ebus-kladno-2

Česká města sázejí na elektrobusy. V Kladně a Přerově se o dobíjení stará ČEZ ESCO

Elektrobusy se stále častěji prosazují v městské hromadné dopravě. Poslední důkazy dává středočeské Kladno a hanácký Přerov. Obnovou vozového parku MHD naplňují obě města svou strategii přechodu k čisté dopravě. Vozy doplňují energii v areálech dobíjecích stanic, pro které ve spolupráci s dopravcem ARRIVA připravila technické zázemí skupina ČEZ ESCO. ČEZ již dříve různými formami podpořil rozvoj bezemisní veřejné dopravy v Písku, Trutnově, Třinci, Vrchlabí a dalších místech.

„Ekologickou hromadnou dopravu vnímáme jako jeden ze zásadních kroků ke snížení produkovaných emisí, posílení energetické nezávislosti měst a obcí na fosilních palivech a praktické naplňování konceptu smart řešení. Jenom elektrobusy s možností kvalitního dobíjení ale mohou plnit roli spolehlivého dopravního prostředku. Jsem proto rád, že Kladno i Přerov využívají našich dlouhodobých zkušeností v této oblasti a že dalším dvěma radnicím můžeme pomoci s naplňováním jejich vize čistého a příjemného města pro život,“ říká generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák.

Přečtěte si také:  Scania na veletrhu e-SALON 2023 představuje nejrůznější druhy městské nákladní elektromobility

Dobře nakročeno k elektrické budoucnosti má Kladno. Aktuálně tu slouží veřejnosti dvojice elektrobusů a jen letos by mělo přibýt dalších šestnáct. Provozovatel místní veřejné dopravy, společnost ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva, proto pro nový typ vozidel průběžně zkvalitňuje dobíjecí zázemí. Součástí nejnovější dodávky od společnosti ČEZ Energetické služby ze skupiny ČEZ ESCO byla dvojice dobíjecích stanic o výkonu 2 x 50 kW včetně modernizace rozvodů energie.

„Tahounem dopravy v kladenských ulicích jsou vozy na zemní plyn, podíl elektrických vozů se ale bude rychle zvyšovat. Od roku 2021 u nás jezdí elektrobusy SOR s dojezdem až 150 km na jedno nabití a kapacitou baterií 250 kWh. Součástí záměru elektrizace městské dopravy v Kladně je vybudování dobíjecí infrastruktury, která bude vyhovovat budoucím požadavkům zcela bezemisní dopravy,“ říká Ludomír Landa, ředitel ČSAD MHD Kladno ze skupiny ARRIVA.

ebus-kladno-1a-20230329-085347

„U každého ze dvou stojanů mohou v jednu chvíli dobíjet dva elektrobusy, plné dobití trvá asi pět hodin. Součástí dodávky bylo i zvýšení instalovaného výkonu v areálu dobíjecích stanic a celková rekonstrukce trafostanice včetně výměny technologií,“ říká Rostislav Díža, generální ředitel ČEZ Energetické služby.

Stejnou cestou jde i středomoravský Přerov, kde je v provozu městské dopravy nasazena také dvojice elektrobusů SOR. ČEZ Energetické služby tu zajistily kompletní přípravu sítí pro stavbu dobíjecích stanic včetně inženýringu. Zakázka tak zahrnovala projektovou dokumentaci, dodávku a pokládku kabeláže, úpravy trafostanice včetně výměny transformátoru a dodávky nového rozváděče nízkého napětí.

„Posílení napájení a kvalitní dobíjecí infrastruktura je nezbytnou součástí rozvoje bezemisní dopravy v Přerově. Nabíjení probíhá v nočních hodinách v našem depu,“ uvedl Jindřich Poláček, ředitel společnosti ARRIVA Autobusy, která MHD v Přerově provozuje.

Přečtěte si také:  V EU se od ledna do dubna registrovalo 442 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů

ČEZ také v obou regionech buduje infrastrukturu nutnou pro rozvoj osobních elektromobilů, dobíjecí stojany jsou samozřejmě k dispozici v samotném Kladně i Přerově. Aktuálně nabízí provozovatel největší sítě dobíjecích stanic v České republice po celé zemi více než 520 veřejných dobíjecích stanic.