Audi Q6 Sportback e-tron

Vzrušující design a nejdelší dojezd v rámci modelové řady: Nové Audi Q6 Sportback e-tron

Audi Q6 Sportback e-tron rozšiřuje portfolio elektrických modelů značky Audi o karosářskou variantu, která je u zákazníků mimořádně oblíbená. Pro značku Audi typický, působivý a ikonický design modelu Q6 SUV e-tron doplňuje esence charakteristických prvků verzí Sportback. Designéři vytvořili ještě progresivnější a sportovnější siluetu, která osloví zákazníky s mimořádným citem pro design. Téměř dokonalé proporce jsou tak ještě výraznější. Model Q6 Sportback e-tron, který přebírá silné stránky platformy PPE (Premium Platform Electric) z hlediska provozních vlastností, sportovních výkonů, dojezdu, hospodárnosti a nabíjení, je dalším příkladem širokých možností uplatnění této platformy pro prémiové elektromobily. Díky dynamicky tvarované zádi a jejím přínosům pro aerodynamiku ujede Q6 Sportback e-tron performance na jedno nabití až 656 kilometrů, a je tak v této disciplíně mistrem v rámci modelové řady Q6.

Audi představuje na Pařížském autosalonu 2024 světové veřejnosti poprvé model Q6 Sportback e-tron. „Tento nový model dokazuje, jak mnohostranná je naše nová generace elektromobilů,“ říká Gernot Döllner, předseda představenstva společnosti AUDI AG. „Varianta Sportback je dalším krokem v rozšiřování našeho portfolia elektrických modelů. Audi Q6 Sportback e-tron kombinuje velké přednosti našich nových elektrických modelů – hospodárnost, dojezd a sportovní výkony – s emocionálním, funkčním designem originální karosářské verze.“

Dynamicky navržený Sportback spojuje nabídku vnitřního prostoru SUV s elegancí kupé. Sportovně emocionální elektromobil nabízí zavazadlový prostor o objemu 511 litrů a dalších 64 litrů odkládacího prostoru v přídi. Po sklopení zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru až na 1373 litrů. Dlouhý rozvor náprav, 2899 milimetrů, umožnil vytvořit velkorysý prostor i pro cestující ve druhé řadě sedadel. Q6 Sportback e-tron disponuje praktickými odkládacími prostory o celkovém objemu 25 litrů. Praktičnost pro každodenní provoz bez kompromisů dokládá také nejvyšší přípustná hmotnost přívěsu až 2400 kilogramů u verze Q6 Sportback e-tron quattro – u ostatních variant pohonu je to až 2000 kilogramů.

Přečtěte si také:  První elektrické MINI John Cooper Works se před svojí světovou premiérou ukáže na Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Hned od uvedení elektrického modelu Q6 Sportback na trh bude k dispozici další varianta akumulátorové baterie s deseti moduly a celkovou kapacitou 83 kWh (využitelná 75,8 kWh), která se bude dodávat také pro karosářskou verzi SUV. Kromě varianty s pohonem všech kol a modelu S bude možné Q6 Sportback e-tron objednávat také ve dvou verzích s pohonem zadních kol. Zákazníci tak budou mít na výběr kompletní portfolio výkonných elektromotorů z modelové řady Q6 e-tron.

Díky aerodynamicky tvarované karoserii se součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,26 (0,28 u varianty SUV) a velké sadě akumulátorů s celkovou kapacitou 100 kWh (využitelná 94,9 kWh) ujede Q6 Sportback e-tron performance na jedno nabití až 656 kilometrů. To znamená, že Sportback má v rámci modelové řady Q6 e-tron nejdelší dojezd. Q6 Sportback e-tron performance má vnější délku 4771 milimetrů, vnější šířku 1965 milimetrů (bez vnějších zpětných zrcátek) a s vnější výškou 1665 milimetrů je o 37 mm nižší než varianta SUV.

Emocionální vnější design umocňuje sportovní charakter

Svažující se střešní linie verze Sportback připomíná první generaci modelu Audi TT Coupé a zvýrazňuje sportovní charakter Sportbacku. Silueta vozidla je protažena dozadu jako aerodynamická kapka vody. V porovnání s SUV pozměnil tým designérů celý oblouk střechy od střešního sloupku A. Oproti variantě SUV je Sportback o 37 milimetrů nižší. Elegantní Sportback tak dodává klasickým proporcím SUV ještě více dynamiky. Již stojící Q6 Sportback e-tron přesvědčí díky tomu svou nepřehlédnutelnou sportovností.

