CITROËN Ë-JUMPY HYDROGEN
NEWS Vodík (FCEV)

Po měsíci používání Citroënu ë-Jumpy Hydrogen odhaluje společnost Suez jeho kvality

Společnost Suez Carcassonne používala ë-Jumpy Hydrogen v průběhu ledna. Její ohlasy na toto první užitkové vozidlo s palivovými články jsou velmi pozitivní a poukazují na to, jak skvěle funkce vozu vyhovují tomu, co od něj zaměstnanci požadují.

„Citroën ë-Jumpy Hydrogen představuje nový krok vpřed ve strategii elektrifikace značky. Doplňuje naši řadu lehkých užitkových vozidel s nulovými emisemi, která je nejrozsáhlejší na trhu. Toto nové řešení kombinuje technologie lithium-iontové baterie a vodíkového palivového článku, a splňuje tak požadavky intenzivního využívání ze strany profesionálů, s dobou dobíjení vodíku pouhé 3 minuty a dojezdem 400 km. Jde o technologii, která bude hrát klíčovou roli při zavádění řešení mobility s nulovými emisemi pro profesionály,“ říká Richard Meyer, Strategie a mezinárodní rozvoj – obchodní jednotka Užitkové vozy.

TECHNOLOGIE PŘIZPŮSOBENÁ TOMUTO TYPU POUŽITÍ

V Carcassonnu používají vůz ë-Jumpy Hydrogen výhradně vedoucí směn při své každodenní činnosti. Mají širokou škálu úkolů, včetně návštěv na staveništích, doplňování velkého i menšího vybavení a nouzových oprav v případě úniku vody. Z toho vyplývá naléhavá potřeba mít k dispozici vozidlo s dostatečným dojezdem 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, aniž by bylo nutné během dne doplňovat palivo. Denně jezdí spíše na časté a krátké vzdálenosti (cca 100 km) po městě a okolí, přičemž vůz musí být rychle k dispozici. Zpravidla je naložen na více než polovinu svého objemu, přičemž hmotnost nákladu často přesahuje 200 kg.

Přečtěte si také:   Inovativní elektromobily zajistí pracovní místa i vytíženost výrobního závodu v Hannoveru až do konce desetiletí

Vodíková technologie je prezentována jako doplněk k tradiční nabídce elektrického pohonu přinášející další typy využití. Díky dlouhému dojezdu 400 km a rychlému doplňování paliva, které zajišťuje trvalou provozuschopnost vozidel, totiž umožňuje velkou všestrannost. Naplnění nádrží u místní stanice s tlakem 350 barů trvá pouhé tři minuty pro polovinu nádrže (nebo tři minuty pro plnou nádrž u stanice s tlakem 700 barů). Baterie o kapacitě 10,5 kWh, která slouží jako rezerva na 50 km, když jsou vodíkové nádrže prázdné, se jednoduše třikrát až pětkrát týdně dobíjí v noci přes standardní 220 V zásuvku.

NAPROSTO POHODOVÉ POUŽÍVÁNÍ

Vozidlo poskytuje díky hybridní elektro-vodíkové technologii velký fyzický i psychický komfort. Uživatel může s klidem provádět veškerou potřebnou činnost, aniž by se musel zabývat dojezdem a schopností naložit náklad.

Vůz ë-Jumpy Hydrogen, který nabízí jedinečný požitek z jízdy typický pro elektrický pohon, je pro člověka, který nikdy neřídil elektromobil, velmi příjemným objevem: „Na plynulou a tichou jízdu vozu ë-Jumpy Hydrogen (žádný hluk motoru ani vnější hluk) si velmi rychle zvyknete, ovládání je ve všech situacích velmi snadné a příjemné.“

Celkový dojezd 400 km nabízí velkou všestrannost. Uživatel může podnikat mnoho krátkých cest bez starostí o dobíjení, což splňuje očekávání 44 % zákazníků segmentu kompaktních dodávek, kteří uvádějí, že občas ujedou více než 300 km. Vodíková technologie představuje nové řešení v oblasti profesionální mobility, které doplňuje vývoj čistě elektrických verzí. Vodíková technologie je méně citlivá z hlediska přepravy těžkých nákladů, rychlosti jízdy a klimatických podmínek, jako jsou teploty pod bodem mrazu, které snižují dojezd. Jeho exotermický systém navíc vytváří teplo, které zlepšuje tepelný komfort. Dojezd je méně citlivý na výkyvy, což umožňuje lepší plánování činnosti.

