CITROËN Ë-JUMPY HYDROGEN

Citroën dodal skupině Suez první ë-Jumpy Hydrogen

„Z montážní linky dnes sjíždí první ë-Jumpy Hydrogen a řešení vodíkových palivových článků se tak stává realitou. Vůz doplňuje naši nabídku elektrických vozů a poskytuje zákazníkům větší dojezd a díky velmi rychlému dobíjení optimalizuje dobu používání vozu. To vše při zachování schopností a praktičnosti vozu, který si tak zachovává svou relevantnost na trhu užitkových vozidel. Citroën je hrdý na to, že může spojit všechny vlastnosti, díky nimž jsou jeho užitkové vozy se spalovacími motory tak úspěšné, a přidat k tomu klid, který přináší ekologičtější a na budoucnost orientovaný styl jízdy. Vzhledem k současným plánům na vývoj vodíkového pohonu se jedná o nové významné řešení doplňující nejširší nabídku elektrických dodávek na trhu. Jsme rádi, že můžeme tento první vůz poskytnout k testování v reálném provozu skupině Suez, důležitému partnerovi, který se silně angažuje v oblasti snižování ekologické stopy,“ říká Laurence Hansen – ředitelka produktové strategie Citroën.

NABÍDKA VODÍKU: KONKRÉTNÍ REALITA

Nástup technologie palivových článků, který byl ohlášen na začátku roku, se nyní stává skutečností díky výrobě prvního vozu Citroën ë-Jumpy Hydrogen.

Tento první vůz s vodíkovým pohonem bude v nejbližších dnech odeslán důležitému zákazníkovi, skupině Suez. Jedná se o nový krok ve strategii značky v oblasti elektrifikace, která tak reaguje na výzvy zítřka.

Přečtěte si také:  Od ledna do srpna bylo v EU registrováno přes 900 tisíc osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 8,3 procent méně

Citroën je jedním z prvních výrobců, kteří v praxi realizují výrobu nového energetického řešení pro budoucnost, doplňujícího tradiční elektrický pohon. Tato výroba je dnes předmětem obrovských investičních plánů ve Francii a Německu a zítra nepochybně i v dalších zemích. Citroën tak zůstává věrný 100 letům inovací a špičkového know-how v oblasti užitkových vozů a nabízí řešení šitá na míru každému firemnímu zákazníkovi jak pro dnešní, tak pro budoucí využití.

DOPLŇKOVÁ NABÍDKA PŘIZPŮSOBENÁ KONKRÉTNÍM ÚČELŮM

Volba vodíkové technologie je plně v souladu se strategií elektrifikace značky Citroën a jeho snahou nabízet různá technická řešení pro různé účely. Ë-Jumpy Hydrogen doplňuje nabídku lehkých užitkových vozidel, která je největší na trhu, od My Ami Cargo přes ë-Berlingo a ë-Jumpy po ë-Jumper. Tato elektrifikace vychází ze zásady, která je Citroënu blízká: nedělat žádné kompromisy v oblasti kapacity a praktičnosti, vlastností, díky nimž je každý z našich dodávkových vozů ve svém segmentu vzorem.

Vodíkové řešení je určeno těm, kteří potřebují dojezd více než 300 km na dlouhé cesty nebo dlouhé rozvážkové okruhy, kteří potřebují vůz, jenž lze rychle dobíjet, aby se maximalizovala doba provozu, kteří potřebují přístup do regulovaných městských center, ale zároveň využívají rychlostní silnice a dálnice, a kteří mají snadný přístup k vodíkovým stanicím. Díky této vodíkové nabídce mohou firemní zákazníci snížit uhlíkovou stopu svého vozového parku a zajistit větší udržitelnost svých aktivit.

Cílových zákazníků je celá rozmanitá řada a všechny spojují dva společné body: závazek k energetické transformaci a potřeba přístupu do center měst. Mohou to být provozovatelé kurýrních služeb, ať už pro doručování až ke konečným spotřebitelům v městských centrech nebo pro přepravu na delší vzdálenosti, ale také místní úřady, nejrůznější servisní služby, průmyslové podniky atd.

