Elektrický autodomíchávač na podvozku Scania 25 P XT.

Scania na veletrhu e-SALON 2023 představuje nejrůznější druhy městské nákladní elektromobility

Automobilka Scania přiveze na pátý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON, který se koná od 9. do 12. listopadu v pražských Letňanech, dvojici elektromobilů ukazující široké spektrum městských aplikací elektrických nákladních vozidel. Na stánku bude k vidění bateriový autodomíchávač a čistě elektrické vozidlo pro svoz komunálního odpadu.

Scania bude na stánku C 3 v hale 3 prezentovat, jak je možné dekarbonizovat městskou nákladní dopravu a komunální vozidla. „Chtěli jsme návštěvníkům ukázat více než jen obyčejné distribuční vozidlo nebo tahač, ale takové aplikace, u nichž může elektrický pohon přinést ve městě podstatné zlepšení čistoty ovzduší. A to především s ohledem na nepříjemný volnoběh, který nebude nutný pro pohon nástavby. Vystavujeme proto elektrický autodomíchávač a popelářský vůz, tedy typy vozidel, jejichž spalovací motor často běží jen proto, aby pohyboval lisem, nebo točil bubnem,“ vysvětluje generální ředitel Scania CER, Zdeněk Petrás.

Přečtěte si také:  Kia přichází s likvidací skladových zásob modelu EV6

Obě vozidla také ukazují možnosti specifikace elektrických vozidel Scania. Zatímco vozidlo pro svoz komunálního odpadu nabízí kabinu řady L se sníženým pohodlným nástupem, kterou již u naftových nebo plynových automobilů oceňuje nejeden zákazník v Česku, autodomíchávač představuje standardní denní kabinu řady P ve stavební úpravě XT vyznačující se například odolnějším ocelovým nárazníkem nebo ochranným plechem pod kabinou.

Elektrický autodomíchávač na podvozku Scania 25 P XT.
Elektrický autodomíchávač na podvozku Scania 25 P XT.

Obě vozidla pohání 230 kW elektromotor doplněný dvoustupňovou bezespojkovou převodovkou. Energii čerpají ze sady devíti baterií s instalovanou kapacitou 300 kWh. Dobíjet ji lze stejnosměrným proudem a výkonem 130 kW. Elektrickou nástavbu pro autodomíchávač dodala italská firma CIFA, vozidlo pro svoz komunálního odpadu představuje nástavbu od nizozemské firmy Geesinknorba.

Přečtěte si také:  Letiště Praha si převzalo flotilu 15 elektrických vozů FIAT 600e

„Naše nabídka pochopitelně nekončí jen u vozidel pro městský provoz. V současné době se rozbíhá produkce tahačů a podvozků pro regionální nasazení. Nabízejí ‚spací‘ kabiny řad R a S, výkon až 450 kW a s baterií s celkovou kapacitou 624 kWh zvládnou ujet až 350 km na jedno nabití se zatíženou 40t soupravou. V příštím roce pak nabízenou paletu rozšíříme o další výkonové varianty a konfigurace baterií,“ popisuje plány značky Scania Zdeněk Petrás.

Dlouhodobým cílem značky je vydláždit cestu k udržitelné nízkoemisní přepravě budoucnosti. Rozšiřování nabídky tedy bude pokrývat stále širší a širší spektrum nejrůznějších použití. Scania plánuje, že v roce 2030 budou 50 % jejích celosvětových prodejů tvořit čistě elektrická vozidla. A to v souladu s tím, jak se budou postupně srovnávat náklady na provoz elektrických a naftových vozidel.

Vozidlo na svoz komunálního odpadu na podvozku Scania 25 L.
Vozidlo na svoz komunálního odpadu na podvozku Scania 25 L.

Kompletní nabídka s dobíjecí infrastrukturou

Kromě samotných vozidel je nedílnou součástí nabídky švédské značky dobíjecí infrastruktura. „Zákazníkům nabízíme prakticky vše: analýzu, návrh, instalaci dobíječek a postaráme se i o jejich provoz a to včetně dodání vhodného software pro vzdálenou správu. To vše pro to, aby i ta nejsložitější rozhodnutí mohli nechat na odbornících a jejich přechod na elektromobilitu byl co nejjednodušší,“ říká Marcel Demský, E-Mobility Infrastructure Manager Scania CER.

Přečtěte si také:  Top 5 nejprodávanějších ojetých elektroaut online v roce 2024. V žebříčku chybí Tesla, Škoda i BMW!

Scania je zároveň jako člen skupiny Traton rovněž členem joint-venture Milence, jehož cílem je vybudovat v nejbližších letech 1700 dobíjecích stanic pro dálkovou nákladní dopravu po celé Evropě.