Plocha bočních oken nad působivým tělesem karoserie je mnohem nižší a dynamičtější. Měkce tvarované plochy se neustále střídají s prolisy a hranami, a vytvářejí tak na karoserii dynamickou hru světla a stínů. Nízké zadní okno ústí v odtokovou hranu, do níž je integrováno třetí brzdové světlo. Výrazně klenutá linie, která probíhá od zádě přes zadní svítilny až do zadních dveří, zdůrazňuje horní část široké ramenní části nad podběhy kol, jež je pro modely quattro charakteristická. Linie zadních bočních oken se za dynamickým zalomením zvedá vzhůru. Tento malý detail, který je současně rozpoznávacím znakem všech vozů Audi Sportback, je ještě umocněn ozdobnou lištou se vzhledem hliníku po celém obvodu. Vůz tak vyvolává dojem, že je více předkloněn dopředu.

Audi Q6 Sportback e-tron

Vzpřímenou příď definuje kompletně uzavřená, trojrozměrně tvarovaná maska chladiče Singleframe. Krajní otvory pro přívod vzduchu mají mřížky v odstínu stříbrná Selenit nebo leskle černá. Vysoko umístěná digitální světla pro denní svícení propůjčují modelu Q6 Sportback e-tron výrazný a originální vzhled.

V porovnání s SUV dynamičtěji tvarovaná záď kombinuje sílu se sportovní elegancí. Analogie s modelovou řadou e-tron GT jsou zjevné. Toto čisté a velkoplošné uspořádání zádě propůjčuje verzi Sportback se souvislým světelným pásem čistotu a suverenitu, která je pro Audi typická.

Interiér je důsledně přizpůsoben cestujícím

Interiér modelu Audi Q6 Sportback e-tron je ještě důsledněji než dosud přizpůsoben požadavkům cestujících. Vlastnosti materiálů byly definovány již ve velmi rané fázi procesu vývoje vnitřního designu. V kombinaci s panoramatickým displejem Audi MMI a displejem MMI pro spolujezdce vpředu tak vzniklo vizuálně jasně koncipované digitální pódium. V interiéru plném kontrastů jsou různé prvky záměrně umístěny v popředí nebo pozadí. Výsledné trojrozměrné prostorové uspořádání je tvarově a ergonomicky přizpůsobeno cestujícím. Interiéru vládne mimořádně útulná atmosféra. Dynamické interakční světlo nabízí velký počet komunikačních funkcí, a podporuje tak interakci vozidla s cestujícími. Decentní ozdobné obložení se táhne od dveří přes celou přístrojovou desku až ke středové konzole, a vytváří pocit homogenního, obklopujícího prostoru.

Přečtěte si také:  Sophiina volba dodavatelů automobilek: Rozhodování mezi spalovacími motory a elektromobily není již tak jasné, jako bylo dříve

Barvy a velmi kvalitní materiály decentního ozdobného obložení, například tkanina Argument nebo tkanina z mikrovlákna Dinamica, které jsou zčásti vyráběny z recyklátů, jsou použity také na sedadlech. Ve variantě S line nachází u decentního ozdobného obložení uplatnění tkanina Elastic Melange, která je vyráběna z recyklovaných vláken. Čalounění stropu, střešních sloupků a slunečních clon je zhotoveno z tkaniny Draft, která je rovněž tvořena ze 100 procent z recyklovaného polyesteru. Audi sází na udržitelnost také u ozdobného obložení – technická tkanina v barvě antracitu, kterou si mohou pro ozdobné prvky zvolit zákazníci u varianty S line a modelu S, je vyráběna z recyklovaného materiálu. Jako alternativa je na výběr přírodní březové dřevo se vzorem linear v kamenně šedém odstínu. Proces výroby dřevěného ozdobného obložení byl optimalizován tak, že vzniká méně odřezků.

