SKODA_ENYAQ_iV_wallbox-1-1536x924

Firemním flotilám dominují elektromobily značky Škoda. Většinou je dobíjejí na pomalých nabíječkách

Nejvíce zastoupenou značkou elektromobilů ve firemních vozových parcích je Škodovka. Průměrně denně ve firmách elektromobily ujedou mezi 50 a 150 kilometry. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Schneider Electric. Většina firem pokrývá potřeby dobíjení automobilů prostřednictvím vlastních nabíjecích stanic, nejrozšířenější jsou „pomalé“ AC nabíječky.

Škodovka patří v Česku dlouhodobě k nejoblíbenějším výrobcům elektromobilů. U více než poloviny firem, konkrétně 54 %, tato značka dominuje v elektrickém vozovém parku. Volkswagen je nejčastěji se vyskytující značkou elektromobilů u 18 % firem. Téměř totožného výsledku dosáhl Hyundai se 17 %, Tesla naopak převažuje jen u 9 % firem. „Ačkoliv to zatím čísla nenaznačují, lze očekávat, že v nejbližších letech bude evropský trh čelit přívalu cenově dostupnějších čínských elektroaut,“ komentuje průzkum Leoš Kabát, expert na elektromobilitu ze společnosti Schneider Electric. Čína je v současné době světovým lídrem, co se týká absolutního počtu vyrobených elektroaut.

Přečtěte si také:  Pochvala od autoklubu ADAC: Volkswagen ID.3 přesvědčil v dlouhodobém testu na 100 000 km

Firmy v šetření dále uvedly, že jejich firemní elektromobily během dne průměrně najezdí nejčastěji mezi 50 a 150 kilometry, týká se to 38 % z nich. Druhý nejčastější denní nájezd u firemních elektroaut je mezi 150 a 300 kilometry, což platí pro 23 % firem. 17 % firem uvádí, že denní nájezd jejich elektromobilů nepřesáhne 50 kilometrů na jedno vozidlo.

Maximální možný dojezd je u elektromobilu často diskutované téma, které mnozí vnímají jako jejich slabinu, experti však hovoří o opaku: „Maximální dojezd u těch nejvýkonnějších elektromobilů již přesáhl hranici 700 kilometrů a vývoj jde neustále kupředu, takže věřím, že se u veřejnosti podaří tyto a další předsudky prolomit,“ uvádí Leoš Kabát a dodává: „Praxe navíc ukazuje, že vozidla na elektrický pohon jsou ideální možností na jízdu ve městech, kde je nabíjecí infrastruktura už dobře rozvinutá a zároveň zde uživatelé zpravidla najedou menší objem kilometrů.“

Průzkum dále ukázal, že firmy nejčastěji, ve 37 %, dobíjejí své elektromobily pomocí vlastních nabíječek, a to takzvaných AC s výkonem do 22 kW, které sice mají stabilní výkon, jsou i cenově dostupnější, zato nabíjí pomaleji. 29 % firem pak dobíjí elektromobily pomocí vlastních rychlých DC nabíječek s výkonem 50–149 kW, jen 16 % firem má k dispozici a využívá své vlastní ultrarychlé nabíječky s výkonem nad 150 kW. „Ty nejlepší ultrarychlé nabíjecí stanice na trhu dokáží dobít auto již za patnáct minut, což je zásadní průlom v oblasti elektromobility a klíčový krok směrem k masovějšímu přijetí elektrických vozidel,“ říká Kabát a pokračuje: „I ve Schneider Electric nabízíme stanice, které zvládnou nabít vozidlo na 80 % za výrazně méně než třicet minut, a ještě navíc umožňují bezbariérovou obsluhu, kterou uvítají řidiči s tělesným postižením.“ 16 % firem uvedlo, že pro potřeby dobíjení firemních elektroaut využívá veřejnou síť dobíjecích stanic a není výjimkou, že zaměstnanci dobíjejí i doma.

Přečtěte si také:  Jsou evropské země připravené na elektrifikaci nákladních vozidel?

V České republice bylo k 31. 7. 2023 evidováno celkem 2170 veřejných dobíjecích stanic, které nabízely 4051 bodů k dobíjení elektromobilů nebo plug-in hybridů. Ukazují to statistiky Ministerstva průmyslu a obchodu. Což představuje nárůst o bezmála 60 % oproti počtům dobíjecích stanic z konce loňského roku a 53% nárůst oproti počtu dobíjecích bodů. „Ačkoliv se často uvádí, že veřejná síť dobíjecích stanic je v Česku nedostatečná, opak je pravdou: V průměru zde na jednu stanici vychází asi sedm a půl elektroauta, zatímco v Německu, ačkoliv je tam elektromobilita mnohem rozvinutější, je to devatenáct,“ uzavírá Kabát.