské ekonomiky částkou 786 miliard eur a E-Transit Custom jim při přechodu na elektromobily přinese tolik potřebné zvýšení produktivity.“
Společnost Ford Pro již představila elektrický model E-Transit, kterého se zatím prodalo více než 8300 kusů. Nový E-Transit Custom je jedním ze čtyř nových elektrických užitkových vozů Ford Pro, které se v Evropě objeví do roku 2024. Vyrábět ho společnost Ford Otosan v tureckém Kocaeli od podzimu 2023.
Elektrický pohon a plnohodnotné užitné vlastnosti
Nové elektrické hnací ústrojí E-Transitu Custom vznikalo s cílem usnadnit přechod na elektromobilitu menším firmám a živnostníkům, kteří dosud spoléhali na užitkové vozy poháněné vznětovým motorem.
„Na Transit Custom není lehké navázat – je nejprodávanější dodávkou v Evropě a třeba ve Velké Británii se loni stal dokonce nejprodávanějším automobilem vůbec. Nový E-Transit Custom je však pro naše zákazníky obrovským skokem vpřed,“ řekl Hans Schep, generální ředitel Ford Pro v Evropě. „Od základu nový design, bezkonkurenční online ekosystém a inovativní zákaznická zkušenost E-Transitu Custom nově definují produktivitu našich zákazníků v elektrické a online éře.“
Čtyřistavoltový akumulátor E-Transitu Custom s využitelnou kapacitou 74 kWh využívá tytéž pokročilé 82Ah akumulátorové články jako Ford F-150 Lightning. Mají o 12 % vyšší energetickou hustotu než články použité v E-Transitu. Akumulátor umožňuje cílový dojezd až 380 km – podle údajů Ford Pro to je více než čtyřnásobek denního dojezdu průměrného řidiče jednotunové dodávky. Upevnění akumulátoru přímo na karoserii zvyšuje odolnost a snižuje hmotnost vozu, což má také pozitivní vliv na dosažitelný dojezd na jedno nabití.
Zákazníci mohou podle svých potřeb vybrat z motorů o výkonu 100 kW nebo 160 kW (135 k nebo 217 k), přičemž každý z nich nabízí ve své třídě nejlepší točivý moment 415 Nm. Motor je namontován přímo na zadní podlahu vozidla, čímž odpadá potřeba speciálního pomocného rámu, a je otočen o 90 stupňů, aby se maximalizoval nákladový prostor a snížila hmotnost a složitost konstrukce. Díky výkonnému elektrickému pohonu utáhne E-Transit Custom přívěs o hmotnosti až 2000 kg, což je nejlepší hodnota ve třídě. Mohl by tak nahradit dieselové vozy v úlohách, na které žádná jiná čistě elektrická dodávka zatím nestačí. Pro větší pohodlí lze na přání namontovat sklopné tažné zařízení.
Software také podporuje optimalizované strategie nabíjení – zobrazuje údaje specifické pro elektromobily, jako je průběh nabíjení, stav nabití a zbývající dojezd. Majitelé mohou také naprogramovat zahřátí nebo ochlazení akumulátoru i kabiny E-Transitu Custom na dobu, kdy vůz stojí na nabíječce, aby se elektřina v akumulátoru šetřila pro vlastní pohon vozu.
E-Transit Custom je vůbec prvním elektromobilem, který k vytápění a chlazení kabiny využívá technologii tepelného čerpadla se vstřikováním par, jež je součástí standardní výbavy všech variant modelu.
Brzdová soustava E-Transitu Custom šetří elektřinu a umožňuje jízdu na jeden pedál. Kombinuje třecí brzdění s rekuperačním brzděním, které při zpomalování mění kinetickou energii na elektrickou a ukládá ji do akumulátoru, čímž se prodlužuje celkový dojezd. V režimu jízdy na jeden pedál může řidič bez použití brzdového pedálu i zcela zastavit, jak to již znají řidiči elektrického Fordu Mustang Mach E, kteří tuto schopnost s oblibou využívají k příjemnější a klidnější jízdě v městském provozu. V jiných jízdních režimech zpomaluje vůz méně intenzivně. Systém je řešen tak, aby nedocházelo k rezavění kotoučů nebo tzv. pittingu (bodové vydrolení materiálu) v důsledku nedostatečně častého používání třecích brzd.
Nabíjení
Třífázová 11kW nabíječka E-Transitu Custom na střídavý proud je schopna plně dobít akumulátor za 7,8 hodiny, takže vůz se stihne nabít přes noc. Během rušných dnů v terénu mohou zákazníci sledovat aktuální stav nabití pomocí aplikace FordPass Pro pro chytré telefony.
E-Transit Custom podporuje také stejnosměrné rychlonabíjení výkonem až 125 kW. Tímto způsobem lze akumulátor dobít z 15 na 80 % za 41 minut. Nový systém dosáhl při laboratorním testování rychlosti nabíjení odpovídající téměř 38 kilometrům dojezdu za pouhých pět minut.
