Společnost Gebrüder Weiss používá nově od počátku roku 2020 dva nákladní vozy poháněné LNG (Liquefied Natural Gas). Vozidla jezdí každý den na trase mezi německým Löhne a rakouským Salzburkem. „Za jeden rok by nasazení kamionů mělo omezit emise oxidu uhličitého přibližně o 53 tun,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
Dva nové kamiony fungují na bázi LNG, tedy zkapalněného zemního plynu, který se vyznačuje velmi vysokou hustotu energie a je výrazně méně škodlivý vůči životnímu prostředí. V porovnání s běžnou motorovou naftou se emise sníží na minimum, což je výhodné především ve městech s velkým objemem provozu.
„Od začátku roku používáme na trase mezi německým Löhne a Salcburkem denně dva nákladní automobily na LNG. Ve srovnání s běžnou naftou jsou emise oxidu dusnatého sníženy o 70 procent, emise nemetanových uhlovodíků o 90 procent a emise sazí na 99 procent. V Gebrüder Weiss nyní používáme celkem pět nákladních vozidel na plyn a do budoucna budou přibývat další,“ uvádí Jan Kodada.
Vozy poháněné zemním zkapalněným plynem mají dojezd až 1 600 kilometrů, síť čerpacích stanic pro LNG je však napříč Evropou stále nedostatečná. To by se mělo v dohledné době změnit, odpovědné evropské orgány totiž vnímají výhody využívání zemního plynu v dopravě, a proto podporují budování této sítě. Do roku 2025 plánují její rozšíření, a to tak, aby umožnila tankování každých 400 kilometrů. „Možnosti tankování LNG jsou nyní velmi omezující. Například na námi využívané trase jsou pouze dvě čerpací stanice a zastávky u nich se musí dobře naplánovat. Kromě tohoto malého nedostatku jsme s provozem obou vozidel velmi spokojeni,“ říká Erich Parth, oblastní manažer mezinárodních přeprav GW v Salcburku.
O tisíce tun emisí méně
Jednou z klíčových firemních hodnot přepravní a logistické společnosti Gebrüder Weiss je udržitelnost a šetrnější přístup k životnímu prostředí. Snaží se tedy pro přepravu hledat a aplikovat nová řešení, která budou k životnímu prostředí šetrnější. „Jsme si vědomi naší zodpovědnosti v oblasti dopravy a logistiky, proto se neustále pokoušíme hledat nové cesty, které nám náš cíl umožní plnit,“ doplňuje Jan Kodada. Díky tomuto přístupu, který Gebrüder Weiss aplikuje v mezinárodním měřítku, snižuje každoročně objem oxidu uhličitého uvolněného do ovzduší o tisíce tun za rok, a to díky řadě speciálních programů. Jedním z nich jsou i alternativní pohonné hmoty využívané v rámci přepravy. „Vyvíjíme maximální úsilí, abychom minimalizovali emise látek znečisťujících ovzduší. Používáním vozidel poháněných plynem nyní podnikáme další krok k ekologičtější dopravě,“ říká Michael Thomsen, manažer pobočky Gebrüder Weiss v Salcburku.