Přečtěte si také:  Jak se rodila Škoda Elroq? Při vývoji ve škodovce zkoušeli dosud nepoznané postupy

EFEKTIVNÍ DESIGN, KTERÝ SPLŇUJE OČEKÁVÁNÍ

„Pro náš vůz s vodíkovými palivovými články jsme zvolili architekturu „mid-power“, která kombinuje to nejlepší z elektrické energie prostřednictvím lithium-iontové baterie o kapacitě 10,5 kWh, palivový článek o výkonu 45 kW a zásobník vodíku o kapacitě 4,4 kg, takže můžeme nabídnout kompletní dojezd více než 400 km v cyklu WLTP. Baterie zajišťuje výkon zejména při rozjezdu nebo akceleraci a umožňuje také dobrou rekuperaci energie. Palivový článek zaručuje dojezd vozidla. Díky použité velikosti jednotlivých součástí a jejich integraci jsme schopni nabídnout užitkový vůz bez jakýchkoliv kompromisů, protože jsme především zachovali jednu z jeho hlavních vlastností, tedy objem nákladového prostoru (shodný s vozy elektrickým nebo spalovacím motorem),“ říká Christian Maugy, specialista na vodíkové palivové články.

VĚTŠÍ DOJEZD

Ë-Jumpy Hydrogen je vybaveno dvěma vzájemně se doplňujícími pohonnými systémy: baterií, která uchovává energii a dodává elektřinu, a palivovým článkem, který přeměňuje vodík a kyslík ze vzduchu na elektřinu, vodu a teplo. Dokud je tento generátor energie zásobován vodíkem, pracuje nepřetržitě. Elektromotor, který je z větší části poháněn vodíkovým palivovým článkem o výkonu 45 kW, je tak schopen vyvinout dojezd téměř 350 km. Lithium-iontová baterie s kapacitou 10,5 kWh slouží jako záložní zdroj pro dojezd 50 km v cyklu WLTP. Poskytuje také dodatečný výkon motoru, který je nezbytný pro zajištění dynamických vlastností vozidla, zejména při akceleraci. Umožňuje také rekuperaci energie při zpomalování a brzdění. Kombinace těchto dvou komponentů zaručuje dojezd více než 400 km.

RYCHLÉ NABÍJENÍ

Dobíjení vozu ë-Jumpy Hydrogen je dvacetkrát rychlejší než nabíjení elektromobilu (přes veřejnou dobíjecí stanici o výkonu 100 kW). To znamená, že naplnění tří vodíkových nádrží s kapacitou až 4,4 kg trvá pouhé 3 minuty. To šetří čas a zvyšuje produktivitu všech firem, které nemohou nechat svá vozidla během nabíjení odstavená a získají tak delší provozní dobu.

NEZMĚNĚNÁ KAPACITA A PRAKTIČNOST

Citroën stejně jako u svých elektrických dodávek – ë-Berlingo Van, ë-Jumpy a ë-Jumper – zajistil, aby zabudování baterie a vodíkových nádrží nijak neovlivnilo objem nákladového prostoru vozu ë-Jumpy Hydrogen, takže zákazníci mohou využívat přidanou hodnotu této nové technologie, aniž by to mělo negativní dopad na užitné vlastnosti vozu, které jsou hlavním požadavkem firemních zákazníků v tomto segmentu. Aby se zachovala primární funkce našeho užitkového vozu ë-Jumpy Hydrogen, kterou je častá přeprava objemných a těžkých předmětů, byla baterie instalována pod sedadla a tři vodíkové nádrže pod podlahu. Užitný objem obou tvarů se tak v porovnání s elektrickými verzemi nezměnil: 5,3 m3 u velikosti L1 a 6,1 m3 u velikosti L2. Stejně tak užitečné zatížení a maximální hmotnost přívěsu může dosáhnout až 1 000 kg, stejně jako u verzí se spalovacím motorem.

