skoda elroq zvuk

Škoda Elroq zní jedinečně. Poslechněte si ho ve videu

Nové kompaktní elektrické SUV Škoda Elroq dostalo do vínku i nový zvukový projev. Zvuky, které v nízkých rychlostech varují chodce, jsou hned dva. Vznikaly v duchu designového jazyka Modern Solid a nové identity značky.

Škoda Elroq zní jinak než dosavadní elektrifikované vozy Škoda. Konstruktéři mu totiž dali do vínku zbrusu nový zvuk E-noise, který je pro elektricky poháněná auta povinný jako bezpečnostní požadavek. „U modelu Elroq přicházíme s jedinečným zvukem charakteristickým pro značku Škoda,“ vysvětlují Pavel Orendáš a Libor Přibyl, kteří vývoj nových zvuků vedli. Elroq dostal zvuky rovnou dva: ten první se jmenuje Futuristic a je určen pro všechny jízdní režimy, s výjimkou režimu Sport. V něm má Elroq specifický zvuk Sport.

Přečtěte si také:  První majitel si přebral nové elektrické BMW v rámci programu Záruka Elektromobilita

Oba zvukové projevy mají určitý společný základ, který tvoří pro značku charakteristické tóny. „Odpovídá to strategii takzvaného holistického korporátního zvuku. Jednoduše chceme, aby vše s automobilkou Škoda spojené znělo posluchači podvědomě tak nějak podobně, ať už jde o reklamní klipy, zvukový projev infotainmentu nebo samotný zvuk auta,“ popisuje záměr Miroslav Jaskmanicki z oddělení designu.

Příjemný, a přesto varovný

Důležitou stránkou je u tohoto povinného varovného zvuku zkombinovat dva protichůdné požadavky. Pro chodce musí být zvuk dostatečně výrazný (a musí plnit přísné legislativní požadavky), zároveň ale nesmí být obtěžující pro posádku. To se vývojářům ve Škoda Auto v případě novinek pro Elroq rozhodně povedlo splnit.

Přečtěte si také:  Společnosti Stellantis a CATL investují až 4,1 miliardy eur do společného podniku na výstavbu velkého závodu na výrobu LFP baterií ve Španělsku

„Futuristický zvuk je precizně nastaven na požadavky legislativy. V kabině vozu ho posádka skoro nezaznamená a užije si tak tichou jízdu v elektromobilu, naopak chodec podle barvy tónů jednoznačně určí, že se blíží vozidlo Škoda,“ přidává Libor Přibyl charakteristiku základního zvuku Futuristic.

Sportovní zvuk je emotivnější, obsahuje nižší frekvence, které dobře vyjadřují sportovní jízdu. „Hladina zvuku je posazená nad požadavky legislativy s cílem nabídnout ve sportovním režimu akustický zážitek i cestujícím v kabině,“ popisuje Přibyl rozdíl.

Vývoj „na vlastní uši“

Vývoj nového zvukového projevu elektrického modelu Elroq trval několik měsíců a pracoval na něm osmičlenný tým ze tří oddělení Technického vývoje Škoda Auto: Designu, Elektriky vozu a Celkové verifikace vozu.

Přečtěte si také:  Hyundai INSTER: Všestranný malý elektromobil s jedinečným designem a nejdelším dojezdem ve třídě

„Začínali jsme prvními návrhy jednotlivých tónů, které reprezentují DNA značky Škoda. Pak jsme přidali do zvukové stopy dynamiku, to, aby zvuk reprezentoval jízdu vozidla do zhruba 30 km/h,“ přibližuje Orendáš základy vývoje. Tato úvodní fáze probíhá výhradně v laboratoři, inženýři a designéři posuzují různé zvuky a zvukové profily a hledají to nejvhodnější řešení doslova „na vlastní uši“. „Během vývoje musíme zohlednit požadavky legislativy, která definuje nejen minimální hladinu zvuku, ale i jeho frekvenční složení při průjezdu vozidla, řešit musíme i frekvenční posun. Ty se navíc musejí měnit v závislosti na rychlosti vozidla, který jízda vozu způsobuje,“ přidává Jaromír Žák z oddělení verifikace vozu detaily.

Když se tým dobere vhodného řešení, nasadí ho do prototypu vozu a začínají zkoušky na něm: nejprve v laboratoři, pak na utajeném polygonu. Opět je vše potřeba posoudit jak z hlediska přívětivosti zvuku k okolí i posádce, tak požadavků legislativy. Do provozu se pak dostává finální projev, který všechny požadavky splňuje.