Test-2022-BMW_iX_M60-elektromobil- (35)

Bude nová podpora státu Game Changer v elektromobilitě? Její absence doposud odrazovala od elektromobility až třetinu firem v Česku

Podle průzkumu společnosti EY pro Českou leasingovou a finanční asociaci (ČLFA) uvedlo 35 % firem jako důvod nezájmu o elektromobily chybějící dotační podporu pro jejich výhodnější nákup. Absence podpory státu tak může být jedním z hlavních důvodů, proč jsou prodeje elektromobilů v ČR hluboko pod průměrem evropských zemí. Zatímco v celé EU činí podíl elektromobilů na prodeji nových osobních vozů už 13,2 %, v ČR je to pouze 2,7 %.

„Systémovou podporu na nákup bezemisních vozidel jednoznačně vítáme. Nejde přitom až tolik o samotnou finanční podporu jako o jasný signál, že to Česká republika myslí s přechodem k bezemisní mobilitě vážně. Na straně financujících společností připravujeme ekosystém pro elektromobilitu a věřím, že systémová podpora může pomoci nastartovat poptávku také na straně klientů uvažujících o koupi nového vozu,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz Česká republika uspořádal úspěšnou roadshow s elektromobily Enjoy Electric

To potvrzují i výsledky rozsáhlého výzkumu. Absence finanční podpory při rozvoji elektromobilů ze strany státu není jediným důvodem, proč si firmy zatím nenašly k větší oblibě elektromobilů cestu. Jako bariéru vnímají firmy i malý výběr vozidel, vysokou pořizovací cenu elektromobilů nebo potřebu investovat do infrastruktury dobíjení či změn ve správě vozového parku.

„Podpora bezemisní mobility je jednou z priorit naší Asociace. I proto jsme na přípravě nové podpory intenzivně spolupracovali s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR a Národní rozvojovou bankou. Společně máme jasný cíl – urychlit transformaci tuzemského vozového parku a přiblížit Českou republiku k bezemisní dopravě,“ doplnila Jana Hanušová.

Z informací zveřejněných MPO vyplývá, že program Podpora Záruka Elektromobilita – I. výzva se skládá ze dvou částí. První částí je finanční příspěvek na nákup bezemisních vozů (elektromobilů a vodíkových aut) či dobíječek. U osobních vozů může podpora dosáhnout až dvou set tisíc, u nákladních či vodíkových vozů až tří set tisíc korun. Na pořízení dobíjecích stanic lze získat příspěvek od 50 do 150 tisíc Kč.

Přečtěte si také:  Elektroojetiny: Mohou čínské vozy porazit evropské značky?

Druhou část tvoří bankovní záruka za komerční úvěr, kterou poskytne Národní rozvojová banka úvěrové společnosti, u které firma vůz či případně dobíjecí stanici bude financovat.

Firmy budou moci žádat o příspěvek u leasingových a úvěrových společností, které budou mít uzavřenou spolupráci s Národní rozvojovou bankou. Příspěvek lze získat na pořízení osobních vozů v hodnotě od zhruba půl milionu do 1,5 milionu Kč podle podmínek programu. V segmentu nákladních vozidel platí až 2,5milionový limit na jedno vozidlo.