Taxi_Toyota
Hybrid a PHEV Pohon

Taxikáři přicházejí na chuť hybridním vozům

Řidiči taxi i celé taxikářské společnosti čím dál častěji sahají namísto dieselových vozů po hybridních autech. Důvodem jsou nižší provozní náklady i nižší náročnost na údržbu.

Firma, která si do svého vozového parku nakoupí na tři roky desítku aut s hybridním pohonem, může dle statistik ušetřit ve srovnání s využíváním stejného počtu běžných dieselových vozů až 100 000 Kč.

Do ovzduší zároveň unikne o celých 19 tun emisí CO2 méně. Za pět let už je to 190 tisíc korun. Jeden hybrid tak za tři roky provozu ušetří více než 11 000 korun.

Hybridní auta jsou podle řidiče taxikářské Toyoty u Cool Taxi Havířov Michala Juričeka bezpečná, pohodlná a přitom ekologická a úsporná. „Většinu jízdy jedeme po městě, kde dokážeme jet i polovinu času čistě na elektřinu. A v tu chvíli má vůz nulové emise.“

Tichá noc s hybridním taxíkem

„V noci tiše díky elektromotoru přijedeme pro zákazníka a nerušíme okolí. V zimě se úspora nákladů pohybuje kolem 20 procent, v létě je to 30 až 35 procent,“ říká Juriček.

Hybridní vozy se začínají stále více prosazovat ve firemních flotilách. Že jsou hybridní vozy vhodné pro podnikové vozové parky, si podle průzkumu NMS Market Research pro automobilku Toyota myslí celkem 58 procent manažerů firemních flotil v Česku. O přechodu na hybridní vozy uvažuje už 55 procent firem.

Hybrid jede ve městě většinu času na elektřinu

Úspornost hybridů prokázal nedávný test Toyoty Prius v Římě a jeho okolí. Prius jezdil v městském provozu ze čtyř pětin pouze na elektřinu a během této doby neprodukoval žádné emise. Podobný test uskutečnila pařížská Polytechnická universita, které vyšlo, že Prius jel v Paříži a okolí až 87 procent doby pouze na elektřinu. V obou případech šlo o plně hybridní model s autonomním dobíjením, nikoliv o plug-in hybrid.

Přečtěte si také:   Inovace a technologie potřebné k přechodu k elektromobilitě

Nezávislé testy tedy potvrzují, že hybridy výrazně šetří životní prostředí, protože se výraznou část provozní doby chovají jako elektromobily. Pokud se zaměříme na provozování vozidla výhradně s elektrickým pohonem s vyloučením intervalů, kdy žádnou trakci nepotřebuje, jako je jízda z kopce nebo stání na křižovatce, choval se hybridní Prius jako elektromobil po 67 procent času a na 63 procentech trasy.

Výhody hybridů? Srovnatelná cena, výdrž baterie, nebo jednoduchý servis

Vedle ekologičnosti a nízké spotřeby patří mezi další benefity hybridů nízké náklady na servis, protože se skládají z méně dílů. Pak samozřejmě taky cena, která je srovnatelná s konvenčními vozy, vysoká zůstatková hodnota nebo dlouhá, až desetiletá výdrž baterie.

Podle poslední zprávy Asociace evropských výrobců aut ACEA tvořily prodeje aut s alternativním pohonem ve 4. čtvrtletí minulého roku v Evropě 8,6 procenta celkového trhu. Podíl benzínových aut vzrostl o sedm procentních bodů na 57 procent. Další proměnu skladby pohonů lze podle partnera EY Petra Knapa očekávat zejména v příštím roce, kdy se začnou masivně na trh dostávat elektromobily.