Scania poprvé představila novou generaci bateriových elektrických nákladních vozidel pro regionální dopravu v červnu 2022. Nyní bude výroba těchto nákladních vozů s kabinou R a S a motorem o výkonu až 450 kW zahájena v ústředí značky ve švédském Södertälje. Scania rovněž přichází s vylepšenými městskými elektromobily, které budou postaveny na šasi optimalizovaném pro elektrický pohon a budou vybaveny novými udržitelně vyráběnými bateriemi, a se systémem Scania Charging Access. Poskytuje tak inovativní a praktické řešení pro všechny zákazníky bez ohledu na přepravní nároky.
„Provozování nákladních vozidel s nulovými emisemi již není výsadou několika vyvolených,” říká Frederik Allard, senior viceprezident a vedoucí oddělení e-mobility ve společnosti Scania a dodává: „Naše nabídka pokrývá široké spektrum využití a požadavků zákazníků a zároveň nabízí služby, které usnadňují přechod k dopravě bez fosilních paliv.”
Nové nákladní automobily Scania ohromují čísly: hmotnost soupravy může činit až 64 tun a dojezd 390 kilometrů, společně s dobíjecím výkonem až 375 kW a nejvyšším výkonem pohonného ústrojí 450 kW převyšují běžná nákladní vozidla.
Vozidla Scania jedou bez lokálních emisí na elektřinu
Nejnovější elektrické nákladní automobily Scania jsou nabízeny jako tahače i podvozky pro instalaci nástaveb. K dispozici jsou kabiny řady R i S. Dojezd se liší podle hmotnosti, provozu, počasí a stylu jízdy, ale 27tunový městský sklápěč se šesti bateriemi může počítat s dojezdem až 350 km mezi jednotlivými nabíjeními. Hodina nabíjení přidá 270 km dojezdu a k dosažení rozumné doby nabíjení není třeba nejsilnějších dostupných nabíjecích míst s výkonem 350 kW: nabíječka s výkonem 130 kW přidá za jednu hodinu 100 km dojezdu u nákladního vozidla, které spotřebuje 1,3 kWh/km.
„Zbytečně jsme ustrnuli v konceptu, že vždy tankujeme od 10 % do 100 %, jako je tomu u nafty. U bateriových elektrických vozidel by se mělo myslet na to, že se nabíjí na dobu potřebnou k dojezdu. Pokud máte 120 km do domácí nabíječky, bylo by zbytečné nabíjet na delší vzdálenost, než je potřeba,“ vysvětluje Frederik Allard.
Nové elektrické nákladní vozy jsou vhodné i do městského provozu
První bateriové elektrické nákladní vozy Scania jsou na trhu od roku 2021 a nastartovaly cestu k dopravě bez fosilních paliv, především pro potřeby městského provozu. Scania nyní nabídku pro distribuční nákladní automobily a lehké sklápěče vylepšuje. Vozidla dostanou podvozek optimalizovaný pro elektrické pohonné ústrojí, baterie od společnosti Northvolt a nové pomocných systémy, čímž se otevírá cesta k lepší funkčnosti a snazšímu nasazení.
Scania současně představuje řadu nových elektrických pohonných ústrojí EM C1-4 v pěti výkonových úrovních: 270, 300, 330, 360 a 400 kW. Očekává se, že EM C1-4 bude velice oblíbená a to nejen díky široké paletě verzí.
„Rozšířením nabídku umožňujeme přizpůsobit elektrická vozidla na míru jejich požadovanému použití. S pěti různými úrovněmi výkonu a čtyřmi převody jsou tyto vozy velmi flexibilní. Toto je základ, abychom následně zákazníkovi doporučili tu správnou konfiguraci baterií a doplňkových služeb tak, aby vozidlo skutečně vyhovovalo jeho potřebám,” říká Allard.
Scania představuje baterie s dlouhou životností
Scania využívá články od švédského výrobce Northvolt, které zvládají pohánět elektrická nákladní vozidla až 1,5 milionu kilometrů. Jejich uhlíková stopa je přibližně třetinová ve srovnání se srovnatelným oborovým standardem.
Jednou z hlavních předností baterií Scania jsou jejich nabíjecí vlastnosti. Baterie lze opakovaně nabíjet až na 100 % dostupné kapacity, aniž by to mělo vliv na jejich životnost. Navíc mají přímou křivku nabíjení, to znamená, že se nabíjejí stejnou rychlostí, i když jsou téměř plné nebo úplně prázdné. Přímá křivka nabíjení znamená předvídanou dobu pro nabíjení a společně s dlouhou životností baterie zajišťuje nízké celkové náklady.
Společnost Scania ve spolupráci s firmou Northvolt dosáhla těchto vzácných vlastností díky zásadní inovaci, díky které mají baterie vždy správnou teplotu.