Kompletní portfolio variant pohonů a akumulátorových baterií již od uvedení na trh

Pro Q6 Sportback e-tron jsou k dispozici dvě velikosti akumulátorové baterie a dvě varianty pohonu. Již základní varianta elektrického Sportbacku s vysokonapěťovou sadou akumulátorů o kapacitě 83 kWh (využitelná 75,8 kWh) poskytuje suverénní jízdní výkony. Q6 Sportback e-tron s pohonem zadních kol (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 17,7–15,6; kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída (CO2): A) dosahuje nejvyššího výkonu 185 kW (252 k) a v režimu Launch Control dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,0 sekundy. Elektromotor verze Audi Q6 Sportback e-tron performance (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,3–16,1; kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída (CO2): A) je napájen ze 100kWh sady akumulátorů (využitelná kapacita 94,9 kWh) a na zadní kola dokáže přenášet výkon až 225 kW (306 k). Ke sprintu z 0 na 100 km/h v režimu Launch Control potřebuje 6,6 sekundy. Q6 Sportback e-tron quattro (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,9–16,6; kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída (CO2): A) nabízí celkový nejvyšší výkon 285 kW (387 k) a klasický sprint zvládne za 5,9 sekundy. Nejvýkonnější verze, SQ6 Sportback e-tron (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,0–17,2; kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída (CO2): A), disponuje nejvyšším celkovým výkonem dvou elektromotorů na přední a zadní nápravě 360 kW (489 k) a v režimu Launch Control zrychlí na 100 km/h za 4,3 sekundy.

Audi Q6 Sportback e-tron performance s pohonem zadních kol a velkou sadou akumulátorů dokáže ujet na jedno nabití vzdálenost až 656 kilometrů. S akumulátorovou baterií o kapacitě 83 kWh je možný dojezd až 545 kilometrů. Verze s pohonem všech kol ujede až 636 kilometrů a modelu SQ6 Sportback e-tron, rovněž s pohonem všech kol, vystačí zásoba elektrické energie až na 607 kilometrů. U všech variant modelu Q6 Sportback je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 210 km/h. U modelu SQ6 Sportback e-tron (kombinovaná spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 18,0–17,2; kombinované emise CO2 v g/km: 0; emisní třída (CO2): A) končí dynamická akcelerace až při 230 km/h.

Audi Q6 Sportback e-tron

Důmyslný systém řízení provozní teploty vysokonapěťové sady akumulátorů umožňuje spolu s 800V elektrickou sítí vynikající nabíjecí výkony. Modelu Audi Q6 Sportback e-tron performance stačí na rychlonabíjecím stojanu s maximálním nabíjecím výkonem až 270 kW za ideálních podmínek pouhých deset minut k prodloužení dojezdu až o 265 kilometrů. K nabití vysokonapěťové sady akumulátorů z 10 na 80 procent postačuje 22 minut. Model S může být rovněž nabíjen výkonem až 270 kW, zatímco varianty s pohonem zadních kol lze z rychlonabíjecích stojanů nabíjet výkonem až 260 kW (se 100kWh akumulátorovou baterií), resp. až 225 kW (s 83kWh sadou akumulátorů).

Jízdní dynamika, která ladí se sportovním charakterem verze Sportback

Progresivní a sportovní design modelu Q6 Sportback e-tron skvěle doplňují jeho dynamické jízdní vlastnosti. Značka Audi z velké části nově vyvinula systémy a komponenty, které jsou součástí podvozku pro modelovou řadu Q6 e-tron. Jízdní dynamiku elektrického Sportbacku zásadním způsobem ovlivňuje nově zkonstruovaná přední náprava. Stejně jako u SUV jsou i u verze Sportback umístěna vodicí ramena ve směru jízdy před nosnými rameny. Vylepšená kinematika nápravy zajišťuje výrazně vyšší úroveň jízdní dynamiky a současně vylepšuje reakce vozu na vjezdu do zatáčky. K tomu přispívá i pevné přišroubování systému řízení k pomocnému rámu. Jízda vozu je tak výrazně agilnější. Konstrukce řízení a jeho elektronické ovládání prostřednictvím nového softwarového modulu ve spojení s novou přední nápravou poskytuje řidiči vždy jasnou zpětnou vazbu o aktuální jízdní situaci a stavu vozovky, což podporuje agilitu Sportbacku. Jízdní dynamiku modelu Q6 Sportback e-tron vylepšuje také větší důraz na pohon zadní nápravy u pohonu všech kol, který pracuje s celkově velmi variabilním rozdělováním točivého momentu. Různé výkonové charakteristiky elektromotorů na přední a zadní nápravě varianty s pohonem všech kol umožňují i při maximálním zatížení přenášet větší točivý moment na zadní nápravu.

Přečtěte si také:  Povinné ručení od října jen s včasnou platbou

Audi Q6 Sportback e-tron se vyznačuje mimořádnou jízdní stabilitou, k níž přispívá mimo jiné nový systém pasivních tlumičů FSD (Frequency Selective Damping). V určitých jízdních situacích, například při jízdě na dlažbě, je zapotřebí intenzivnější tlumení, aby bylo možné nabídnout větší jízdní komfort. Při dynamické jízdě se systém patřičně přizpůsobuje, aby byly pohyby karoserie pod kontrolou.

