Elektromobil (EV) Hybrid a PHEV NEWS

Elektromobilita na poli ojetých vozů Das WeltAuto

Das WeltAuto, program prodeje kvalitních a prověřených ojetých vozů, jde ruku v ruce s trendy dnešní doby, s elektromobilitou. Ta již není jen nezadržitelným vývojem v pohonech automobilů, ale stala se pevnou součástí našich životů. Proto se elektrifikované vozy čím dál víc objevují i v nabídce ojetých vozů Das WeltAuto.

„Elektromobilita už není jen čistě okrajovou záležitostí, postupně se stává docela běžnou součástí našich automobilových životů. Přestože stále převažují klasické benzinové a naftové vozy, elektromobily a plug-in hybridy se nám na českém trhu rozšiřují a s nimi i nabídka takových ojetých vozů u Das WeltAuto,“ říká Mirka Cimrová, vedoucí divize Das WeltAuto společnosti Porsche Česká republika. „Protože cenová hladina nových elektromobilů je bez zapojení státních podpor stále relativně vysoká, program značkových ojetých vozů Das WeltAuto zpřístupňuje oblast elektromobility i těm, kteří nemají rozpočet na nový elektromobil. V nabídce máme různé kategorie vozů – od nejmenšího e-upu za 300 tisíc až po luxusní Porsche Taycan,“ doplňuje Mirka Cimrová.

Přečtěte si také:   Český statistický úřad otestuje elektromobil od ČEZ

V nabídce Das WeltAuto stabilně figuruje kolem 80 elektrifikovaných modelů, které můžeme jednoduše rozdělit na dvě základní skupiny:

Bateriové elektromobily

  • Například: Volkswagen e-up!, e-Golf, ID.3 a ID.4, Volkswagen e-Crafter, Audi e-tron, Porsche Taycan…

Bateriové elektromobily s pohonem výhradně elektromotorem a externím nabíjením. To lze realizovat jak na veřejných nabíjecích stanicích, tak (ideálně) přes noc doma nebo přes den v práci. Výhodou je bezhlučný provoz, jednoduchá obsluha, nulové lokální emise a výhody plynoucí z registrace „EL“ značek. Podstatným benefit tvoří i příznivé provozní náklady (hluboko pod 1 Kč/km), nízká servisní náročnost a potenciál vysoké spolehlivosti daná konstrukční jednoduchostí elektromobilu – u ojetého vozu klíčová věc. Ano, nejjistějšími ojetinami budou právě elektromobily, které postrádají vnitřně mazané součásti a nepotřebují tak měnit olej, rozvody, spojka ani převodovka u nich neexistuje stejně jako EGR ventil, částicový filtr a s brzdami elektromobil vystačí mnohem déle než konvenční vůz – zpomaluje totiž ve většině případů rekuperujícím elektromotorem. Za baterie výrobce obvykle ručí tak, že po dobu 8 let/160 000 km (podle toho, co nastane dříve) neklesne jejich využitelná kapacita pod 70 %.

Plug-in hybridy

  • Například: Volkswagen Golf eHybrid, Golf GTE, Passat GTE, Audi A6 TFSI e, Audi Q7 TFSI e, SEAT Leon e-HYBRID, CUPRA Formentor e-HYBRID…

Hybridní vozy s kombinovaným pohonem benzinovým motorem a elektromotorem s bateriemi, které lze externě nabíjet. Pohon vozu tak zajišťuje bud spalovací agregát, elektromotor nebo kombinace obojího. Dojezd na elektřinu se pohybuje kolem 50 kilometrů a většina těchto automobilů se vejde do emisního limitu 50g CO2/km, který jim umožňuje registraci „EL“ a z toho plynoucí výhody (parkování na modrých zónách zdarma, osvobození od silniční daně či dálniční známky).

Hybridní podmnožinu tvoří pak mild-hybridy, tedy vozy s palubní sítí 48V a dodatečnou baterií, pomáhající „boostem“ při rozjezdu, plachtění vozu s vypnutým motorem a tak dále. Vyšší efektivita pak snižuje spotřebu paliva. Mildhybirdní techniku využívá například každý Volkswagen Golf 1.5 e-TSI 110 kW se samočinnou převodovkou DSG.

Elektromobilita je napříč koncernem Volkswagen frekventovaným výrazem zejména kvůli závazkům k ochraně klimatu a CO2 neutralitě. Trend elektromobility je jasně nastolený, v příštích deseti letech kolem sebe budeme potkávat čím dál víc elektricky poháněných vozů s nulovými lokálními emisemi, přičemž po roce 2030 již někteří výrobci vůbec nebudou produkovat vozy se spalovacími motory a do velkých evropských měst bude vjezd vozům se spalovacími motory zakázán nebo výrazně omezen.

TIP: Pronájem elektro auta výhodně

„V koncernu Volkswagen, do nějž zahrnujeme i program značkových ojetých vozů Das WeltAuto, jsme trend elektromobility pochopili dávno a už nyní dokážeme svým zákazníkům nabídnut nejen široké portfolio nových, ale také ojetých elektromobilů. Pokud bych měla nějaký vyzdvihnout, byl by to Volkswagen ID.3. V nabídce jich aktuálně máme necelou třicítku s cenami hluboko pod 900 tisíc korun včetně DPH. Je to kompaktní auto navenek velké jako Golf, ale obratné jako Polo a s kabinou prostornou skoro jako Passat. Jeho větší sourozenec ID.4 pak přidává skvělý zavazadelník, robustnost a vyšší stavbu SUV anebo možnost tažného zařízení. S cenami zánovních vozů lehce nad milionem korun s daní jde o plnohodnotnou alternativu například k naftovému Tiguanu,“ vysvětluje Mirka Cimrová situaci.

Přečtěte si také:   Test plug-in hybridu Peugeot 3008 Hybrid 225 (2020)

Prodeje nových elektromobilů u nás zdaleka nedosahují takových objemů jako v západní Evropě. Je to dáno jak kupní silou trhu, tak zejména s tím související absencí státních podpor na nákup takových vozů. A tento stav reflektuje také tržní situace mezi ojetými elektrifikovanými vozy. Síť Das WeltAuto v pandemickém roce 2020 prodala 49 plně elektrických a 37 hybridních vozů. V porovnání s letoškem, kdy za první kvartál DWA prodeje elektrických vozů dosáhly 26, respektive 6 jednotek v případě hybridů, však lze pozorovat stoupající křivku hlavně v bateriových vozidlech. Ty představují jasný směr budoucnosti individuální dopravy, kdežto plug-in hybridy jsou jakýmsi mostem mezi spalovacími vozy a elektromobily.