Stade LNG terminál 2

ČR posiluje dlouhodobou energetickou bezpečnost v LNG. ČEZ získal kapacitu v německém terminálu Stade

Česká republika učinila další zásadní krok pro zajištění dostatku dodávek plynu do budoucna a nahrazení dodávek z Ruska. Ve spolupráci s vládou zasmluvnila Skupina ČEZ dlouhodobou roční kapacitu 2 miliard kubíků v jednom z budovaných pevninských terminálu LNG v Německu. Jde o investici do dalšího rozvoje české energetiky, která posiluje energetickou bezpečnost ČR. Terminál Stade bude stát nedaleko Hamburku při ústí Labe do Severního moře a provozovatel Hanseatic Energy Hub jej spustí v roce 2027.

„Občanům jsme slíbili, že budeme posilovat energetickou bezpečnost naší země. Slíbili jsme to jako vláda a já jsem to vytkl jako jeden ze zásadních předpokladů pro restart Česka. Řadu konkrétních kroků už jsme udělali, teď přidáváme další důležitý dílek to mozaiky. Po získání kapacity LNG terminálu v Nizozemsku, se nám podařilo zajistit kapacitu i v německém terminálu Stade. Společně s nákupem plynových zásobníků a plynového vedení tím zásadně zvyšujeme možnost dopravy a skladování zemního plynu od spolehlivých dodavatelů, a zároveň naplňujeme programové prohlášení vlády i moji osobní vizi Restart Česka,“ uvedl předseda vlády České republiky Petr Fiala.

Přečtěte si také:  Autobusy a autokary Scania Touring se představují s plynovým pohonem

„To, že jsme se jako vnitrozemská země dokázali tak rychle zbavit závislosti na dovozu ruského plynu, je velký úspěch, ale také investice do naší bezpečnosti. Přispěl k tomu každý z nás zodpovědným přístupem ke spotřebě, naše energetické předsednictví v EU, ale také kroky vlády. Jedním z nejvýznamnějších bylo zajištění podílu v LNG terminálu v Nizozemsku. Teď děláme další. Podíl v terminálu ve Stade nedaleko Hamburku má navíc výhodu v podobě toho, že je blíž než terminál v Nizozemsku, dodávaný plyn tedy poteče přes méně hranic, což sníží poplatky za jeho dopravu do Česka,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Stade LNG terminál 3

ČEZ pro Česko v terminálu zajistil kapacitu 2 miliardy kubických metrů plynu ročně, což přesahuje čtvrtinu současné roční spotřeby plynu České republiky. Ta klesla z 9,4 miliard kubíků za rok 2021 na 7,5 miliardy v roce 2022. Také letos se podařilo oproti loňskému roku uspořit okolo 700 milionů kubíků, tedy asi 10 procent. Toto snížení spotřeby plynu výrazně přispělo k tomu, že se Česká republika obejde bez dovozu plynu z Ruska. Zemní plyn však bude hrát i v dalších letech významnou roli v české energetice. V rámci vytápění pomůže s nahrazováním uhlí a ve výrobě elektřiny přispěje k udržování stability sítě.

Přečtěte si také:  Volkswagen ID.7 obdržel v Autotestu ADAC historicky nejlepší známku

Terminál ve Stade umožní od roku 2027 dovážet a zplyňovat zkapalněný zemní plyn s tím, že později bude možno terminál přeměnit na dovoz a zpracování klimaticky neutrálního amoniaku, ze kterého bude možné vyrábět zelený vodík. Kapacita je v terminálu pronajata na 15 let, s možností prodloužení až na 25 let právě v souvislosti s budoucím využíváním zeleného vodíku.  Ministerstvo průmyslu a obchodu zároveň transakci podpořilo tím, že se skupinou ČEZ uzavřelo podobnou zajišťovací smlouvu, jaká platí pro terminál v Eemshavenu.

Stade LNG terminál

„Jsem velmi rád, že se podařilo tato dlouhá jednání dokončit. Poděkoval bych jak představitelům české i německé vlády, kteří jednání podporovali, tak našim partnerům ze společnosti Hanseatic Energy Hub, která terminál buduje. Pevninské terminály postupně nahradí ty dočasné plovoucí, a tak jsme od počátku usilovali o získání dlouhodobé kapacity i v některém z připravovaných pevninských terminálů. Ještě před nedávnem jsme se na trhu LNG vůbec nepohybovali, a za poslední rok a půl jsme tak získali řadu zkušeností, na které teď navážeme. V plovoucím terminálu v Eemshavenu máme pronajatou kapacitu do roku 2027, a díky Stade pak budeme moct v dodávkách LNG plynule pokračovat. Výhodou také je, že při dopravě plynu do Česka v tomto případě budeme muset překračovat pouze jednu státní hranici,“ uvedl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.

Výhodou pevninských terminálů je oproti těm plovoucím větší kapacita, rychlejší vykládka a regasifikace LNG. Součástí terminálu ve Stade budou také zásobníky na LNG. Dalšími nájemci terminálu jsou německé společnosti EnBW a SEFE. Celková kapacita terminálu je 13,3 miliardy kubických metrů plynu za rok, z toho 1,3 miliardy je určeno pro krátkodobé kontrakty. Pevninský terminál ve Stade nahradí plovoucí terminál na stejném místě, který je v tuto chvíli ve výstavbě. Se zprovozněním terminálu se počítá v roce 2027.

Přečtěte si také:  Firemním flotilám dominují elektromobily značky Škoda. Většinou je dobíjejí na pomalých nabíječkách

„Naším cílem je vybudovat ve Stade nejlepší možnou infrastrukturu pro zajištění dlouhodobé energetické bezpečnosti dodávek do Německa a střední Evropy. Hledali jsme stabilní strategické partnery, kteří by se k nám v rámci tohoto projekt připojili. Terminál je založen na budoucím flexibilním modulárním systému pro přechod na zelenou energii v Evropě. V roce 2027 spustíme bezemisní terminál pro LNG, bio-LNG a syntetický zemní plyn a zároveň se připravíme na pozdější růst trhu s amoniakem coby způsobem získávání zeleného vodíku,“ říká Johann Killinger, provozní ředitel a akcionář Hansean Energy Hub.