Toyota v Japonsku vybuduje nové testovací a výzkumné centrum za 2,8 miliardy dolarů. Bude zde testovat nové modely aut na alternativní pohon. V komplexu vznikne mimo jiné dráha, která nalezla svůj vzor v německém okruhu Nürburgring.
Nové centrum vznikne v Japonsku, v prefektuře Aichi, kde se mimo jiné nachází hlavní sídlo koncernu. Toyota má již zajištěný terén o rozloze 650 hektarů, kde vzniknou testovací dráhy 11 typů, kopírující různé podmínky na silnicích po celém světě.
Jedna z nich se inspirovala německým Nürburgringem a bude sloužit k testování stability řízení, brzdných vlastností a chování vozů během rychlé, náročné jízdy. Vznikne rovněž více než pětikilometrová horská trasa s řadou ostrých zatáček a převýšením 75 m. První objekty zahájí provoz příští rok, celá investice pak bude dokončena roku 2023.
Elektromobilita v japonském stylu
Toyota v současné době intenzivně pracuje na nových modelech vozů s ekologickými pohony, které zahrnují elektromobily na baterie a na palivové články, ale i nové generace klasických hybridních vozů a plug-in hybridů (napájených ze zásuvky).
Do roku 2030 hodlá Toyota zvýšit prodej elektrifikovaných osobních automobilů ze současných 1,5 milionů až na 5,5 milionů ročně. Dnes koncern nabízí 35 hybridních modelů, jeden plug-in hybrid a jeden model na vodíkové palivové články.
Během nejbližší dekády se jejich počet výrazně zvýší – v roce 2020 přibydou první plně elektrifikované modely napájené bateriemi, další vodíková auta a plug-in hybridy a řada nových klasických hybridů. Již v roce 2025 bude každý model Toyoty buď elektrifikovaný, jako je tomu v současné době v případě modelů Prius nebo Mirai, anebo bude mít alespoň v nabídce verzi s tímto typem pohonu, jako je tomu u Aurisu, RAV4 nebo u Toyoty C-HR.
Zrychlený vývoj
Intenzivní rozvoj škály elektrifikovaných aut vyžaduje výstavbu nových výzkumných center a testovacích středisek, neboť ta stávající jsou už přeplněná. Nová základna v prefektuře Aichi umožní přizpůsobit budoucí modely Toyoty vkusu, zvyklostem a potřebám uživatelů, ale i právním úpravám.
V novém centru dostane práci 3200 až 3850 lidí, zejména z řad současných zaměstnanců Toyoty. Jedná se o první takovouto investici koncernu v Japonsku od roku 1984, kdy Toyota otevřela testovací centrum Shibetsu Proving Ground na severu ostrova Hokkaido. Až bude komplex v Aichi uveden do provozu, bude se centrum v Shibetsu specializovat na testování jízdy v zimních podmínkách, známé technické centrum Higashi-Fuji bude sloužit zejména pro vývoj nových technologií, zatímco v novém komplexu v Aichi se budou testovat automobily, které se objeví na trhu v blízké budoucnosti.
Tento fiskální rok vydá Toyota na výzkum a vývoj v přepočtu zhruba než 452 miliard Kč, což je o cca 40 % víc než před pěti lety. Aby Toyota ještě více urychlila rozvoj nových technologií, navázala spolupráci s jinými společnostmi. Dobrým příkladem je společný podnik (joint venture) Toyoty, Mazdy a Densa, který se zabývá vývojem elektrických automobilů, anebo výzkumná firma Toyota Research Institute založená roku 2016, zabývající se automatickým řízením a umělou inteligencí, která úzce spolupracuje se Stanfordskou univerzitou, MIT a Michiganskou univerzitou.