Hybridní taxi Profitaxi

Počet hybridů ve firmách se zdvojnásobil. Jezdí v nich i taxikáři

Počet hybridních aut ve firemních flotilách se loni téměř zdvojnásobil o 1505 na 3262 vozů. Množství provozovaných elektromobilů vzrostlo o 631 na celkových 2709 vozů na elektřinu, vyplývá to z databáze Merk.cz. Hybridní vozy si také stále častěji pořizují i taxislužby.

Řidiči taxi i celé taxikářské společnosti čím dál častěji sahají namísto dieselových vozů po hybridních autech. Důvodem jsou nižší provozní náklady i nižší náročnost na údržbu.

Výhody hybridních vozů pro podnikové vozové parky vnímá podle průzkumu NMS Market Research už 58 procent manažerů firemních flotil v Česku. O přechodu na hybridní vozy uvažuje 55 procent firem.

02_Profitaxi LQ-1

„Není to jen o sázení stromků a zákazu plastových brček, je to o ekologickém chování každý den. A jsou to právě firmy, které musí pomoci městům snižovat emise,“ říká Filip Benda z pražské společnosti Profesional Taxi provozující službu Profi Taxi, která si pořídila flotilu 24 vozů Toyota, z nichž většina je právě s hybridním pohonem.

Nejde už jen o ekologické nadšence

Ještě před pár lety mluvila o udržitelném způsobu života jen hrstka ekologických nadšenců, dnes jsou zprávy o stavu planety slyšet na každém kroku. O nadměrné spotřebě plastů, nebezpečných výfukových plynech a pronikání uhlíku do atmosféry, jež mají za následek změny klimatu, dnes mluví všechna média, celebrity i vlády nejmocnějších zemí světa.

„Obzvlášť ve městě působí spalovací motory zbytečné problémy. Mají velké emise, jsou hlučné. Proto jsou pro taxislužbu hybridy jasnou volbou. Jezdíme s nimi se spotřebou 4 l/100 km, což znamená také výrazně menší náklady, oproti předchozí dieselové flotile dokonce o 30 procent,“ popisuje Benda.

Přečtěte si také:  Před koupí ojetého elektromobilu zkontrolujte akumulátor. Jeho opravy jsou velmi drahé

Souhlasí s ním také Michal Juríček z havířovské společnosti Cool Taxi: „Většinu času jezdíme po městě, kde máme při jízdě na elektřinu nulové emise. Přijedeme a odjedeme tiše, nikoho nerušíme. V běžném provozu navíc ušetříme v zimě 20 procent nákladů, v létě dokonce 35 procent oproti běžným autům.“ Také jeho firma zvolila hybridní vozy značky Toyota kvůli jejich spolehlivosti a nejdelší zkušenosti s výrobou těchto ekologických pohonů.

Testy: Většinu času jede hybrid ve městě na elektřinu

Vozy na hybridní pohon dokáží podle nedávného testu po Praze jezdit až ze dvou třetin zcela bez emisí, čistě na elektrický pohon. Úspornost hybridů prokázal také nedávný test Toyoty Prius v Římě a jeho okolí. Prius jezdil v městském provozu ze čtyř pětin pouze na elektřinu a během této doby neprodukoval žádné emise. Podobný test uskutečnila pařížská Polytechnická universita, které vyšlo, že Prius jel v Paříži a okolí až 87 procent doby pouze na elektřinu.

Vedle ekologičnosti a nízké spotřeby patří mezi další benefity hybridů nízké náklady na servis, protože se skládají z méně dílů. Pak samozřejmě také cena, která je srovnatelná s konvenčními vozy, vysoká zůstatková hodnota nebo dlouhá, až desetiletá výdrž baterie.

02_Profitaxi LQ-31

Auta jde i sdílet

Podle nedávného průzkumu agentury STEM/MARK se třetině pražských řidičů nevyplatí jezdit vlastním autem a využívají jej pouze mimo Prahu. Nejvíc jim vadí problémy s parkováním a vysoké náklady na provozování vlastního vozu.

Přečtěte si také:  Vídeň má nová e-taxi. Dobíjí se bez kabelu

Svoji roli v ekologické dopravní osvětě proto hraje i sdílená doprava, která slouží právě lidem, kteří nechtějí vlastnit auto a raději si ho jen půjčují. Přesně na této bázi funguje služba Anytime carsharing, která od loňského roku působí i v Česku. Začínala tu se stovkou hybridních vozů Toyota Yaris, počet aut ke sdílení se mezitím už více než zdvojnásobil.

„Velice brzy nám český trh prokázal svůj nevyužitý potenciál. Prvních 100 uživatelů se registrovalo během několika hodin,“ popisuje ředitel Anytime carsharing ČR Milan Beutl, že Češi mají o takové služby zájem.