Scania-Northvolt-elektromobil

Elektrokamiony ve flotile: Jaké výzvy čekají dopravce?

Elektromobilita, globální megatrend současnosti, čím dál více promlouvá i do oblasti komerční silniční dopravy (CRT). Tlak na snižování emisí se dotýká nejen výrobců, ale také samotných dopravců. Provoz bateriově poháněných vozidel totiž přináší specifické výzvy a nároky.

Ačkoliv je elektromobilita v oblasti komerční silniční dopravy stále na počátku své cesty, potenciál, který nabízí, je už nyní obrovský. Data nám ukazují, že 90 % přepravních zakázek tvoří cesty kratší než 300 km. Tyto jízdy navíc představují téměř polovinu ujetých kilometrů silniční nákladní dopravy jako celku. První generace elektrických nákladních vozidel přitom nabízí dojezdovou vzdálenost od 200 do 300 km. Z toho vyplývá, že technologie bateriově poháněných kamionů už nyní dokáže obsloužit velkou část dopravních zakázek.

Přečtěte si také:  Elektrifikace nákladní dopravy vyžaduje cílené a promyšlené investice do dobíjecí infrastruktury, vyplývá ze studie Eurowagu

Přesto nelze očekávat, že dopravci hromadně pošlou svá stávající dieselová vozidla do šrotu. Ani k tomu není důvod – vzhledem ke stavu dobíjecí infrastruktury se zatím uvádějí do provozu hlavně elektrokamiony pro přepravu na krátkou vzdálenost. Přeprava na dlouhou vzdálenost je totiž zatím stále pouze plánem do budoucna. Zde si proto dieselová vozidla pravděpodobně udrží svoji převahu ještě nějakou dobu. Dopravní firmy tak čeká období tzv. hybridních (nebo také smíšených) flotil, kdy budou bateriově poháněná vozidla postupně implementovat do svého současného vozového parku.

Elektrifikace flotily představuje nové výzvy

Bateriově poháněná vozidla kladou na manažery flotily, dispečery i majitele logistických firem nové nároky. Mezi hlavní kritéria, s nimiž je potřeba pracovat, patří pořizovací náklady elektrokamionů, odhad dojezdové vzdálenosti na jedno nabití, přehled o možnostech dobíjení, výstavba dobíjecích bodů ve firemních garážích/depech, kooperace se zákazníky a možnost dobíjení při vykládce, náklady na pojištění vozu, poplatky za mýto nebo třeba zbytková hodnota elektrokamionu.

Velký zájem o regionální elektrická vozidla: Scania má stovky objednávek

Do hry ale vstupují i běžné provozní otázky, například: Jak implementovat platby za dobíjení do firemních systémů? Jak uzpůsobit provoz a údržbu vozu nárokům na zdraví baterie? Jak připravit na obsluhu elektrokamionů řidiče? Jak ovlivní dojezdovou vzdálenost roční období?

Přečtěte si také:  Větší objednávky z IKEA doručují v Praze od prosince výhradně bezemisní vozy 

Klíčem jsou data o provozu

Aby mohli dopravci efektivně provozovat smíšené flotily, budou potřebovat patřičné nástroje, jako je telematika a digitální platformy pro správu flotily. Už jen samotné rozhodnutí o tom, zda a jak svůj vozový park elektrifikovat, totiž významně záleží reálných datech o provozu. Právě na jejich základě lze spočítat, jak může elektrifikace ušetřit náklady a jaká je návratnost investice.

Správné nástroje navíc mohou v mnoha ohledech provoz vozového parku zefektivnit: umožňují řidičům pohodlně a rychle tankovat nebo dobíjet, zjednodušují administrativní zátěž a sledují důležité údaje o provozu (odpracované hodiny, styl jízdy řidičů, aktuální dojezd vozidla) i o vozidlech (hladina nabití, kapacita a stav baterie). Právě schopnost shromažďovat správná data a dodávat je do správných systémů rozhoduje o tom, jak rychle a efektivně může dopravce využívat nepopiratelné výhody elektromobility. Eurowag, přední poskytovatel integrovaných řešení v oblasti silniční dopravy v Evropě, vám umí například na základě reálných dat vypracovat analýzu vašeho fleetu a jeho vhodnou postupnou elektrifikaci.

Jsou evropské země připravené na elektrifikaci nákladních vozidel?

Správné nástroje přinášejí vyšší efektivitu i úspory

Potřebu nových řešení, které dopravcům usnadní elektrifikaci vozového parku a správu hybridní flotily, si uvědomuje čím dál více firem. Společnost Eurowag proto vyvinula platformu EVA. Tato palubní jednotka v sobě spojuje výkonnou telematiku, platbu mýtného a také patentovaný systém proti krádežím paliva.

Díky řešením, jako je EVA, mají dopravní firmy k dispozici stěžejní informace k efektivnímu provozu. V případě bateriově poháněných vozidel se jedná například o zmíněný stav nabití, zdraví baterie, odhad času zbývajícího k plnému dobití a mnoho dalších užitečných dat. Pokročilá telematika umožňuje dopravcům data analyzovat a vyvozovat z nich závěry o provozu – ať už v reálném čase, nebo prostřednictvím dlouhodobých statistik. Tyto informace přispívají k optimalizaci provozu hybridní (či jakékoliv jiné) flotily a činí jej efektivnějším a úspornějším.

Přečtěte si také:  Jsou evropské země připravené na elektrifikaci nákladních vozidel?

Zajímá vás, jaké konkrétní parametry může telematika u elektrokamionů sledovat? Chcete vědět více o elektrifikaci nákladní dopravy a celkových nákladech (TCO)? Přečtěte si zprávu Elektromobilita v segmentu komerční nákladní dopravy. Stáhnout ji můžete na webových stránkách Eurowag.

Ilustrační foto: Scania