Skoda_ENYAQ_iV_DPL

Nedůvěra Čechů k elektromobilitě postupně opadá. Snižovat ji pomáhají carsharingové společnosti

Zájem o elektroauta v České republice neustále roste. Byť tempo změny orientace českých spotřebitelů na automobily na elektrický pohon není tak rychlé jako v jiných evropských zemích, evropský trend a blížící se zákaz spalovacích motorů se nevyhne ani tuzemsku.

Podle dat poradenské společnosti PwC z konce léta prodeje elektromobilů meziročně v ČR vzrostly o více než 50 procent. Přestože se stále reálná čísla pohybují v řádu tisíců a podíl na celkových registracích nových automobilů činí jen 2,6 %, je zřejmé, že zájem o elektroauta bude růst i nadále.

Nedůvěru českých řidičů pomáhají snižovat autopůjčovny a carsharingové společnosti v čele s P2P platformou HoppyGo z inovačního centra Škoda X. Čím dál více je u nich možné najít v nabídce elektromobily a za dobrou cenu si fungování s nimi vyzkoušet. Většina členů Asociace českého carsharingu pracuje s elektroauty, nedávno svoje vozové parky rozšiřovala půjčovna Autonapůl. Některé firmy, jako třeba Anytime Carsharing, mají svůj byznys na hybridních elektromobilech přímo postavený.

Přečtěte si také:  Lexus v Japonsku představil elektromobily nové generace

Carsharingem s největším počtem elektroaut v nabídce je již zmíněná platforma HoppyGo. Konkrétně se u ní nabídka elektromobilů dlouhodobě pohybuje nad 70 kusy, což je zhruba 5 % ze všech dostupných aut. Důkazem rostoucí preference elektromobility na platformě je meziroční růst nově registrovaných elektromobilů téměř o 50 %.

Škoda Enyaq iV přeskočila Teslu. Lidé si ji půjčují raději

“Velmi si ceníme toho, že lidé, kteří už elektromobil vlastní, mají čím dál větší tendenci sdílet nejen svoje dobré zkušenosti, ale i vůz jako takový s dalšími zájemci přes HoppyGo. Pomáhají tak zpřístupňovat osobní zkušenost s udržitelnou mobilitou například těm, kteří nad vlastnictvím elektromobilu zatím jenom přemýšlejí,” říká hlavní manažer HoppyGo pro český a slovenský trh Jakub Erben. I přes to, že rok 2023 ještě neskončil, počty půjčených elektromobilů podle Erbena překonaly rok předchozí už téměř 2 měsíce před jeho koncem a další zápůjčky elektromobilů ještě budou přibývat.

Přes HoppyGo se dají automobily snadno zapůjčit na několik dní, týdnů nebo i delší dobu. Průměrná doba půjčení je 4 dny, ujetá vzdálenost pak 536 km. Hlavní motivací těch, kteří sáhnou po elektromobilu, je vyzkoušet si vůz v běžných životních situacích, jejich dojezd, možnosti dobíjení a další parametry. Tento důvod půjčení dokládají ve svých hodnoceních i samotní uživatelé, které nezřídka osobní zkušenost přiměla k následné koupi elektroauta.

“Já jsem byl doteď nerozhodnutý ohledně elektroaut, ale toto auto mě přesvědčilo, že Enyaq je luxusní, komfortní a ten výkon je neuvěřitelný. Řídil jsem Kodiaq, Superb 3, ale ani jedno se nemůže rovnat tomuto vozu. Každému, kdo si chce vyzkoušet elektroauto je toto vozidlo to pravé. Pokud si ho sám nekoupím, určitě si ještě půjčím,” hodnotí svou čerstvou zkušenost například uživatel Jakub M., který byl spokojen s modelem Škoda Enyaq 80X.

Přečtěte si také:  Chytrý futurego kabel na cesty usnadní dobíjení elektromobilů. Firemním fleetům dodá potřebná data

V nabídce HoppyGo je možné najít kompletní vozový park vyráběný Teslou, ale také Porsche Taycan a celou škálu vozidel z dílny Škoda. Modely Enyaq dokonce v roce 2023 patří mezi ta nejpůčovanější auta vůbec. “Je vidět, že Češi tíhnou i v tomto segmentu k tuzemskému výrobci. Pro další rozvoj elektromobility v Česku je důležité, že má na tomto trhu takto výrazné slovo i Škoda Auto,” hodnotí Erben.