Citroën ë-Jumpy Hydrogen, montovaný ve Francii v závodě SevelNord, je přestavován ve specializovaném odborném centru skupiny Stellantis v německém Russelsheimu, které se věnuje vodíkovým palivovým článkům.

Přečtěte si také:  Air Products testuje s automobilkou Daimler Truck nákladní vozy Mercedes-Benz Genh2 na kapalný vodík

SUEZ, DŮLEŽITÝ PARTNER PRO TESTOVÁNÍ PRVNÍHO CITROËNU Ë-JUMPY HYDROGEN

„Životní prostředí a inovace jsou pro skupinu Suez, která denně pracuje na ochraně základních složek našeho životního prostředí, zcela klíčové. Skupina zkoumá a vyvíjí nová řešení napříč všemi svými činnostmi, s cílem utvářet udržitelnou budoucnost a dosáhnout svého cíle snížit do roku 2030 emise CO2 o 45 %. Začlenění vozů poháněných elektřinou a zeleným vodíkem do vozového parku společnosti skupiny Suez představuje nový důležitý krok k dekarbonizaci jejího vozového parku. Ë-Jumpy Hydrogen tak umožňuje zachovat stejné užitečné zatížení jako má verze se spalovacím motorem a zároveň optimalizovat cesty díky dostatečnému dojezdu, čímž odpadá nutnost každodenního návratu na základnu,“ říká Yves Colladant, Category Manager – lehké užitkové vozy.

Skupina Suez usiluje o to, aby se nízkouhlíková mobilita stala klíčovým nástrojem její uhlíkové strategie, jejímž cílem je snížit do roku 2030 emise CO2 skupiny o 45 %. Vývojem řešení pro získávání energie z vody a odpadu skupina optimalizuje spotřebu energie svých zákazníků, podporuje využívání obnovitelných zdrojů energie s vysokým potenciálem a upevňuje odborné znalosti skupiny Suez v oblasti výroby vodíku jako klíčového hráče v tomto odvětví. Skupina Suez, která disponuje více než 200 elektromobily, hodlá urychlit obnovu svého vozového parku o vozy s nízkými emisemi skleníkových plynů, a zajistit tak ekologičtější mobilitu lehkých a užitkových vozidel a sklápěčů.

První vůz ë-Jumpy Hydrogen bude v nejbližší době dodán a následně čtrnáct dní testován v reálných podmínkách. Poskytne konkrétní řešení pro potřeby útvarů skupiny v pobočce Carcassonne a umožní tak uspokojit nejrůznější každodenní potřeby provozních zaměstnanců, kteří musí navštěvovat různá pracoviště. Na této pobočce se realizuje projekt, který je součástí dohody mezi spolkem obcí Carcassonne Agglo a Suez, jejímž cílem je podpořit místní samosprávu v jejích ambicích v oblasti energetické transformace, zejména zprovozněním místní stanice na výrobu zeleného vodíku pro elektromobily zaměstnanců skupiny Suez. Tato stanice je schopna zásobovat celkem 4 vozidla, její produkce jsou 2 kg vodíku denně.

Přečtěte si také:  Největší český vodíkový projekt startuje. Ve Středočeském kraji bude provozováno deset autobusů poháněných vodíkem

Tento test bude pro Citroën také příležitostí ověřit si vývoj této technologie v reálných podmínkách. Spolupráce na testování tohoto prvního vozu vyplynula přirozeně ze vztahu důvěry, který se mezi společností Citroën a skupinou Suez vytvořil v posledních letech. Jedná se o obchodní partnerství, ale také o setkání na základě společných hodnot s cílem inovovat a utvářet udržitelnější životní prostředí. Obě společnosti se nedávno setkaly při uvedení inovativního řešení mikromobility pro profesionály My Ami Cargo v čistírně odpadních vod v Saint-Cyr l’Ecole v regionu Ile de France. Citroën My Ami Cargo a ë-Jumpy Hydrogen se v blízké budoucnosti připojí k vozovému parku skupiny Suez.