Jag_GTSV_Exterior_Foto 2

Přichází Jaguar Vision Gran Turismo SV: Čistě elektrický ultimátní herní speciál určený pro vytrvalostní závody

Nejvyšší rychlost 410 km/h, perfektně vyladěný aerodynamický design a vítězná technologie pohonu dokreslují Jaguar Vision Gran Turismo SV. Jde o nejnovější plně elektrický virtuální závodní vůz vyvinutý pro hru Gran Turismo, který byl zároveň postaven také v životní velikosti jako reálná designová studie.

Základem se stal již existující virtuální vůz určený pro hru Gran Turismo – Vision GT Coupé. Nová studie představovala příležitost přehodnotit vše, co by mohlo zlepšit výkon, a přitom se zároveň znovu zamyslet, jak by mohl vypadat elektrický automobil značky Jaguar určený pro vytrvalostní závody.

Přečtěte si také:  VCHD Cargo testovala elektrické nákladní vozidlo Mercedes-Benz eActros

Klíčovou byla detailní analýza zpětné vazby hráčů zaznamenaná na diskusních fórech nebo online videích. Toto virtuální testování kombinované s mnoha hodinami „za volantem“ umožnilo designovému a inženýrskému týmu přesně určit, jak optimalizovat Vision GT SV k vytvoření perfektního herního elektricky poháněného vozu pro vytrvalostní závody.

„Automobily značky Jaguar určené pro závodní tratě i běžné silnice vždy sdílely stejnou DNA, ať už šlo o D-TYPE nebo XKSS, I-PACE nebo I-TYPE. Takže když tým designerů zodpovědný za Vision GT Coupé dostal za úkol navrhnout ultimátní vytrvalostní herní elektromobil pro Gran Turismo, spolupracoval s inženýry divize SV a specialisty z týmu Jaguar Racing tak, aby stvořil něco skutečně speciálního.

Vision GT SV je dramatický a vizuálně poutavý automobil ukazující možnosti, které dostanete, pokud odstraníte tradiční hranice určující design skutečných automobilů. Při převádění tohoto vozu do reality pomocí designové studie v životní velikosti jsme byli schopni předvést nejextrémnější verzi elektrického závodního vozu Jaguar, který se inspiroval minulostí, ale který zároveň nebojácně hledí do budoucnosti,“ řekl Julian Thomson, Design Director, Jaguar.

Navržen jako ultimátní vůz pro virtuální vytrvalostní závody vzdává Jaguar Vision GT SV poctu svým proslulým předkům řadou stylistických odkazů, ale také speciálním okruhovým zbarvením připomínajícím historické milníky, jako byl například debut modelu C-TYPE v závodu Le Mans v roce 1951, respektive D-TYPE v roce 1954.

Zkonstruován experty

Aerodynamicky tvarovaná lehká struktura karoserie ukrývá čtyři elektromotory generující celkový systémový výkon 1 903 koní (1 400 kW) a bezprostředně dostupný vrchol točivého momentu 3 360 Nm. Trakce a dynamika zároveň profitují z inteligentního pohonu všech kol a efektivního dělení točivého momentu mezi jednotlivá kola. Akcelerace z nuly na 100 km/h trvá méně než dvě sekundy, vůz následně může pokračovat až na 410 km/h.

„Byl nám dán jediný cíl: využijte všechno, co dělá Jaguar Vision GT Coupé tak speciální – výkon, jízdní vlastnosti i zvuk – a posuňte to o úroveň výše,“ dodal Jamal Hameedi, Engineering Director, Jaguar SV.

Ve srovnání s Vision GT Coupé zůstal rozvor náprav 2 721 mm nezměněn, s celkovou délkou 5 540 mm je ale GT SV o 861 mm delší. Tuto změnu inženýři provedli s ohledem na vylepšení aerodynamiky. Kvůli nutnosti navýšit přítlak potřebný pro lepší trakci v rychle projížděných zatáčkách a větší stabilitě při vysokých rychlostech na dlouhých rovinkách dostala studie GT SV nový přední spoiler a aktivní zadní křídlo.

Přečtěte si také:  První majitel si přebral nové elektrické BMW v rámci programu Záruka Elektromobilita

V rámci řešení častého střetu požadavků na vyšší přítlak a zároveň minimalizaci odporu vzduchu spolupracoval tým divize SV s designéry značky Jaguar. Inženýři vyvinuli řadu prvků, které dohromady zlepšují dynamiku, stabilitu, výkon i efektivitu provozu.

Kromě většího a efektivnějšího předního spoileru, který zajišťuje přítlak na přední nápravě, byly využity také otvory po stranách přední části vozu, které směřují vzduch podél předních kol. Toto řešení vede ke snížení turbulencí a hladšímu proudění vzduchu směrem k zadní části automobilu. Odvádění vzduchu z podběhů kol usnadňují odvětrávací otvory v předních blatnících.