„Věříme, že problémy s nabíjením se nebudou zdát tak složité, když bude všeobecně známé, jak baterie ve skutečnosti fungují,” říká Allard a pokračuje: „Když se podíváme na provozní vzorce, uvidíme, že naprostá většina z nich má dojezd, který potřebují, ještě s rezervou navíc. Sklápěče v městských oblastech urazí často vzdálenost až 200 km za den. Pokud se budou dobíjet ve vlastním depu a pro všechny případy se připojí k systému Scania Charging Access, nebude pro ně dojezd problém.“
„Zájem o elektrický pohon je nezměrný, potenciální zákazníci jsou všude. Skutečnost, že někteří jsou opatrní a omezují se na objednání několika vozů do svých vozových parků, je pochopitelná. Nejdříve chtějí načerpat zkušenosti a pak se rozhodnou,“ říká Allard.
S rostoucím portfoliem a rozšiřující se infrastrukturou Scania předpokládá, že 50 % z celkového objemu prodejů značky v Evropě bude v roce 2030 připadat právě na elektrická vozidla.
Unikátní služba Scania Charging Access pro bezproblémové nabíjení
Začátkem letošního roku Scania představila svou službu Scania Charging Access. Tento unikátní systém nabízí bezproblémový přístup k nabíjecí síti ve 12 zemích Evropy, přičemž nabíjecí místa jsou seřazena podle vhodnosti pro konkrétní vozidlo. Služba je postavena nezávisle na tom, kdo provozuje dobíjecí místo v síti, zákazník dostane pouze jednu konsolidovanou fakturu od společnosti Scania.
Program Scania Charging Access je poskytován bez registrace nebo měsíčních poplatků, zákazník platí pouze předvídatelnou cenu, když službu využívá. Jedinou podmínkou je vlastnit alespoň jeden vůz značky Scania.
„Jsme průkopníky konsolidované služby pro těžká vozidla v Evropě,“ říká Magnus Höglund, vedoucí oddělení nabíjecích řešení společnosti Scania a dodává: „Naším posláním je zjednodušit elektrifikaci tím, že z ní odstraníme všechny obavy, které ji provází: od obavy z dojezdu, kapacity baterie až po administrativní problémy a dostatek dobíjecích míst pro nákladní automobily. Ručně mapujeme a hodnotíme každou dobíjecí stanici, ať už byla původně stavěna pro osobní nebo nákladní vozidla, díky tomu můžeme identifikovat dobíjecí místa, která budou pro naše zákazníky přínosem. Dobíjecí síť se bude po roce 2024 rozšiřovat, na obrátkách bude nabírat aktivita provozovatelů dobíječek, jako je Milence. Velkým pomocníkem je aplikace Scania Driver App nebo My Scania, díky kterým lze vhodná nabíjecí místa vyhledávat a filtrovat.“
Přehled nejnovějších elektrických pohonných ústrojí Scania
EM C1-2* | EM C3-6 | EM C1-4** | |
Stálý výkon elektrického motoru(motorů) | 230 kW | 400 nebo 450 kW | 270, 300, 330, 360 nebo 400 kW |
Uspořádání pohonného ústrojí | Jeden synchronní e-motor s permanentními magnety, 2-rychlostní planetová převodovka | Tři synchronní e-motory s permanentními magnety, 6-stupňová automatická převodovka | Jeden synchronní e-motor s permanentními magnety, 4-stupňová převodovka |
Kapacita baterie (kWh) | 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných) | 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných) | 416 kWh/624 kWh (75 % využitelných) |
Udávaný dojezd (km) | 260 km s 29t soupravou 390 km s 29t soupravou | 350 km se 40t soupravou 250 km se 64t soupravou | 390+ km s 29t soupravou 370+ km se 40t soupravou 260+ km se 64t soupravou |
Dobíjecí výkon | 375 kW (CCS2, 500 A) | 375 kW (CCS2, 500 A) | 375 kW (CCS2, 500 A) |
Rychlost dobíjení | 290km/h s 29t soupravou | 260 km/h se 40t soupravou 190 km/h se 64t soupravou | 280 km/h se 40 t soupravou 200 km/h se 64t soupravou |
Nejvyšší hmotnost soupravy | 29 t | 64 t | 64 t |
Pomocný náhon (PTO) | 100 kW elektrický až 60 kW elektromechanický | 260 kW z převodovky, až 100 kW elektrický až 160 kW elektromechanický | PTO e-motoru (mechanické) až 260 kW, až 100 kW elektrický, až 90 kW elektromechanický |
* Ve výrobě v průběhu roku 2024, ** Ve výrobě na konci roku 2024