Zákazníci Ford Pro mají přístup k největší evropské síti Blue Oval Charging Network s více než 300 000 nabíjecími body, která stále roste, a každý prodaný E-Transit Custom bude disponovat 12měsíčním bezplatným přístupem k veřejným nabíječkám.
Více než 30 různých modulů vozu je schopno přijímat vzdálené aktualizace Ford Power-Up. Ty mohou pomoci zlepšit výkon E-Transitu Custom, aktualizovat stávající funkce i přidat zcela nové. Většina aktualizací proběhne do dvou minut a lze je naplánovat na určitý čas, aby se zabránilo prostojům. Na všechny vysokonapěťové komponenty se vztahuje záruka na osm let nebo 160 000 km. Přímí kupující tak získají jistotu, že případné problémy vyřeší výrobce, zatímco pro zákazníky s leasingem to bude znamenat lepší zůstatkovou hodnotu, pokud se rozhodnou vyřadit vůz z flotily dříve než po osmi letech.
Nedostižná uživatelská zkušenost
Malé firmy a živnostníci používají každodenně kabiny svých dodávek jako kanceláře a jídelny. Díky úzké spolupráci se zákazníky v rámci laboratoře D-Ford, která se zaměřuje na lidský faktor, poslouží E-Transit Custom v obou rolích ještě lépe než jakýkoliv dosavadní užitkový vůz Ford. V rámci volitelné sady výbavy Pojízdná kancelářse dodává nový sklopný volant, který lze proměnit v držák na tablet či notebook, popřípadě z něj udělat stolek usnadňující vyplňování dokumentů nebo konzumaci svačiny. Součástí sady je dále stmívatelné LED osvětlení osvětlující prostor výklopného volantu, přídavné stropní světlo a úložný prostor mezi sedadly.
Řidiči rozvážkových služeb mohou denně zastavit až na 200 zastávkách a doručit 500 zásilek, přičemž každá musí být doručena v časovém limitu. Doručovací asistent pomáhá automatizovat drobné, opakované úkony, které takový harmonogram vyžaduje, a zvyšuje tak bezpečnost a duševní pohodu řidiče. Pokud je funkce Doručovací asistent zapnutá, aktivuje se, jakmile řidič zařadí P. E-Transit Custom pak automaticky zapne výstražná světla, zavře všechna otevřená okna a zamkne dveře, jakmile řidič opustí dodávku. Boční nákladové dveře se otevřou, když pod nimi řidič mávne nohou, a automaticky se zamknou, když řidič odchází doručit zásilky. Po návratu může řidič do vozidla nastoupit a nastartovat bez použití klíče. Výstražná světla se vypnou a okna se vrátí do původní polohy.
Stejně jako v E-Transitu je i zde k dispozici systém palubního napájení ProPower Onboard, který prostřednictvím zásuvek v kabině a nákladovém prostoru dodává až 2,3 kW elektrické energie pro napájení nářadí, světel a jiných zařízení z vysokonapěťového akumulátoru vozidla, a to jak během jízdy, tak v místě výkonu práce.
Aby měli zákazníci větší jistotu, že je jejich vůz i jeho náklad v bezpečí, lze bezpečnostní systémy podpořit funkcí SecuriAlert v aplikaci FordPass Pro. Ta pak uživatele upozorní, pokud zjistí, že se někdo pokouší dostat do vozidla, a také umožňuje zamknout nebo odemknout dveře na dálku. Další podrobnosti o pokročilých digitálních bezpečnostních funkcích E-Transitu Custom budou zveřejněny před zahájením prodeje.
Nová platforma, nová úroveň zaměření na zákazníka
Pro každou malou firmu je dodávka jejím billboardem. Sebevědomý postoj E-Transitu Custom, jeho vyvážené proporce a kompletní vnější LED osvětlení s výraznou světelnou lištou nastavují v segmentu jednotunových dodávek nové měřítko designu. Plochá podlaha, unikátní voštinová mřížka, aerodynamický design kol a dokonce i tvary zadních světel jsou výsledkem více než 800 různých aerodynamických simulací, které ve srovnání s předchozí generací Transitu Custom přinesly zlepšení koeficientu odporu vzduchu o více než 10 %.
Podlaha nákladového prostoru je nižší než u odcházejícího modelu. Inženýři důkladně analyzovali obestavění prostoru, materiály, bezpečnost i hmotnost a vytvořili architekturu, která integruje akumulátor do podlahy nákladového prostoru takovým způsobem, že odpadá potřeba samostatných deformačních struktur. Ostatní součásti podvozku přiléhají k akumulátoru co nejtěsněji, aby se optimalizoval prostor i hmotnost.
Celková výška E-Transitu Custom je nyní nižší než dva metry, což usnadňuje vjezd do oblastí s omezenou výškou, jako jsou vícepodlažní parkoviště, garáže a podzemní nakládací rampy. Největší otvor bočních dveří ve třídě a nový schůdek usnadňují přístup do nákladového prostoru a manipulaci s nákladem.
