NEWS Testy

Test hybridu Lexus ES 300h F SPORT TOP (2020)

test-2020-lexus-es-300h- (6)

Chcete-li prémiový sedan vyšší střední třídy, nabízí se hned trojice zavedených německých značek, ale pokud se chcete odlišit, můžete sáhnout do Japonska. A že to rozhodně nebude špatná volba, to prokázal náš test. V tom jsme se podívali na zoubek Lexusu ES 300h.

Král je mrtev, ať žije král

Po 25 let nabízel Lexus v Evropě v tržním ‚segmentu E‘ model GS, ale před necelými dvěma lety ho nahradil novým ES. Na starém kontinentu sice neznámý model, ale celosvětově jde už o sedmou generaci.


Změna to není jen v názvu, ale i v technice. Současná generace modelu ES totiž sdílí modulární podvozkovou platformu TNGA i pohonnou jednotku s Toyotou Camry, což znamená primárně pohon předních kol. Lexus GS měl pohon zadních kol. Na rozdíl od Camry je ale ES na pohled i jízdně mnohem luxusnějším autem.

Nový model je ale také o poznání větší, než starší GS. Konkrétně jde dokonce o 11 centimetrů, což znamená, že nad německými prémiovými konkurenty výrazně vyniká. Kratší než oni má ale rozvor, což se ale v interiéru nijak negativně neprojevilo. Když se podíváte na místo na zadních sedadlech třeba v BMW řady 5 nebo v Mercedes-Benzu třídy E, s Lexusem ES se to srovnávat nedá.

Prvotřídní materiály a zpracování, ale co ten infotainment?

Designově je Lexus ES hodně odvážný, drží se typického jazyku japonské značky. Přídi dominuje velká maska chladiče, ale i zajímavě tvarované světlomety. Z boku vyniknou dlouhé přední i zadní převisy a úctyhodná je i celková délka auta (4975 mm). A obyčejný není Lexus ani ze zadního pohledu, protože tvary zádi jsou hodně rozmanité a nechybí ani decentní spoiler na víku zavazadelníku.

Interiér už na první pohled vypadá luxusně. Perfektní materiály a zpracování doplňují zajímavé detaily, mezi nimiž jistě musím zmínit „tykadla“ vystupující z krytu přístrojového štítu před volantem. Jejich prostřednictvím se mění jízdní režimy (vpravo) a funkčnost stabilizačního systému (vlevo).

Přečtěte si také:   Kia EV6 získala titul Ekologické auto roku 2021/2022 v České republice

Středový panel mi přichystal hned několik emočních zážitků. V prvé řadě mám dobrý pocit z toho, že se Lexus neomezil jen na dotekové ovládání funkcí, to totiž obecně nemám moc rád. A to čistě z praktických důvodů. Při ovládání čehokoliv přes dotekový displej se na něj prostě musím podívat. Pokud je tlačítko mechanické, dá se stisknout téměř poslepu. Potěšilo mě to tím spíš, že ovládání středového displeje se provádí přes touchpad. A ten je na můj vkus prostě moc zběsilý a složitý. Než jsem zadal cíl do navigace, trvalo mi to vážně dlouho. Příště jsem jel raději podle navigace v telefonu. Ostatně ani grafika samotného displeje není bůhvíjak moderní a o rozlišení couvací kamery nemluvě… Tady by se Lexus mohl německou prémiovou konkurencí inspirovat.

Ještě jednu věc bych si dokázal představit jinak: volič automatické převodovky. Jde o klasickou mechanickou páku, která sice perfektně plní svůj účel, ale do tak moderního auta se mi nehodí. Tam by sedělo spíše něco po vzoru Audi nebo otočný ovladač, které mají nově například Fordy.

Klid a pohoda

Pokud se podíváte do českého ceníku, najdete tam jen jeden motor. Jde o hybridní verzi 300h, která kombinuje 2,5litrový benzinový čtyřválec a elektromotor. To znamená 131 kW/178 koní a 221 Nm z benzinového motoru a dalších 88 kW/120 koní a 202 Nm z elektromotoru. Celkový výkon je soustavy je 160 kW/218 koní (hodnotu točivého momentu Lexus neudává). Poháněna jsou přední kola, kam putuje výkon přes planetovou převodovku e-CVT.