Adaptive air suspension – vzduchové odpružení s elektronicky řízenými tlumiči – vyrovnává zatížení vozu s cílem zachovat stálou světlou výšku u různě naloženého vozu.

Pět hvězd v testech Euro NCAP a „nejlepší ve své třídě“ v kategorii bezpečnost dětí

Modelová řada Audi Q6 e-tron získala od renomované evropské organizace na ochranu spotřebitelů Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) nejvyšší hodnocení „pět hvězd“. Model Q6 e-tron byl hodnocen v kategoriích „ochrana dospělých cestujících“, „bezpečnost dětí“, „ochrana nechráněných účastníků silničního provozu“ a „sériově nabízené asistenční systémy“ a ve všech testovaných kategoriích dosáhl vynikajících výsledků. Za „ochranu dospělých cestujících“ bylo uděleno hodnocení 91 procent, což je téměř maximální možný počet bodů. Audi Q6 e-tron tak nabízí optimální ochranu. Poprvé u modelu Audi byly hodnoceny funkce, které přicházejí ke slovu po dopravní nehodě (mj. technické údaje pro záchranáře a funkce nouzového volání e-Call), přičemž Audi Q6 e-tron dosáhlo výborného výsledku. Modelová řada Audi Q6 e-tron je s hodnocením 92 procent v kategorii bezpečnosti dětí v současnosti „nejlepší ve své třídě“ ze všech vozidel testovaných v letech 2023 a 2024. K tomu přispívají také vlastnosti, které přesahují požadavky legislativy a organizací na ochranu spotřebitelů. Q6 e-tron tak jako jeden z mála modelů v tomto automobilovém segmentu disponuje třemi sedadly pro umístění „dětské sedačky i-Size“ – dvěma krajními sedadly vzadu a sedadlem spolujezdce vpředu. Evropský bezpečnostní standard pro dětské sedačky „i-Size“ byl zaveden v roce 2013 a zajišťuje neomezenou kompatibilitu mezi dětskou sedačkou a vozidlem. Sedadlo spolujezdce vpředu je v modelu Q6 e-tron vybaveno automatickou deaktivací čelního airbagu spolujezdce po montáži dětské sedačky proti směru jízdy. Vůz tedy doslova „myslí“ za uživatele. Zádržné systémy byly znovu vylepšeny pro použití s dětskými sedačkami a nabízejí optimální ochranu dětem všech velikostí.

Nejmodernější osvětlovací technika

Aktivní digitální světelný design charakterizuje jedinečnou podobu designu a estetiky, jakou dokáže nabídnout pouze značka Audi. V případě druhé generace digitálních zadních svítilen OLED vytváří pomocí speciálně vyvinutého algoritmu každých deset milisekund nový světelný obraz šest panelů OLED s celkem 360 segmenty. Osvětlení tak působí živým a inteligentním dojmem. Na přídi vzniká aktivní digitální světelný design souhrou algoritmu s dvanácti variabilně rozsvěcovanými segmenty. Na zádi jsou k tomuto účelu využívány všechny digitální segmenty OLED. Jednotlivé světelné segmenty jsou přitom cíleně ovládány tak, aby byla celková intenzita světla neměnná.

Druhá generace inovativní digitální technologie OLED dodává novým modelům Audi nejen charakteristický vzhled, ale také mnohonásobně rozšiřuje funkční rozsah. To navíc prospívá i bezpečnosti silničního provozu, jak působivě dokazuje komunikační světlo digitálních zadních svítilen OLED 2.0, které upozorňuje ostatní účastníky silničního provozu na úseky s dopravní nehodou nebo porouchaným vozidlem. Komunikační světlo navíc kromě běžného vzhledu koncových světel v digitálních zadních svítilnách OLED v kritických jízdních nebo dopravních situacích prediktivně zobrazuje specifický statický charakteristický design koncových světel s integrovaným výstražným symbolem.

Přečtěte si také:  Od ledna do srpna bylo v EU registrováno přes 900 tisíc osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 8,3 procent méně

Nová měřítka stanovuje také individualizace modelu Audi Q6 Sportback e-tron. Řidiči si mohou svůj Sportback sami individualizovat až osmi digitálními světelnými designy (v závislosti na výbavě) nově uspořádaných světel pro denní svícení ve světlometech Matrix LED a digitálních zadních svítilnách OLED 2.0. Nastavení lze měnit prostřednictvím MMI a aplikace myAudi App.

