EnergyObserver-MAIN
NEWS Vodík (FCEV)

První vodíková loď od Toyoty pluje kolem světa

Toyota vyvinula první vodíkovou loď na světě, která se teď vydala na cestu kolem světa. Plavidlo Energy Observer je zcela nezávislé na tradičních zdrojích energie a funguje bez jediné kapky fosilního paliva, s nulovými emisemi a je tak šetrné k přírodě.

Loď vyrazila na plavbu kolem světa a snaží se hledat další řešení a inovace. Například v Benátkách je neustále stoupající hladina velkým problémem a celé město by mohlo skončit pod hladinou. Tím, že loď zpracovává mořskou vodu a přeměňuje ji pomocí složitého procesu na vodík, udržuje výšku její hladiny v rovnováze.

Energetický systém zahrnuje pouze přírodní zdroje slunce, vítr a vodu. Loď vyrábí vodík přímo na palubě. Odebere mořskou vodu, očistí ji a elektrolýzou z ní vyrobí elektřinu. To znamená, že vezme molekulu vody a rozdrtí ji na dva kusy, kyslík vypustí a vodík si nechá. Energie, kterou si loď sama díky těmto procesům vytváří, by tak mohla zásobovat i dům, město nebo stát.

Toyota ve vodíku vede

Toyota má s výrobou elektřiny z vodíkových článků bohaté zkušenosti. Na vybraných trzích prodává první sériové vyráběný vůz na vodíkový pohon Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy.

Toyota_Energy Observer 01

Symbióza technologií

Kapitána lodi Victoriena Erussarda vedla k myšlence na vytvoření chytrého plavidla situace, kdy uprostřed Atlantického oceánu zažil totální výpadek elektřiny. Najednou byl obklopen jen větrnou a sluneční energií a nemohl ji využít.

Přečtěte si také:   100% elektrická řada dodávek má značce Peugeot zajistit vedoucí pozici na trhu

Projekt Toyoty Energy Observer mu obrátil život vzhůru nohama. Třicetimetrový katamarán je pokrytý solárními panely a disponuje dvojicí dvoumetrových větrných turbín a také kitem (tažným drakem), který dokáže katamarán vláčet, ale může i vytvářet elektřinu prostřednictvím dvou lodních šroubů.

V případě nadbytku solární či větrné energie se plavidlo využívá na odsolování mořské vody a následnou výrobu vodíku, který je uskladněn na horší časy. Ty nastanou v noci či v bezvětří, kdy plavidlo pluje právě na vodíkový palivový článek (22 kW). Vyrobená elektřina slouží k pohonu dvou elektromotorů o výkonu 2 x 41 kW při 3000 otáčkách za minutu.