Hydrogen-Fuel-Cell-Truck-Hino

V Kalifornii byl představen nákladní vůz jezdící na vodík

Společnost Hino Trucks představila nákladní vozidla s pohonem na bázi vodíkových palivových článků. Prototyp kategorie XL8 třídy 8 se ukázal na výstavě ACT Expo 2021 v Kalifornii, která je považována za kolébku vodíkových technologií. Ekonomiky spatřují v tomto zdroji energie vhodnou alternativu k fosilním palivům.

Vozidlo je prozatím ve stádiu prototypu a musí se upřesnit, kdy bude spuštěna výroba. Na téma termínu prodeje zaznamenala firma velký zájem účastníků výstavy.

Před necelým rokem oznámila firma Hino Trucks svůj záměr postavit elektrický nákladní vůz na vodíkové palivové články. O rok později na výstavě v kalifornském Long Beach odhalila svůj prototyp a vstoupila tak na trh s vozidly poháněnými vodíkem.

Přečtěte si také:  ČR posiluje dlouhodobou energetickou bezpečnost v LNG. ČEZ získal kapacitu v německém terminálu Stade

„Od vyhlášení našeho ‚Projektu Z‘ vloni v říjnu jsme zaznamenali velký zájem zákazníků, a nyní jim tak můžeme ukázat něco hmotného v podobě našeho prototypu FCEV,“ vysvětlil Bob Petz, senior viceprezident Hino Trucks.

Místo prezentace vozidla nebylo vybráno náhodou. Kalifornie je v rámci Spojených států jedním z leaderů využívání vodíku.

„Těšíme se na ověření schopností, spolehlivosti a hospodárnosti našeho elektrického pohonu s vodíkovými palivovými články na platformě XL Series,“ uvedl Glenn Ellis, senior viceprezident pro zákaznické zkušenosti.

Vědci zkoumají, jak zefektivnit produkci vodíku

Vodík je obecně označován za technologii budoucnosti a jeho potenciálu si všimly kromě velkých firem i vlády nebo vzdělávací a vědecké instituce. Například japonská organizace pro rozvoj nových energetických a průmyslových technologií (NEDO) a Asociace pro výzkum chemických procesů umělé fotosyntézy (ARPChem) začala spolupracovat s Tokijskou univerzitou, společnostmi Fujifilm, Toto, Mitsubishi Chemical, Shinshu University a Meiji University na zavádění systémů umělé fotosyntézy.

Přečtěte si také:  Toyota, Coca-Cola a Air Liquide testují nákladní auto na vodík

Poprvé byl představen reakční systém s fotokatalytickým panelem, který spojuje panelový reaktor pro rozklad vody fotokatalyzátorem a modul pro separaci vodíku a kyslíku. Vědci uvedli, že produkce vodíku je aktuálně neefektivní a energeticky nevýhodná, ale že jejich zjištění dokazují, že velkokapacitní fotokatalytický systém štěpení, shromažďování a separace vody je možný.