Jag_GTSV_Exterior_Foto 3

Kompletně zakrytý podvozek, zahrnující pro lepší stabilitu ve vysokých rychlostech také kýlový prvek umístěný za přední nápravou, zrychluje proudění vzduchu pod automobilem a tím snižuje jeho tlak, což vede ke snížení vztlaku. Zadní část vozu je dále opatřena velkým difuzorem.

Nejefektivnějším aerodynamickým prvkem vyvinutým pro GT SV je jeho aktivní zadní křídlo inspirované vytrvalostními závodními vozy z bohaté historie automobilky Jaguar, včetně XJR-14. Prvek pečlivě vyvinutý od konceptu do finální podoby přes mnoho různých variant zahrnuje pevnou hlavní část, která obepíná zadní část vozu a plynule navazuje na rozměrné zadní blatníky.

Křídlo je navrženo jako integrální část karoserie, ale zároveň poskytuje aerodynamický výkon potřebný pro vytrvalostní závody: dvě pohyblivé části se automaticky zvyšují s rostoucí rychlostí, čímž poskytují vyšší přítlak ve chvílích, kdy to je potřeba. Pro minimalizaci odporu vzduchu se ale mohou také vrátit do původní polohy.

Výsledkem je součinitel odporu vzduchu Cd 0,398. V kategorii závodních automobilů jde o pozoruhodně nízké číslo, aerodynamika vozu ale zároveň generuje při rychlosti 300 km/h přítlak 483 kg.

Přečtěte si také:  První elektrobusy do Opavy dodá SOR Libchavy

„Všechny aerodynamické prvky byly pečlivě optimalizovány pomocí nejmodernější analýzy proudění tekutin přesně tak, jak se to dělá u reálných projektů. Jsem velmi pyšný na to, jakým způsobem jsme z GT SV udělali věrohodný elektrický závodní automobil nabízející výkony srovnatelné se současnými vytrvalostními závodním vozy, a navíc v tak krátkém čase,“ okomentoval Michael O’Regan, Aerodynamics Senior Engineer, Jaguar SV.

Elektrifikovaný výkon

Inženýři Jaguar Racing vyvinuli pro GT SV výjimečný čtyřmotorový pohonný systém. Každé kolo pohání jeden elektromotor, kombinované parametry celého systému jsou 1 903 koní (1 400 kW) a 3 360 Nm. Každý elektromotor má svou vlastní jednostupňovou převodovku umožňující dosáhnout rychlost až 410 km/h. Ta je navržena tak, aby byla dostatečně robustní s ohledem na vysoký točivý moment. Při vývoji se zároveň zohledňovala také co nejnižší hmotnost, stejně jako nízké tření potřebné pro optimální účinnost.

Jag_GTSV_In_Pit_Foto 1

Jeden motor u každého kola poskytuje kromě pohonu všech kol také nekonečné možnosti co do podélné i příčné distribuce točivého momentu. Tím je zajištěna dramaticky lepší trakce, agilita i přesnost ovládání.

Elektrická energie je uložena v nejmodernější sadě lithium-iontových baterií umístěných co nejníže v lehké a tuhé karoserii studie GT SV. Díky tomu nabízí vůz nízké těžiště, nízký střed klopení a téměř dokonalé rozložení hmotnosti.

Systém chlazení je vylepšen dalším okruhem pracujícím s kapalným dusíkem zajišťujícím maximální výkon baterií po delší dobu při zachování ideální teploty. Chlazení dusíkem je také spojeno s tlačítkem pro zvýšení tlaku umístěným v kabině. Teplota baterií tak nepřekročí horní limit ani při těch nejnáročnějších provozních podmínkách.

Dokonalý zážitek z virtuální jízdy

Jaguar Vision GT SV generuje výrazný a osobitý zvuk, který je autentický, ale zároveň také futuristický. Zvuk graduje až k omezovači nastavenému na 40 000 ot./min a reflektuje skutečnou závodní DNA automobilu GT SV, čímž řidiči přináší bezkonkurenční zážitek.

Přečtěte si také:  Co nevíte o vodíkových vozech: Nádrž má tři pláště, tankování řídí elektronika

Zážitek je dále umocněn interiérem navrženým pro závody. Čisté plochy kokpitu dokonale obklopují řidiče a jednotlivé přístroje i ovladače jsou umístěny přesně tam, kde mají být. Každá část interiéru je vyrobena s absolutní precizností z lehkých materiálů, a to včetně čalounění TYPEFIBRE použitého pro dvě anatomická sedadla vyrobená z kompozitu. TYPEFIBRE je inovativní materiál vyvinutý značkou Jaguar. Toto čalounění bude v nadcházející sezoně ABB FIA Formula E World Championship testováno týmem Jaguar Racing v reálných podmínkách.