PEUGEOT E-EXPERT HYDROGEN
NEWS Vodík (FCEV)

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen: v hlavní roli vodík

Dlouhodobým cílem značky Peugeot je výrazně snížit lokální emise svých vozů. Jakožto jeden z prvních výrobců standardně nabízí na vybraných evropských trzích elektrickou dodávku poháněnou vodíkovým palivovým článkem: Peugeot e-Expert Hydrogen. Tímto novým modelem vybaveným nejmodernějšími technologiemi elektrifikace značka nadále rozšiřuje svou nabídku bezemisní mobility.

Palivový článek umožňuje rychlé dobíjení, což otevírá možnost intenzivního využití bez emisí, což bylo dříve u jiných dostupných technologií nemožné. K doplnění vodíku potřebného k ujetí několika set kilometrů v plně elektrickém režimu stačí pouhé tři minuty. To je argument, který k elektromobilům přiláká zcela nové uživatele.

Výroba vozu Peugeot e-Expert Hydrogen probíhá v německém Rüsselsheimu.

Přečtěte si také:   Test Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8 (2022)

Cíle značky Peugeot v oblasti vodíku

Vodík se stává hlavním pilířem energetické transformace. Byla oznámena řada mezinárodních projektů, zejména v Evropě, a tento ekosystém se díky četným investicím rychle rozvíjí. Investice od Evropské aliance pro čistý vodík se odhadují na přibližně 60 miliard EUR. Vodíková distribuční síť získala podporu od řad vlád a v Evropě se neustále rozrůstá. Značka Peugeot spolupracuje přímo s dodavateli energií, aby zpřístupnila výhodné nabídky svým klientům.

Cíl značky je jasný: investovat do nového nekompromisního řešení bezemisní mobility a stát se lídrem v oblasti využití vodíkové technologie. Vodíkový palivový článek z hlediska eliminování emisí CO2 dokonale splňuje nejpřísnější požadavky. Je vhodný pro všechny způsoby použití: intenzivní, na dlouhé vzdálenosti, rychlé dobíjení, maximální užitečný objem. Přitom do ovzduší vypouští pouze čistou vodu, která se uvolňuje ve formě páry výfukovým potrubím.

Jak funguje vodíkový pohon nového Peugeotu e-Expert?

Nový Peugeot e-Expert Hydrogen využívá technologii nové generace nazvanou „Next gen e-Van Hydrogen efficiency“. Peugeot e-Expert Hydrogen používající multienergetickou platformu EMP2 je plně elektrický vůz, které kombinuje dva zdroje elektrické energie, a to díky inovativnímu systému skupiny Stellantis „Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“. Systém kombinuje baterii, kterou lze dobíjet z elektrické sítě, s palivovým článkem poháněným vodíkem obsaženým v nádobách pod podlahou vozu. Peugeot e-Expert Hydrogen tak využívá všech výhod vodíku, bateriové technologie a elektrického pohonu.

Přečtěte si také:   EU plánuje vsadit na vodík, aby se zbavila závislosti na Rusku

Dva zdroje energie pro vyšší účinnost

1. Palivový článek vyrobený ve spolupráci se společností Symbio

Peugeot spolupracuje se společností Symbio na dodávkách vodíkových palivových článků, které se vyrábějí v závodě ve Vénissieux na předměstí Lyonu. Palivový článek je sestava několika na sebe navazujících článků vyrábějících proud. Právě jejich sestava vytváří „baterii“. Článek umožňuje chemickou reakci mezi dvěma prvky: vodíkem (palivem, obsaženým v nádržích) a kyslíkem (obsaženým v okolním vzduchu). Palivový článek je složen z několika částí, které dodávají elektrickému motoru energii potřebnou k pohonu vozu.

Tato technologie zaručuje nulové emise CO2 díky reakci, při níž vzniká elektrický proud, přičemž se uvolňuje pouze voda. Reakce vznikající v článku probíhá následovně:

• Vodík + kyslík → Elektřina + Voda + Teplo = 2 H2 + O2 → 2 H2O.

Palivový článek vozu Peugeot e-Expert Hydrogen je napájen z nádrže tvořené třemi nádobami s kapacitou 4,4 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Nádrž je umístěna pod zadní podlahou a nezasahuje do zavazadlového prostoru vozidla.