Digitální pódium: nový koncept zobrazování a ovládání

Stejně jako sesterský model SUV a modelové řady A6 e-tron, A5 a Q5 používá Q6 Sportback e-tron nový koncept zobrazování a ovládání. Tzv. digitální pódium tvořené panoramatickým displejem Audi MMI a displejem MMI pro spolujezdce nad decentním pásem ozdobného obložení je nepřehlédnutelnou dominantou interiéru. Panoramatický displej Audi MMI má štíhlý, zakřivený design, z přístrojové desky vyčnívá volně do prostoru a používá technologii OLED. Jeho součástí je digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce a dotykový displej MMI s úhlopříčkou 14,5 palce. Digitální pódium je doplněno 10,9“ displejem MMI pro spolujezdce vpředu, který je dodáván na přání a disponuje aktivním režimem pro ochranu soukromí.

Audi činí velký krok ve vývoji zobrazovací technologie na přání dodávaným head-up displejem s rozšířenou realitou. Displej promítá velkou zobrazovací plochu čelním oknem před řidiče, který na ní může sledovat důležité informace, jakými jsou například rychlost jízdy, dopravní značky nebo asistenční a navigační symboly. Zobrazovací plocha je skloněná dopředu, což umocňuje dojem rozšířené reality. Tomu se přizpůsobuje i zaostření lidského oka. Tímto postupem a velkou virtuální vzdáleností obrazu vzniká dojem, že se zobrazované prvky vznášejí ve vzdálenosti až 200 metrů před vozem. Virtuální obsahy jsou tak dokonale integrovány do reality. Z perspektivy řidiče odpovídá zorné pole pro obsahy rozšířené reality úhlopříčce přibližně 88 palců.

Audi Q6 Sportback e-tron

Značka Audi navíc výrazně rozšířila hlasové ovládání. Audi assistant je hlasový asistent značky Audi, který se dokáže samostatně učit. Jeho prostřednictvím lze ovládat velký počet funkcí vozidla. Digitální asistent podporovaný umělou inteligencí se vyznačuje hlubokou integrací do vozidla a poprvé je digitálně zobrazován prostřednictvím avatara. Nový hlasový asistent rozpoznává více než 800 hlasových povelů. Audi assistant byl rozšířen o funkci chatbotu ChatGPT. Audi assistant přitom automaticky rozpozná, zda má aktivovat funkci vozidla, vyhledat cíl nebo například poskytnout předpověď počasí. Systém značky Audi předává dotazy uživatelů chatbotu ChatGPT pouze v případě, že sám nedokáže odpovědět na dotazy týkající se všeobecných znalostí. Řidiči a spolucestující si mohou užívat perfektní ovládání, protože do systému Audi assistant jsou integrovány veškeré funkce. ChatGPT přitom nikdy nezíská přístup k datům vozidla. Dotazy a odpovědi jsou smazány v souladu s legislativou pro ochranu dat.

To umožní služba Cerence Chat Pro softwarového specialisty Cerence, která používá velký počet zdrojů včetně chatbotu ChatGPT.

Nový informační a zábavní systém poprvé používá operační systém Android Automotive OS, který zahrnuje aktuální služby Audi connect a zdokonalený plánovač tras e-tron.

Známé aplikace, například Youtube, jsou dostupné prostřednictvím obchodu s aplikacemi od nezávislých poskytovatelů, který je začleněn přímo do MMI. K jeho použití není zapotřebí žádný chytrý telefon. Průběžně přidávané nové aplikace zajistí maximální digitální funkčnost modelu Q6 Sportback e-tron.

Zdrojem skvělého 3D zvuku je prémiový audiosystém Bang & Olufsen. Jeho srdcem je mimořádně hospodárný zesilovač, který napájí výkonem 830 W soustavu 20 reproduktorů. Čtyři z nich jsou integrovány do opěrek hlavy předních sedadel, což umožňuje poprvé v automobilu značky Audi vytvářet tzv. zvukové zóny.

Přečtěte si také:  Jak ve vedrech zchladit auto? Vadí extrémní teploty elektromobilům?

Uvedení na trh a ceny

Q6 Sportback e-tron a SQ6 Sportback e-tron jsou vyráběny s neutrální bilancí emisí CO2 v hlavním závodě Ingolstadt. Zákazníci budou moci tyto modely objednávat od přelomu let 2024/2025.  České ceny a výbavy budou oznámeny v průběhu nadcházejících týdnů.