test-nissan-leaf-30-kwh-02

Před koupí ojetého elektromobilu zkontrolujte akumulátor. Jeho opravy jsou velmi drahé

Elektromobilita je jasným trendem této dekády. Již dávno nejde jen o težko dostupná nová auta, ale rychle se rozšiřuje i trh s ojetinami. Podle statistiky společnosti Cebia se počet elektromobilů na českém trhu ojetých vozů jen v tomto roce zvýšil o 129% a dosahuje tak necelého jednoho procenta nabídky na velkých inzertních portálech. V České republice bylo od začátku roku 2023 registrováno cca 6 tisíc osobních bateriových vozidel.

Se zvyšující se oblibou elektromobility by se měla zároveň zlepšovat i znalost kupujících, ti by si měli dát pozor na důkladné prověření vozu ještě před koupí. Při nákupu vozu přes soukromý inzerát si kupující nemůže být jist jeho skutečným stavem a hlavně stavem jeho baterie.

Přečtěte si také:  Největší český vodíkový projekt startuje. Ve Středočeském kraji bude provozováno deset autobusů poháněných vodíkem

Seriózní prodejce kupujícímu poskytne prověření kódu VIN zdarma, ten dodá celou řadu informací ohledně historie vozu, prodělaných haváriích a opravách, počtu najetých kilometrů, v jakých zemích bylo auto registrováno a mnoho dalšího.

„Při koupi ojetého elektromobilu je ovšem nejdůležitější prověřit skutečný stav baterie a prodělané havárie. Baterie je na celém voze nejdražším a nejcitlivějším komponentem a špatně servisovaný vůz a neopečovávaná baterie může skončit až samovznícením a ohrožením bezpečnosti majitele vozu i ostatních účastníků dopravního provozu,“ upozorňuje Zbyněk Veselý, předseda Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů (SOVA).

Se stále vylepšující se technologií baterií se zároveň rychle rozvíjí i tolik potřebná diagnostika.

„Komplexní diagnostiku baterie u ojetého elektromobilu by vám měl poskytnou každý solidní prodejce. Diagnostika vám ukáže nejen stav baterie, ale především takzvaný „Scoring“ baterie, to znamená celkový přehled záznamů o nebezpečných situacích jakými je přebíjení baterie, jestli vůz zůstal dlouho stát vybitý a samotný počet jednotlivých dobíjení. Výhodou Scoringu je, že se nedá vymazat, aniž by se na to nepřišlo. Pokud se podvodný prodejce bude snažit vymazat tyto záznamy, smaže se i počet najetých kilometrů a odhalit tak podvod je opravdu velmi snadné.“ říká Zbyněk Veselý ze SOVA.

Pokud se rozhodnete pro koupi elektromobilu prostřednictvím autorizovaného servisu, budou vám poskytnuty informace nejen z VIN kódu, ale i důkladná diagnostika baterie vozu.

Přečtěte si také:  Elektromobily a baterie: Jak prodloužit jejich životnost (i v mrazu)

Baterie je nejdůležitější částí vozu a právě ona udáva hodnotu dané ojetiny. Přímo na ni totiž působí nepříznivé podmínky používání jakými jsou extremní výkyvy teplot, správnost nabíjení, počet najetých kilometrů, neefektivní styl jízdy a případné havárie.

„Nepodceňujte diagnostiku baterie při nákupu ojetého elektromobilu, ptejte se na historii vozu a kód VIN. Důkladné prověření vozu ještě před koupí vám ušetří spoustu peněz i starostí,“ dodává Zbyněk Veselý.