V Česku bylo k 30. září 2024 provozováno 31 713 osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, během devíti měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 9 262 vozidel (pozn. vč. ojetin). V zemích EU bylo letos od ledna do září registrováno 1 047 859 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 5,8 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 13,1 %, k dispozici bylo přes 792 tisíc veřejných dobíjecích bodů. V Česku bylo ve stejném období registrováno 7 231 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 56,2 % více, podíl na všech registracích dosáhl 4,2 %, k dispozici bylo téměř 5,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů – z toho více než 400 s výkonem nad 150 kW, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy, Evropského sdružení výrobců automobilů a Evropského sdružení výrobců automobilů a Evropské observatoře pro alternativní paliva.
Téměř každý čtvrtý osobní elektromobil v Česku je Tesla
V Česku bylo k 30. 9. 2024 provozováno 31 713 osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, během devíti měsíců letošního roku se jejich počet zvýšil o 9 262 vozidel. „Nejčastěji jsou u nás zastoupeny značky Tesla (7 355), Škoda (4 641), Volkswagen (3 339), BMW (2 966) a Hyundai (2 228). V hl. m. Praze je registrováno 12 299, ve Středočeském 4 929 a v Jihomoravském kraji 3 146 BEVs. Přibližně 3/4 registrací je firemních (74,1 %), čtvrtina vozidel (25,4 %) je evidovaná jako ojetiny, tedy s opakovanou registrací. Během třech kvartálů letošního roku byly překročeny registrace celého loňského roku, vliv na tuto skutečnost měl nepochybně Záruční program ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky, která v pondělí 14. října zastavila příjem žádostí z důvodu vyčerpání alokovaných prostředků, nicméně také sekundární trh s těmito vozidly meziročně rostl,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Celkem bylo ke konci září v Centrálním registru vozidel Ministerstva dopravy evidováno 45 641 BEVs: 11 875 kat. L, 31 713 kat. M1, 2 kat. M2, 187 kat. M3, 1 798 kat. N1, 15 kat. N2, 23 kat. N3 a 28 BEVs zařazených jako ostatní. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 493 veřejných dobíjecích bodů, více než 70 % z nich jsou běžné AC dobíjecí body s výkonem do 22 kW. Pozitivní je, že co do počtu i podílu rostou vysoce výkonné dobíjecí body s velmi rychlým dobíjením nad 150 kW, které umožňují doplnit energii v řádech několika minut – aktuálně se tyto body podílí na veřejné dobíjecí infrastruktuře téměř 8 %.“
Nejregistrovanější bateriová elektrická vozidla dle kategorie a značky:
- Kategorie L: HECHT (3 333), SUPER SOCO (538), AKUMOTO (488)
- Kategorie M1: TESLA (7 355), ŠKODA (4 641), VOLKSWAGEN (3 339)
- Kategorie M3: SOR (98), ŠKODA (43), SOLARIS (27)
- Kategorie N1: FORD (244), RENAULT (189), MERCEDES-BENZ (184)
- Kategorie N2: FUSO (7), FORD (4), MERCEDES-BENZ (3)
- Kategorie N3: VOLVO (11), MERCEDES-BENZ (6), FRAMO (3)
Nové osobní bateriové elektromobily v zemích EU meziročně klesly o 5,8 %
V EU bylo od ledna do září tohoto roku registrováno 7 989 776 nových osobních vozidel (meziročně o 0,6 % více), z nich 1 047 869 bylo bateriových elektrických (meziročně o 5,8 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 12,6 % třetí nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (34,4% podíl; meziročně -4,4 %), před hybridními bez externího dobíjení (30,1% podíl; meziročně +20,1 %), dieselové motorizace pak dosáhly podílu 12,4 % (meziročně -11,1 %), plug-in hybridy 6,9 % (meziročně -8,1 %).
V září zaznamenaly osobní bateriová vozidla v zemích EU růst o 9,8 %, když bylo registrováno 139 702 vozidel, meziročně však registrováno o 64 056 vozidel méně (-5,8 %), na největším trhu – v Německu – byl propad v registracích těchto vozidel o 110 899 (-28,6 %, pozn. meziroční pokles byl mj. způsoben ukončením dotačních pobídek v průběhu roku 2023). Celkový podíl BEVs klesl ze 14 % na 13,1 %. Z větších trhů byl pokles registrací BEVs evidován ve Finsku (-31,4 %), Irsku (-25,8 %) a Švédsku (-18,9 %). Naopak růst zaznamenaly např. Francie (+6,0 %), Belgie (+40,2 %), Nizozemsko (+6,5 %) nebo Dánsko (+49,1 %). Česká republika patří mezi 16 zemí EU, ve kterých byl letos zaznamenán meziroční růst BEVs, naopak v 11 zemích došlo k poklesu registrací.
U nových registrací elektromobilů drží letos Tesla v Česku 38 % trhu
V září 2024 bylo v Česku registrováno 1 463 nových osobních bateriových elektromobilů (meziročně 2,5x více), tržní podíl dosáhl 8 %. V období 1-9/2024 bylo registrováno 7 231 nových osobních BEVs (meziročně +56,2 %), tržní podíl dosáhl 4,2 %. Nejvíce registrací z pohledu značek si připsala Tesla (2 752), Škoda (739), Volvo (677), Hyundai (445) a Volkswagen (438), z pohledu konkrétních vozidel pak Tesla Model Y (1 473), Tesla Model 3 (1 236), Škoda Enyaq (738), Volvo EX30 (586) a Hyundai Kona (288).
Registrace dalších kategorií nových BEVs v období 1-9/2024: lehká užitková vozidla (384 ks, meziročně +133 ks, tržní podíl 2,3 %), nákladní automobily (15 ks, meziročně +7 ks, tržní podíl 0,2 %), elektrobusy (34 ks, meziročně +31 ks, tržní podíl 3,7 %).
V zemích EU je provozováno přes 790 tisíc veřejných dobíjecích bodů
V zemích Evropské unie je provozováno 792 308 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak 5 493. Téměř šest z deseti, přesněji 58,4 % veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 21,5 %, ve Francii 18,7 % a v Německu 17,6 %. Uvedených téměř 5,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 14. místo v absolutním počtu, 20. místo v přepočtu na počet obyvatel, 19. místo pak v přepočtu na délku silniční sítě. V zemích EU připadá v průměru 6,9 bateriových elektrických vozidel (kat. M1 + N1) na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je tento podíl 5,3, v ostatních zemích V4 pak: 14,6 v Maďarsku, 7,0 v Polsku a 3,5 na Slovensku. Ze všech provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 878 běžných (70,6 % AC), 1 197 výkonných s rychlým dobíjením (21,8 % DC do 149 kW) a 418 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (7,6 %). Ministerstvo dopravy vyhlásilo 30. září 2024 dvě nové výzvy v rámci Programu Doprava 2021–2027 (OPD3) na podporu výstavby rozvoje rychlodobíjecí infrastruktury pro osobní vozidla s celkovou alokací 1,385 mld. Kč. Výzvy jsou kolové a budou pro žadatele otevřeny do 27. 1. 2025.