2. Lithium-iontová baterie

Palivový článek je kombinován s dobíjecí lithium-iontovou baterií s kapacitou 10,5 kWh a výkonem 90 kW. Je umístěn pod sedadly a v některých fázích jízdy napájí také elektromotor. Primárně slouží k napájení motoru palubní třífázová nabíječka o výkonu 11 kW, umístěná v motorovém prostoru.

3. Mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric: inovativní systém kombinující dva zdroje energie

Tyto dva zdroje energie společně pohánějí elektromotor s permanentními magnety o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm. Toto elektrické hnací ústrojí, umístěné na přední nápravě, je podobné jako u elektromobilu Peugeot e-Expert, který se vyznačuje zejména převodovkou přizpůsobenou omezením zatížení typickým pro užitkové vozy.
Řada výhod
Peugeot zavádí do své nabídky technologii palivových článků, aby nabídl řešení, které odpovídá potřebě nové mobility s nulovými emisemi i potřebám širokého spektra zákazníků.

Pro vodíkovou technologii vozu Peugeot e-Expert je charakteristické:

  • schopnost pokrýt všechny vzdálenosti pomocí 100% elektrické technologie bez lokálních emisí CO2;
  • schopnost natankovat vodík za 3 minuty pro dojezd více než 400 km v homologačním cyklu WLTP1;
  • vodíkové palivo vyráběné 100% na území Francie;
  • absence hluku;
  • potěšení z jízdy typické pro elektromobily: vysoký točivý moment pro okamžitou reaktivitu, provoz bez zápachu, bez vibrací, bez nutnosti řazení.

Vůz má z hlediska objemu nákladu stejné vlastnosti jako dieselová a bateriová elektrická verze.

  • objem nákladového prostoru až 6,1 m³,
  • užitečné zatížení až 1 100 kg,
  • tažná kapacita až 1000 kg.

Technologie vodíkových palivových článků, která kombinuje elektrický pohon se schopností doplnit palivo za 3 minuty pro dojezd 400 km WLTP, je odpovědí na stále rostoucí a komplexní potřeby a využití profesionálů.

Technologie palivových článků také poskytuje zákazníkům větší svobodu používání vozu, protože přináší:

  • Větší dojezd, což má zásadní význam vzhledem k tomu, že naprostá většina kompaktních dodávek se pohybuje v příměstských oblastech a hustě obydlených centrech měst, kde je potřeba bezemisních řešení stále naléhavější;
  • Plné zachování jedné ze základních funkcí lehkých užitkových vozidel: přepravy velkých a těžkých předmětů;
  • Bezprecedentní logistickou flexibilitu a optimalizované využití.
    Jedinečný zážitek z jízdy

Systém „mid-power plug-in hydrogen fuel cell electric“ má různé fáze fungování:

  • Při rozjezdu a při nízké rychlosti: vysokonapěťová baterie sama poskytuje elektromotoru výkon potřebný pro trakci;
  • Při ustálené rychlosti: palivový článek dodává energii přímo elektromotoru;
  • Při zrychlování, předjíždění nebo stoupání do svahu: palivový článek a vysokonapěťová baterie se spojují a dodávají energii elektromotoru;
  • Při brzdění a zpomalování: elektromotor dobíjí vysokonapěťovou baterii.
Přečtěte si také:   Dacia Spring byla právě oceněna porotou AUTOBEST titulem „Best Buy Car of Europe 2022“

Výkon je k dispozici od okamžiku nastartování, s okamžitou odezvou, bez vibrací, bez hluku, bez řazení, bez zápachu a samozřejmě bez emisí CO2. Jedinou emisí z tohoto systému je vodní pára z výfukového potrubí.

Pro zajištění bezpečnosti chodců ve městě a do rychlosti 30 km/h se ozývá zvukový signál upozorňující na přítomnost vozidla, a to při jízdě vpřed i vzad. Na vysokonapěťovou baterii je poskytována záruka na 8 let nebo 160 000 km.

Pro český trh zatím není uvedení modelu Peugeot e-Expert Hydrogen plánováno.