Test-2022-BMW_iX_M60-elektromobil- (36)

Stát podnikatelům přispěje na nákup elektromobilů se zapojením leasingových a úvěrových společností

Česko je na evropském chvostu v rozvoji bezemisní dopravy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) se snaží tuto nepříznivou situaci alespoň částečně napravit novým dotačním programem. V průběhu prvního čtvrtletí příštího roku budou moci firmy a živnostníci (pro občany se aktuálně žádná podpora neplánuje) požádat v rámci programu „Záruka Elektromobilita – I. výzva“ o finanční příspěvek a bankovní záruku. Program je financován z Národního plánu obnovy. Členské společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA) aktuálně velmi intenzivně spolupracují s Národní rozvojovou bankou na přípravě aktivního zapojení do programu MPO.

„Podpora přechodu k bezemisní mobilitě je jednou z klíčových priorit České leasingové a finanční asociace. Na přípravě nové podpory jsme důsledně spolupracovali s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Národní rozvojovou bankou tak, abychom společně pomohli urychlit transformaci tuzemského vozového parku. Členské společnosti ČLFA dnes financují každý čtvrtý nově prodaný elektromobil v České republice a věřím, že naši členové udělají maximum, aby nově zavedený podpůrný program splnil stanovené cíle. Zároveň budeme i nadále usilovat o zvýšení dostupnosti elektromobilů také pro občany,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

Přečtěte si také:  Jak využít fotovoltaické léto naplno? Zkombinujte auta na baterky a soláry. Elektromobil přitom může sloužit i jako úložiště

„Za ČLFA vítáme rozhodnutí MPO podpořit nákup elektrických a vodíkových dopravních prostředků pro podnikatelskou sféru. Na přípravě programu ČLFA dlouhou dobu spolupracovala s MPO, Národní rozvojovou bankou a dalšími oborovými sdruženími. Věříme, že tímto krokem se podaří akcelerovat zájem firem o bezemisní automobily. Podle průzkumu poradenské společnosti EY se 40 procent firem zajímá o ekologický dopad svého vozového parku, a tento údaj s časem určitě ještě poroste. Členské společnosti aktuálně velmi intenzivně spolupracují s Národní rozvojovou bankou na přípravě aktivního zapojení do programu MPO a jsou připraveny rozvoj elektromobility podpořit. Pro rychlé spuštění programu děláme společně maximum,“ doplnil Josef Vajsejtl, místopředseda představenstva ČLFA.

Z informací zveřejněných MPO vyplývá, že program Podpora Záruka Elektromobilita – I. výzva se skládá ze dvou částí. První částí je finanční příspěvek na nákup bezemisních vozů (elektromobilů a vodíkových aut) či dobíječek. U osobních vozů může podpora dosáhnout až dvou set tisíc, u nákladních či vodíkových vozů až tří set tisíc korun. Na pořízení dobíjecích stanic lze získat příspěvek 50 až 150 tisíc Kč.

Přečtěte si také:  Stellantis a Ample uzavřely partnerství na využití technologie výměny modulárních baterií Ample v elektromobilech Stellantis

Druhou část tvoří bankovní záruka za komerční úvěr, kterou poskytne Národní rozvojová banka úvěrové společnosti, u které firma vůz či případně dobíjecí stanici bude financovat.

Firmy budou moci žádat o příspěvek u leasingových a úvěrových společností, které budou mít uzavřenou spolupráci s Národní rozvojovou bankou. Příspěvek lze získat na pořízení osobních vozů v hodnotě od zhruba půl milionu do 1,5 milionu Kč podle podmínek programu. V segmentu nákladních vozidel platí až 2,5milionový limit na jedno vozidlo.