Lexus ničím neprovokuje k rychlé jízdě, ba právě naopak. Jen si tak pluje krajinou a řidiče jednoduše nastaví na svou vlnu. Může za to jeho celkové naladění – od pohody v kabině, přes projev pohonné jednotky i převodovky, až po odhlučnění interiéru. V autě není slyšet takřka nic. Motor pracuje při klidné jízdě v tak nízkých otáčkách, že o něm posádka prakticky nebude vědět, totéž platí pro aerodynamický hluk (ten se začne trochu ozývat od zrcátek až v dálničních rychlostech), ale i pro hluk od pneumatik. Velký podíl na tom jistě má i systém aktivního odhlučnění kabiny (ANC), který má Lexus ES ve standardní výbavě.

Přečtěte si také:   Stoupající popularita elektrických a hybridních aut zvyšuje nároky na automechaniky. Bude tato auta kde servisovat?

Kdybyste náhodou chtěli zrychlit a zostřit tempo, pak zjistíte, že to je styl jízdy, který ES příliš nesedí. Převodovka po výrazném přidání plynu vytočí motor do vyšších otáček a nechá ho tam po dobu zrychlování, dokud zase nohu z plynu nesundáte. Prvotní reakce při zrychlení je ale i díky elektromotoru rychlá, pak už ale Lexus akceleruje vlažněji a v rozletu ho zastaví elektronický omezovač rychlosti na 180 km/h. Za ten týden, který jsem s autem strávil, jsem ale neměl jediné takové nutkání to vyzkoušet…

Příznivá je i spotřeba paliva, kterou lze s Lexusem ES 300h dosáhnout. Pokud budete jezdit klidně, ale často i po dálnicích, počítejte se spotřebou k 6 l/100 km. Pokud ale budete hodně využívat město, pak se můžete dostat i pod 5 l/100 km. A to je na tak velké auto skvělý výsledek. Navíc jde o hybrid, takže se nemusíte starat o nabíjení, s elektrickou energií pracuje pohonné ústrojí zcela autonomně.

Testovaná výbava nenabízí adaptivní podvozek, ale „jen“ tlumiče s pokročilou absorpcí nerovností pro dynamickou jízdu. To ale neznamená, že by bylo nepohodlné. Absorpce nerovností je na velmi dobré úrovni, kola se drží asfaltu a auto se na silnici jen tak příjemně pohupuje. Dotváří to tak celkové klidnější a pohodové pojetí auta.

Závěr a cena

Lexus ES na první pohled překvapí svou velikostí, protože jde o pětimetrový sedan. Na druhý pohled pak i tím, jak odvážně tvarovanou má karoserii. Jeho styl se nemusí líbit všem, ale i díky tomu na silnici (anebo na parkovišti) nezapadne.

Přečtěte si také:   Kia e-Niro vítěz studie J.D. Power 2022 zaměřené na zákaznické zkušenosti s elektromobily

Jízda v něm hraje na klidnou notu, řidiče nic nenutí šlapat na plynový pedál víc, než musí. Ticho, příjemné pohupování a celková atmosféra posádku při jízdě konejší. V takových situacích nakonec vlastně ani nevadí, že jsou poháněna přední kola. Svižný ale Lexus ES 300h umí být také, je to nicméně styl jízdy, který mu prostě a jednoduše nesedí.


Pohled do ceníku vám ušetří přemýšlení nad pohonnou jednotkou, v nabídce je jediná. Vybírat ale můžete z mnoha výbav, a protože jde o japonské auto, příplatků je minimum. Omezují se prakticky jen na metalízu a navigaci. Ceník startuje na akčních 1 129 000 Kč s DPH za verzi LEXUS ES 300h BUSINESS EDITION.


Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Lexus
Typ: ES 300h
Motor: řadový čtyřválec + elektromotor
Objem válců: 2487 ccm
Plnění spalovacího motoru: atmosférické
Palivo: benzín + elektřina
Pohon: předních kol
Výkon spalovacího motoru: 131 kW/178 koní
Točivý moment spalovacího motoru: 221 Nm
Výkon elektromotoru: 88 kW/120 koní
Točivý moment elektromotoru: 202 Nm
Celkový výkon: 160 kW/218 koní
Celkový točivý moment: nezjištěno
Zrychlení 0-100 km/h: 8.7 s
Maximální rychlost: 180 km/h
Převodovka: bezestupňová převodovka
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.7
Emise CO2: 106 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 4975 mm
Šířka: 1865 mm
Výška: 1445 mm
Rozvor: 2870 mm
Pohotovostní hmotnost: 1680 kg
Objem zavazadlového prostoru: 455 litrů
Ceník: ke stažení zde

Příspěvek Test hybridu Lexus ES 300h F SPORT TOP (2020) pochází z auto-mania.cz