Jako skříňová dodávka nabízí E-Transit Custom Van objem nákladového prostoru od 5,8 do 9,0 m3, užitečné zatížení až 1100 kg a maximální délku nákladu 3450 mm. K dispozici jsou také karoserie Kombi a Kombi Van, všechny s možností volby krátkého nebo dlouhého rozvoru a nízké nebo vysoké střechy.
Stejně jako větší E-Transit je i E-Transit Custom ve všech variantách vybaven nezávislým zavěšením zadních kol s polovlečenými rameny, které přispívá k nižší výšce podlahy a zlepšuje přesnost řízení, ovladatelnost i trakci. Přední kola a vzpěry byly zároveň posunuty více dopředu, což přineslo mnohem lepší příčnou prostornost v kabině a více prostoru pro nohy, zatímco kratší přední převis znamená jistější parkování a manévrování.
Standardně dodávaný soubor asistenčních systémů může potenciálně zkrátit prostoje a snížit náklady na opravy a pojistné díky snížení pravděpodobnosti nehod a zmírnění jejich závažnosti. Mezi tyto technologie patří předkolizní asistent, systém udržování v jízdním pruhu, sledování bdělosti řidiče, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, rozpoznávání dopravních značek, upozornění na jízdu v protisměru, přední a zadní parkovací senzory nebo 360° soustava kamer.
Hi-tech interiér pro každou profesi
E-Transit Custom nabízí ve srovnání s dosavadním modelem prostornější kabinu a větší zabezpečené úložné prostory. Páka voliče na sloupku řízení, elektronická ruční brzda a volant s nepravidelným tvarem věnce společně usnadňují nastupování a vystupování druhou stranou, což řidiči ocení například tehdy, když nechtějí vystupovat směrem do frekventované vozovky.
Ford také jako první v segmentu zavádí střešní airbag, který v palubní desce uvolnil místo pro odkládací prostor dostatečně velký pro notebook nebo složku formátu A4, a také zvyšuje flexibilitu uchycení dodatečného příslušenství, které lze nyní namontovat blíže k řidiči pomocí standardních úchytů AMPS.
Každý E-Transit Custom disponuje 13palcovým dotykovým displejem natočeným k řidiči, na němž běží pokročilý komunikační a zábavní systém Ford SYNC 4, a novým 5G modemem, zajišťujícím superrychlé připojení k technologickému balíčku Ford Pro.
Konstruktéři Fordu věnovali potřebám zákazníků takovou pozornost, že se zabývali dokonce i zrnitostí materiálů použitých v kabině a zavazadlovém prostoru. Jejich povrchová struktura je zvolena tak, aby se na nich nezachytávala špína a voda, ale současně aby na podlaze neklouzaly mokré boty a bylo možné po ní snadno posouvat těžká břemena.
Vzhledem k tomu, že řidiči dodávek často sedí v kabině sami, má ventilační soustava novou funkci Driver Focus Mode, která pomocí senzorů směruje proudění vzduchu pouze na obsazená sedadla. Inteligentní čelní sklo, poprvé představené v SUV Ford Kuga, sleduje teplotu i vlhkost a automaticky uděluje ventilační soustavě pokyny k drobným změnám teploty a proudění vzduchu, aby se nemlžilo.
Kratší prostoje a nižší servisní náklady
Ford Pro předpokládá, že E-Transit Custom bude mít nižší provozní náklady než ekvivalentní vůz se vznětovým motorem; u E-Transitu mohou servisní náklady na vlastnictví klesnout až o 40 %. Kromě nižších nákladů budou zákazníci těžit i ze zajištění maximální možné provozuschopnosti prostřednictvím systému FORDLiive, který je součástí servisních služeb Ford Pro. Majitelé E-Transitu Custom mohou využívat jeho výhod po aktivaci vestavěného modemu a registraci softwarové sady Ford Pro. Podle projekcí může systém FORDLiive snížit prostoje až o 60 % a v letošním roce již zajistil 145 000 dní dodatečné provozuschopnosti vozidel, což zákazníkům přineslo přibližně 73 milionů eur (v přepočtu asi 1,8 mld. Kč).
Všechny varianty Transitu Custom bude vyrábět Ford Otosan – turecký joint venture Fordu – ve zcela novém závodě v Yeniköy, který byl postaven v rámci již dříve oznámené investice do ve výši dvou miliard eur (v přepočtu přibližně 49 mld. Kč). Závod se pyšní nejmodernějším zařízením pro výrobu a montáž baterií, které posiluje pozici Ford Otosan jako centra excelence pro výrobu užitkových vozidel a domova evropské výroby Transitu. Spolu s klíčovými investicemi do solární energie a energetické účinnosti podporuje nový závod záměr společnosti Ford Otosan dosáhnout ve všech svých tureckých továrnách do roku 2030 uhlíkové neutrality.
Další novinky o nové řadě Transit Custom zveřejní Ford Pro na své tiskové konferenci v rámci veletrhu IAA v německém Hannoveru, která se koná 19. září v 10:15 SEČ v hale 13.