Na brněnském veletrhu URBIS Smart City Fair představí Siemens řešení pro infrastrukturu městské elektromobility: výkonnou rychlonabíjecí stanic CPC 50 kW, nový designový nabíjecí sloupek SICHARGE AC22 a nástěnnou nabíjecí stanici Siemens VersiCharge. Chytré řešení pro řízení kvality ovzduší City Air Management dokáže s 90% přesností předpovědět úroveň znečištění ovzduší ve městech s několikadenním předstihem. Navíc současně provádí simulaci, jaké kroky je možné učinit, aby kvalita ovzduší zůstala v mezích stanovených limitů. Aplikace využívá data ze stávajících monitorovacích systémů.
Modelová řada nabíjecích stanic Siemens pro elektromobily
Rychlonabíjecí stanice CPC (Compact Power Charger) 50 kW nabízí široký rozsah výstupního napětí na DC konektorech – 30 až 920 V. Díky tomu je schopná efektivně nabíjet elektromobily s různou úrovní palubního napětí trakční baterie.
Nabíjecí sloupek SICHARGE AC22 má kompaktní rozměry a disponuje dvěma výstupy 22 kW, které jsou určeny pro konektor Type 2. Jasné LED diody, kterými je sloupek zakončen, přehledně indikují obsazenost nabíjecí stanice. Jakmile je proces dobíjení elektromobilu ukončen, SICHARGE přeruší tok elektrické energie a signalizací přes LED diodu oznámí možnost dobíjet další vůz. Protokol OCPP umožňuje vzdálený update, přes GPRS, UMTS nebo LTE je možné nabíječku připojit na jakýkoliv back-end systém.
Uživatelsky přívětivé rozhraní nabíjecího sloupku podtrhuje přehledný sedmipalcový LED displej, který doplňuje RFID čtečka sloužící k identifikaci uživatele. Přístup je možný také přes QR kód nebo volitelnou čtečku platebních karet. Umístění nabíjecích zásuvek zajišťuje menší zakroucení kabelů a použitelnost i pro hendikepované osoby.
Nabíjecí stanice VersiCharge jsou programovatelné a mohou tak nabíjet v době, kdy je cena za elektrickou energii nejnižší. K dispozici jsou v jednofázovém i třífázovém provedení a díky robustní konstrukci mohou být umístěny také v exteriéru.
City Air Management – chytré řešení pro čistý vzduch ve městech
Přestože se celkový stav ovzduší za posledních 20 let znatelně zlepšil, kolem 60 % obyvatel stále žije v oblastech, kde jsou překračovány zákonné limity pro obsah znečištění v ovzduší (alespoň jedna ze sledovaných škodlivin). V roce 2017 bylo vyhlášeno 39 smogových situací. Limit 35 dnů, kdy mohou emise přesáhnout limity, překračuje řada míst již v únoru nebo březnu.
Kvůli znečištění ovzduší zemře v České republice předčasně každý rok kolem 11 000 lidí. Největší podíl úmrtí způsobuje mikroskopický prach – v roce 2017 způsobil 5 700 úmrtí. Další úmrtí jsou spojena s oxidy dusíku (NOx), karcinogenním benzo(a)pyrenem (BaP) či přízemním ozonem (O3). Znečištění způsobuje i chronická a akutní onemocnění, zejména dýchacího ústrojí, srdce a cév. *
Unikátní aplikace City Air Management využívá data z monitorovacích systémů a předpovídá úroveň znečištění ovzduší ve městě v následujících až pěti dnech s přesností dosahující 90 %. Pro zpracování dat využívá sofistikovaný algoritmus, který pracuje s umělou inteligencí a neuronovou sítí.
Předpověď kvality ovzduší se tvoří na základě historických dat o znečištění ovzduší a počasí v daném období a zohledňuje řadu meteorologických jevů jako vlhkost vzduchu, sluneční záření, oblačnost nebo teplotu. K historickým údajům pak připojí aktuální předpovědi počasí a charakteristiky dopravní situace a průmyslové činnosti. Do modelu se rovněž zahrnují opakované události, jako jsou pracovní dny a víkendy, svátky, veletrhy či sportovní akce, protože různými způsoby ovlivňují dopravu, a tedy i emise. Následná předpověď a účinnost navržených opatření se pak stanovují pro sedm klíčových ukazatelů včetně oxidů dusíku (NOx), oxidů síry (SOx), koncentrace benzenu nebo pevných prachových částic (PM10 a PM2,5).
Klíčová role aplikace City Air Management spočívá v simulaci opatření, která mohou zmírnit nebo zcela eliminovat extrémní stavy znečištění ovzduší dříve, než k nim skutečně dojde. Města mají možnost vybrat ze seznamu 17 opatření a ihned zjistit, jaký dopad budou mít na kvalitu ovzduší v příštích 3–5 dnech. Pokud například předpověď předpokládá nadprůměrné úrovně znečištění v některých částech města v důsledku kombinace nárůstu hustoty dopravy a nepříznivého počasí, město může zavést krátkodobá opatření, jako jsou např. bezplatná hromadná doprava, omezení vjezdu nákladních automobilů nebo snížení nejvyšší povolené rychlosti.