adast-plnici-stanice-cng- (2)

Adast Systems uvádí na trh novou mobilní CNG stanici. Konkurenci předčí kombinací výkonu a malých rozměrů

Adamovský výrobce čerpacích stojanů Adast Systems rozšiřuje v letošním roce své portfolio o novou CNG stanici. Oproti původnímu řešení má nově ocelovou konstrukci, která umožňuje jednoduché přemísťování celé stanice. Ve srovnání s konkurencí má zároveň subtilnější rozměry při srovnatelném výkonu a skladovacím objemu. Adast Systems novinkou plánuje cílit především na český trh, například na tuzemské firmy. Do budoucna se chce orientovat i na státy, které v energetickém mixu podporují zemní plyn.

Společnost Adast Systems v letošním roce uvádí na trh novou kompaktní čerpací stanici pro výdej CNG. Navazuje na tu dosavadní, která však měla betonovou konstrukci, což výrazně komplikovalo jakékoliv její možné přesouvání. Konstrukce nového řešení je vyrobena z oceli, případný transport je tak výrazně jednodušší.

Přečtěte si také:  Stellantis a Ample uzavřely partnerství na využití technologie výměny modulárních baterií Ample v elektromobilech Stellantis

„Konstrukce je řešená jako přemístitelný kompakt k přímému napojení na inženýrské sítě, ať už jde o přívod zemního plynu, přívod elektřiny nebo datovou síť. Ve srovnání s konkurencí má naše řešení zhruba stejný skladovací objem, zásadně se však liší svými zástavbovými rozměry. Ty jsou výrazně menší, zejména ohledem na vysoký výkon zařízení. CNG stanici lze právě díky vhodným rozměrům umístit do prostoru, kam to odstupové vzdálenosti konkurenci nedovolí,“ řekl obchodní ředitel společnosti Adast Systems Daniel Struž.

Novinka společnosti Adast Systems má i přes své poměrně subtilní rozměry dostatečně velký objem pro uskladnění plynu, a to i díky možnosti rozšíření o takzvaný blokový systém. Ten umožňuje rychlé a relativně levné rozšíření stanice v případě vysoké poptávky po CNG v konkrétní lokalitě. Zároveň zvyšuje i výkon samotné stanice, který se může pohybovat od 35 do 490 metrů krychlových za hodinu. Velikost základního zásobníku přitom činí 1,68 metru krychlového vodního objemu. Navýšit ho lze až na 5,04 metru krychlového, přičemž do zásobníku je možné umístit až 36 kusů tlakových lahví se stlačeným plynem.

adast-plnici-stanice-cng- (1)

CNG stanice je navržená na bezobslužný provoz, vzdálený dohled je pak řešený pomocí 4G sítě. Adast Systems se pro novou CNG stanici rozhodl i z toho důvodu, že vnímá CNG jako významné alternativní palivo a důležitý stupeň vývoje v dopravě. Novinku chce uplatnit v první řadě na českém trhu. Soustředit se chce například na firmy s širším vozovým parkem. Podle Struže jim může CNG stanice ušetřit na pohonných hmotách okolo čtvrtiny celkových nákladů. Díky mobilitě stanice by tyto firmy mohly své řešení zároveň dále komerčně využít.

Přečtěte si také:  Vodík v ČR v roce 2023: Klíčová evropská i národní legislativa, nové plničky, elektrolyzér či testy autobusu

Do budoucna pak chce Adast Systems s novou CNG stanicí cílit i na zahraniční trh. „Plánujeme ji nabízet ve všech zemích, kde máme zastoupení. Více se přitom chceme soustředit na severské trhy s většími zásobami zemního plynu, například Norsko či Rusko. Zajímavá je ale pro nás i například Itálie, kde je velká popularita zkapalněného zemního plynu, na který jezdí i nákladní vozy. Cílem jsou pro nás obecně státy, které jsou ve svém energetickém mixu nakloněny plynárenským řešením,“ řekl Daniel Struž. Podle něj přitom byla CNG stanice navržena tak, aby byla spolehlivá v širokém teplotním rozmezí, tedy od oblastí kolem polárního kruhu až po státy v tropických pásech.

Podle Struže bude přitom řešení vyráběno na zakázku, větší odbyt pak Adast Systems očekává v příštím roce. „Vzhledem k popularitě alternativních paliv a zejména CNG může být toto řešení pro náš sortiment naprosto zásadní. Hledání náhrad za klasický benzin a naftu je v Česku čím dál častější, věříme tedy, že z hlediska našeho portfolia může nová CNG stanice znamenat výrazné navýšení podílu řešení pro zemní plyn,“ uzavřel Daniel Struž.