Shell-Roudnice_nL-29._km_D8

Stojany ČEZ pro dobíjení e-aut poprvé prolomily dvoumilionovou metu odebrané bezemisní energie, rostly o 53 procent

Historicky poprvé v období od ledna do konce září načerpaly elektromobily v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ celkem více než dva miliony kWh bezemisní energie. S takovým objemem „paliva“ ve svých akumulátorech by mohla podniknout cestu kolem světa flotila 340 elektromobilů. Skupina ČEZ aktuálně provozuje největší síť veřejných dobíjecích stanic v ČR s více než 240 stojany, z toho je přes 180 rychlodobíjecích.

Infrastruktura vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Přečtěte si také:  Hyundai KONA Electric zlevňuje až o 150 000 Kč, přijíždí i ve sportovní verzi N Line

Do baterií elektromobilů čerpajících bezemisní energii v síti stojanů ČEZ po celé České republice nateklo za letošních prvních devět měsíců celkem 2,04 milionu kWh elektřiny. Stejné množství naplní až po okraj akumulátory 56 692 vozů VW eGolf s kapacitou baterie 36 kWh nebo znamená dostatek paliva pro 340 cest kolem světa. Zároveň je to už nyní překonání hodnoty 1,9 milionu kWh odebraných elektrickými auty za celý rok 2019. V meziročním srovnání se stejným loňským obdobím jde o 53% nárůst.

„Letošní rok je velmi specifický, přesto věříme, že na konci prosince překonáme hranici 2,5 milionu načerpaných kWh. Je to další důkaz, že elektromobilita se prosazuje i navzdory všem těžkostem doby. Jejímu růstu se snažíme vytvářet podmínky především rozšiřováním celorepublikové sítě veřejných dobíjecích stojanů. Od ledna jsme jich postavili už více než padesát a do konce roku bychom chtěli mít v síti 280 stanic. Pozorujeme také častější nabíjením v lokalitách, což souvisí hlavně se stovkami nově registrovaných elektromobilů na našich silnicích,“ říká manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

Zajímavosti od dobíječek

  • nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, v hitparádě stanic dominovaly tradičně stojany v Praze a Olomouci
  • nahoru šel celkový počet dobíjení: zatímco loni od ledna do září byly stojany ČEZ v akci 106 621krát, letos to bylo ve 143 137 případech
  • oproti minulým letům, kdy průměr energie načerpané při jednom dobití postupně klesal, je zatím letos vše jinak: namísto loňských 12,5 kWh letos řidiči v průměru načerpali 14,2 kWh
  • růst opět táhly především rychlodobíjecí stanice ABB umožňující rychlé i standardní dobíjení a schopné díky svému výkonu 50 kW doplnit v rychlém režimu většinu kapacity baterií většiny elektromobilů za desítky minut; od ledna do září na nich elektromobily načerpaly více než 91 % veškeré elektřiny odebrané v síti dobíjecích stanic ČEZ
  • řidičům čerpajícím energii v síti veřejných stojanů garantuje ČEZ odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE

Při využívání celé sítě dobíjecích stanic ČEZ se uživatel před dobíjením identifikuje zákaznickou RFID kartou. Řidičům elektromobilů ale také stačí mít staženou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. Zákazníci ČEZ mají na výběr z více tarifů. Tři tarify obsahují „předplacenou“ složku, která zákazníkovi zajišťuje nižší cenu za kWh dobité energie. Čtvrtý tarif „Pay as you go“ je určen pro zákazníky, kteří se nechtějí nijak vázat a platí skutečně jen za odběr v daném měsíci. V nabídce je samozřejmě i dobíjení pro neregistrované zákazníky, kteří platí za každé jednorázové dobíjení. Více na https://www.elektromobilita.cz/cs/jak-se-stat-zakaznikem.

Přečtěte si také:  THMP představila solární Carport s první akumulační vysokorychlostní nabíječkou v ČR. Dodala ji ČEZ ESCO

V České republice je aktuálně registrováno téměř 5000 elektromobilů, jen letos do konce září přitom přibylo více než 1700 e-aut. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu cestování mezi městy.