Test-2022-BMW_iX_M60-elektromobil- (36)

Elektromobilů jezdí v Česku už 18 tisíc. Havarijní pojištění u nich může být dražší až o 40 %

V Česku bylo do konce června 2023 zaregistrováno již 18 tisíc elektromobilů. Vyplývá to z aktualizovaných dat na webu Čistá doprava. Za poslední pololetí se jejich počet zvýšil o 29 % a registrováno bylo nově 4 110 nových elektroaut. Celkově nejvíc elektromobilů v Česku je značky Škoda (3 596), následuje Tesla (3 048) a poté Volkswagen (2 226). Roste i počet pojišťoven, které na elektrická auta nabízejí povinné ručení a havarijní pojištění. Zatímco povinné ručení je u elektroaut v Česku průměrně o 23 procent levnější, než podobných modelů se spalovacími motory, havarijní pojištění může být u vybraných vozidel až o 40 procent dražší.

Havarijní pojištění na nejprodávanější elektromobil v Česku je až o 40 % dražší

Elektromobily, které jsou svou velikostí podobné vozům SUV mohou mít havarijní pojištění výrazně dražší. Na webu srovnávače pojištění Klik.cz jsme srovnali několik modelů vozidel nejprodávanějších značek na českém trhu s podobnou výbavou, výkonem a cenou. Srovnávač hodnotí také věk řidiče, v našem testu byla auta psána na třicátníka z Prahy. Vyšlo nám, že některé modely elektromobilů mohou mít až o 40 % dražší havarijko, než srovnatelné vozy se spalovacími motory. Například havarijní pojistka neprodávanějšího elektromobilu v Česku, Škody Enyaq IV, který začíná na cenovce 1 240 000,- Kč, startuje na 23 041,- Kč. Podobně velké a drahé auto, SUV Škoda Kodiaq ve výbavě Sport Exclusive s dvoulitrovým benzínovým motorem a výkonem 147 kW je možné pojistit už od 13 524,- Kč, stejně jako naftovou variantu tohoto modelu.

Přečtěte si také:  Toyota nadělila elektrickému bZ4X rychlejší nabíjení a větší pohodlí

Podobně je na tom i koncern Volkswagen, jehož elektromobily jsou v Česku třetí nejprodávanější. Model ID.3, který odpovídá velikostí populárnímu Golfu, stojí v Česku bezmála milion korun a lze jej pojistit od 19 726,- Kč. Model Volkswagen Golf GTD s naftovým motorem a výkonem 147 kW za 1 057 900,- Kč je možné pojistit od 17 530,- Kč, na variantu GTI s cenou 953 000,- a dvoulitrovým benzínovým motorem TSI je možno zakoupit havarijní pojištění za 16 241,- Kč.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


S elektromobily je zatím málo zkušeností, říkají pojišťovny

Havarijní pojištění je u elektroaut dražší především proto, že jsou napěchována technologiemi, a proto je na nich při nehodě obvykle větší škoda. Nezřídka bývají elektromobily po srážce zcela na odpis. Pro pojišťovny se navíc stále jedná o relativně nový typ vozidel, se kterým mají málo zkušeností a je pro ně obtížnější nastavit cenu pojištění. „Auta s elektrickým pohonem jsou dnes stále dražší než auta s konvenčním pohonem, což ovlivňuje výši pojistného. Vliv na výši pojistného má také konkrétní typ vozu a jeho stáří. Dále posuzujeme vlastnosti řidiče, jeho zkušenosti, předchozí škodný průběh nebo místo, kde vozidlo provozuje. Méně zkušení řidiči, respektive takový, kterým se nehody nevyhýbají, budou mít pojištění dražší. Ve velkých městech s hustším provozem, kde je vyšší riziko dopravní nehody, bude řidič na havarijním pojištění také připlácet,“ říká Jaroslav Hořeňovský, produktový manažer autopojištění z ČSOB Pojišťovny.

V EU se v prvním pololetí prodalo téměř tři čtvrtě milionu nových elektromobilů, v ČR necelé tři tisíce

Štěpán Nešpor z internetového srovnávače Klik.cz k tomu dodává: „Průměrně je cena pojištění elektromobilu o pětinu vyšší, než u srovnatelného vozu za stejnou cenu a ve stejné třídě, který má spalovací motor,“ říká

Povinné ručení je u Enyaqu až o čtvrtinu levnější než u stejně drahého Kodiaqa

Opačná situace platí u povinného ručení. Jeho cena je u elektromobilu Škoda Enyaq o 23 % levnější než u srovnatelného SUV Škoda Kodiaq se stejnou pořizovací cenou. „Cenu povinného ručení ovlivňuje řada parametrů vozidla – jedním z nich bývá i objem motoru vozidla. Tento údaj však u elektromobilů odpadá, absence objemu u tohoto druhu vozidla tak může být v metodice výpočtu pojistného některých pojistitelů zohledněna tak, že skutečně vede v důsledku k nižší ceně.“

Přečtěte si také:  První elektrické FUSO eCanter v ČR má Dachser

Nové asistenční služby: odvoz k dobíječce nebo pomoc při startování

S rozvojem elektromobilů začaly pojišťovny poskytovat také nové asistenční služby. Mezi ty nejběžnější patří odtah k nabíjecí stanici, či pomoc se startováním, pokud se akumulátor zcela vybil. „Síť dobíjecích stanic je v Česku už solidně zahuštěna, přesto může vybití baterie na delší cestě nepříjemně překvapit. Příplatek za podobné asistenční služby se tedy řidičům zcela jistě vyplatí. Podobně je dobrým nápadem nechat si pojistit například dobíjecí kabely k vašemu vozidlu,“ uzavírá Nešpor z Klik.cz