Počet elektromobilů na trhu ojetých aut se letos meziročně zvýšil o 129 %. Jejich podíl na velkých inzertních portálech dosahuje už 0,83 % nabídky, což znamená, že zhruba každé 120. prodávané ojeté auto má čistě elektrický pohon. Nejsou však pro každého. Průměrná cena za ojetý elektromobil je totiž více než dvojnásobná oproti ojetým vozům se spalovacím motorem a činí rovných 999 000 Kč (průměrná cena vozu se spalovacím motorem ve srovnatelném stáří je 485 000 Kč).
Průměrné stáří elektromobilů dosahuje 3,5 roku. Průměrný nájezd vykazuje hodnotu 23 710 km. Většina aut má uvedený český původ (48,15 %) a podobně jako u ostatních ojetých aut se hodně dováží z Německa (24,69 %). Průměrně se elektroauta prodávají za 55 dní, nejčastěji v bílé barvě (30,04 %).
V případě ojetých elektromobilů ale platí, že je dvojnásob důležité zkontrolovat si jejich historii před nákupem, což lze udělat online na www.cebia.cz. Prodělaná havárie může mít mnohem větší dopad než u aut se spalovacím motorem. Špatně opravený elektromobil může ve svém důsledku i začít hořet a ohrozit posádku na životě i při běžném provozu, kdy to nikdo nečeká a tedy aniž by došlo k havárii. Velké množství elektromobilů se k nám navíc dováží ze zahraničí a bude se mezi nimi vyskytovat velké procento závadových aut.
Při koupi ojetého elektromobilu je největším rizikem požár vozu po poškození baterie
„Opravené elektromobily po haváriích mohou být potenciálně nebezpečné, pokud nedojde k výměně baterie (cena nové baterie ovšem často bývá 50 % a více z ceny nového auta). Pokud dojde k vnitřnímu poškození baterie, nemusí být poškození na první pohled znatelné a baterie může i v opraveném autě nějakou dobu fungovat, v tom případě ovšem může jít o časovanou nálož – po několika týdnech může dojít v baterii díky vnitřnímu poškození ke zkratu a požáru. Uhašení hořícího elektromobilu je náročný úkol a vyžaduje speciální postup i techniku, jak je známo i z videí na internetu. I když dnes již technologie výroby pokročila a baterie nových elektromobilů jsou dnes bezpečnější, než před pár lety, pak právě u ojetin by měl mít kupující vždy na pozoru a zajímat se o to, zda auto mělo či nemělo vyměněnou baterii. Vzhledem k ceně nové baterie ovšem není příliš reálné, aby elektromobil po těžké havárii měl vyměněnou baterii, protože oprava takového auta včetně pořízení nové baterie by nebyla rentabilní,“ upřesňuje Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám při prodeji ojetin už více než 30 let.