cng-lpg

Adast Systems vyvíjí robotické řešení pro tankování. Do pěti let ho chce využít u LNG

Tuzemský výrobce čerpacích stojanů Adast Systems plánuje v horizontu tří až pěti let výrazně vstoupit do segmentu robotizovaného tankování. Aktuálně již vyvíjí a pro své interní procesy využívá robotické technologie, které plánuje uplatnit v segmentu LNG. Oproti běžným spalovacím motorům zde vidí výhodu především z hlediska uživatelské bezpečnosti i jasně specifikovaného druhu média.

Přední výrobce stojanů pro čerpací stanice Adast Systems chce vstoupit do odvětví robotizovaného tankování. Zaměřit se plánuje primárně na segment LNG. „Aktuálně již testujeme a využíváme k řešení této problematiky roboty FANUC, a to v prvé řadě pro interní technologie. Do budoucna se chceme zaměřit zejména na technologii zkapalněného zemního plynu. Ta je brána jako zelená budoucnost, hlavním přínosem robotizace tankování u tohoto řešení je skutečnost, že pistole či armatura má teplotu okolo -170°C. Pro ruční tankování to představuje značnou komplikaci z hlediska uživatelské bezpečnosti, proto se chceme ubírat hlavně tímto směrem,“ řekl obchodní ředitel společnosti Adast Systems Daniel Struž.

Přečtěte si také:   Kia nabízí výhodný operativní leasing pro specifikaci Earth PRO modelu EV6

Podle něj je využití robotického systému tankování u LNG výrazně smysluplnější než u standardních ropných produktů jako benzin či diesel. Robotické technologie u nich sice již dnes zvládnou plnohodnotně nahradit uživatele a umožnit mu vyšší komfort bez ušpinění rukou, potřísnění oděvu či inhalace benzinových par, velkou překážkou je ale ekonomická stránka. „Řešení je v těchto případech nerentabilní a nepřináší této oblasti téměř žádný přínos. Náklady na robotický automat, energie či servis se totiž musí zohlednit do ceny pohonných hmot,“ doplnil Struž.

Řešení pro přepravní infrastrukturu

Ačkoliv i robotické tankování LNG by znamenalo velkou hardwarovou náročnost, ať už z hlediska nákladů či technologie, ve finále podle zástupců Adast Systems převažují výhody. Na prvním místě je již zmíněná bezpečnost. Kvůli teplotě pistole by totiž mohl mít člověk značný problém s její manipulací a následným připojením k vozidlu. „Nasazení robotických automatů je možné i na přepravní infrastrukturu, kde se ze zásobníků či tankerů LNG s poměrně velkou četností plní cisternové vozy,“ sdělil Daniel Struž s tím, že plnící armatury by v takovém případě byly definovány. Nebyla by tak možná volba různého média jako u benzinu a dieselu, a problém tohoto rázu by odpadl.

Adast Systems plánuje robotické řešení pro LNG uvést na trh v horizontu 3-5 let. „Za tuto dobu budeme mít dostatečné množství informací a praxe pro uvedení. Za stejný časový úsek odhadujeme, že dojde k rozmachu instalace u robotizace v oblasti čerpacích stanic,“ řekl Struž.

Databáze vozidel i debata o emisích

Podle obchodního ředitele Adast Systems je z hlediska robotizace tankování standardních paliv velkým problémem také databáze vozidel, které může tankovací robot obsluhovat. Na danou značku a typovou řadu osobních vozů totiž musí být naprogramovaný obslužný software. Robot zároveň musí zvládnout detekci vozidla pomocí senzoriky, kde se stanoví umístění či oblast krytu nádrže. „Tankovací otvory mají u jednotlivých typů vozidel různé typy a provedení. Vznik databáze je tak nezbytný, zároveň je třeba uvést, že tankování pomocí robota je pomalejší,“ přiblížil další překážky Daniel Struž.

Přečtěte si také:   Kompenzujte své jízdy autem sázením stromů, vyzývá novou službou řidiče carsharing HoppyGo

Jako určitý limit pro rozvoj tohoto odvětví považuje aktuální debatu týkající se snižování emisí, která zastiňuje další témata v oblasti pohonných hmot. „U benzinu a nafty je velmi pravděpodobné, že bude diskurzu dominovat až do roku 2035, kdy by měla skončit výroba vozů se spalovacími motory. Segment LNG, který je vnímán jako jedna z možných alternativ, je inovacím z hlediska tankování více otevřený, i to je tedy důvod, proč se na robotizaci u tohoto média chceme zaměřit primárně,“ uzavřel Daniel Struž.