Ë-Jumpy Hydrogen může být díky ultrarychlému doplňování paliva neustále v provozu, protože řidiči nemusí nutně do svých denních jízd zahrnout jednu nebo více přestávek na nabíjení, a protože se nádrž naplní za pouhé 3 minuty, mají vůz k dispozici 24 hodin denně. „Pokud jde o pohon, ë-Jumpy Hydrogen nabízí dobrý dojezd a s dobíjením baterie a doplňováním vodíkových nádrží není žádný problém.“

Přečtěte si také:   ČEZ loni postavil rekordních 110 elektromobilních stanic

Nosnost zůstala zachována. Užitný objem vozu ë-Jumpy Hydrogen je stejný jako u verze se spalovacím motorem: 5,3 m3 u verze M a 6,1 m3 u verze XL. Jeho užitečné zatížení a maximální hmotnost přívěsu může u obou verzí dosáhnout jedné tuny. Užitečná šířka mezi podběhy kol 125 cm je dostatečná pro nakládání europalet. „Ë-Jumpy Hydrogen má stejně velký užitný prostor jako jeho verze se spalovacím motorem, což je pro nás zásadní, protože pravidelně využíváme více než polovinu objemu vozidla. Kromě toho nám také usnadňuje skladování a manipulaci s přepravovaným zařízením.“

VHODNOST VOLBY TECHNOLOGIE „MID-POWER“

Tato vodíková technologie kombinuje lithium-iontovou baterii s palivovým článkem napojeným na vodíkové nádrže. Při kontaktu vodíku a vzduchu s katalyzátorem se v palivovém článku vyrábí elektřina, která pohání elektromotor, a jediným uvolňovaným zbytkem je vodní pára. V porovnání s baterií je proto palivový článek považován spíše za měnič energie než za zařízení pro její ukládání.

Citroën se pro toto hybridní řešení rozhodl na základě spolupráce se společností Symbio, která se specializuje na palivové články a je vytvořena společnostmi Michelin a Faurecia. Ë-Jumpy Hydrogen využívá dvě technologie – lithium-iontovou baterii s kapacitou 10,5 kWh a palivový článek s výkonem 45 kW, který je napájený třemi vodíkovými nádržemi s tlakem 700 barů vyvinutými společností Faurecia s užitečnou kapacitou 4,4 kg vodíku.

Citroën dodal skupině Suez první ë-Jumpy Hydrogen

Vodík poskytuje energii potřebnou pro větší dojezd, zatímco baterie se střední kapacitou kombinuje sílu a výkon s rekuperací energie a schopností dobíjení. Toto řešení má několik výhod. Zaprvé je to kompaktnost, protože baterie pod sedadly a nádrže pod podlahou nemají žádný dopad na objem zavazadlového prostoru. Nedochází rovněž k žádným kompromisům z hlediska výkonu, protože palivový článek je dostatečně výkonný, aby zajistil konstantní rychlost na dálnici. Baterie pak dodává energii potřebnou pro akceleraci a další funkce, jako je potřeba většího výkonu při rozjezdu a prvních kilometrech. Hybridní technologie navíc zvyšuje životnost pohonného systému a snižuje riziko, že dojde palivo, protože baterie poskytuje rezervní energii, když jsou vodíkové nádrže prázdné.

TECHNOLOGIE BUDOUCNOSTI

Všestrannost různých vodíkových systémů umožňuje široké využití. Tato technologie budoucnosti proto bude hrát zásadní roli při energetické transformaci, zejména v oblasti mobility, kde bude vyhovovat určitému konkrétnímu typu využití.

Přečtěte si také:   Levnější vodíkové palivové články posílí zelenou energii

BEZUHLÍKOVÉ ŘEŠENÍ MOBILITY PRO SPECIFICKÉ PROFESIONÁLNÍ VYUŽITÍ

Mnoho společností, jako například skupina Suez, které se snaží výrazně snížit svou ekologickou stopu, bude mít strategický zájem na využití vodíkového ekosystému k ekologizaci svého vozového parku. Dále půjde o řadu dalších profesionálů, jako jsou komunální služby a místní úřady, odvětví dopravy a logistiky, expresní nebo speciální kurýrní služby, zásahová vozidla například provozovatelů dálnic, kteří musí vykonávat kratší nebo delší cesty do míst, kam se musí v případě nouze dostat atd.

SUEZ SE ZAMĚŘUJE NA ZELENÝ VODÍK

V rámci energetické transformace je úkolem vyvinout obnovitelnou výrobu zeleného vodíku elektrolýzou vody s využitím elektřiny z větrných nebo solárních elektráren nebo z bioplynu vznikajícího rozkladem domovního odpadu. Například společnost Suez ve spolupráci se společností Sipperec připravuje projekt, jehož cílem je vytvořit první zařízení na výrobu a distribuci zeleného vodíku (elektřina vyrobená spalováním domovního odpadu přeměněného na vodík procesem elektrolýzy vody) v rámci rekuperační jednotky ve francouzském městě Créteil. Toto zařízení by mělo být uvedeno do provozu do konce roku 2022 a mělo by schopno distribuovat až 1 tunu vodíku denně, čímž by se zabránilo emisím nejméně 1 300 tun CO2 ročně.