TOYOTA BZ4X

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než auto se spalovacím motorem

Ceny elektromobilů se v příštích třech letech výrazně sníží. Přibližně od roku 2027 bude výroba nové generace elektromobilů levnější než výroba srovnatelných vozidel se spalovacím motorem. Podle společnosti Gartner se tak stane dříve, než se dosud očekávalo a bude to umožněno inovativními výrobními postupy a snížením cen baterií.

Odborníci se shodují, že elektromobilům nestačí poskytovat dotace a mluvit o ekologické udržitelnosti, jedinou cestou k jejich popularizaci je právě výrazné snížení ceny elektromobilů.

Ke snížení výrobních nákladů elektromobilů nepřispějí jen postupně klesající náklady na výrobu trakčních baterií. Důležitou roli sehrají také nové metody montáže karoserií, které se budou skládat z menšího počtu dílů než dosud, což nejenže celý proces urychlí, ale také sníží náklady na stavbu karoserie nejméně o 20 procent, nepočítaje výdaje na její lakování.

Přečtěte si také:  Pražská Brumlovka má první 100% elektrickou flotilu autobusů v Praze. Bezplatné spoje za sedm let osmkrát objely zeměkouli a svezly přes 2,5 milionu pasažérů

Zároveň však analytici Gartneru varují, že opravy elektromobilů nebudou rentabilní a že řidiči budou mít problém sehnat pojišťovnu. Náklady na opravy by se mohly zvýšit až o 30 procent a pojišťovny budou odmítat registrovat elektromobily.

Zatímco letos by se podle odhadů společnosti Gartner mělo na celém světě koupit až 18,4 milionu elektromobilů, v roce 2025 se toto číslo má zvýšit na 20,6 milionu kusů.

V České republice prodej elektromobilů loni vzrostl o 71 procent na 6640 vozidel. Prodej nových aut s hybridním pohonem se zvýšil o 44,5 procenta na 40 804 vozů. První příčku mezi elektromobily drží Tesla, mezi hybridy vede Toyota, která v následujících dvou letech plánuje uvést na trh několik nových bateriových modelů.

Toyota převzala nový podnik na výrobu baterií

Toyota se nedávno dohodla s Panasonikem jako spoluvlastníkem výrobce baterií Primearth EV Energy (PEVE) na zvýšení svého podílu na 100 procent. PEVE se tak stane dceřinou společností Toyoty, což urychlí hromadnou výrobu různých typů baterií pro elektrické vozy. Akvizice je naplánována na konec března.

Přečtěte si také:  Modelová řada Škoda Enyaq překonala hranici 200 000 vyrobených kusů

Kromě baterií pro hybridní vozy plánuje i PEVE začít vyrábět baterie pro bateriové vozy a plug-in hybridy. Posun společnosti k masové výrobě široké škály baterií pro elektromobily umožní Toyotě pružně reagovat na rostoucí poptávku po akumulátorech a zároveň přispěje k dalšímu posílení konkurenceschopnosti hromadné výroby.