Automobilový trh nepouští nohu z pedálu. Elektromobily poráží naftu na plné čáře, zvedá se i Česko

Ani v osmém měsíci se nezastavil růst evropského trhu s auty, který se rozšířil o 21 % a 787 626 vozidel. Z dat Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) vyplynulo, že na většině evropských trhů došlo k dvoucifernému procentnímu nárůstu. V Německu to bylo +37,3 %, ve Francii +24,3 a Itálii +11,9 %. Přibyly i bateriové elektromobily, jejich registrace v EU za srpen vyrostly o 118,1 % a 165 165 automobilů.

„Hlavním důvodem pro růst automobilového trhu je zlepšení situace s dodávkami nových vozidel, kdy se daří dodávat dříve objednaná auta. Až na výjimky se zlepšila i situace s dodávkami komponent pro výrobu, to se týká i elektromobilů,“ komentuje data Tomáš Kadeřábek, odborník na elektromobilitu ze společnosti Arval, která nabízí full-service operativní leasing.

Přečtěte si také:  Volkswagen Financial Services slaví s půjčovnou elektromobilů velký úspěch

Srpnový podíl bateriových elektromobilů na nových registracích letos poprvé přesáhl 20 %, přičemž v loňském roce to bylo 11,6 %. Elektromobily tak už v letošním roce podruhé předčily naftové motory, a staly se tak třetí nejoblíbenější volbou pro kupce nových aut. Hybridy si udržely pozici druhé volby kupujících s 24% podílem na trhu. V oblíbenosti stále vedou benzinová auta, jejich podíl na trhu se nicméně snížil z 38,7 % v srpnu loňského roku na letošních 32,7 %. Naftové motory představovaly 12,5 % srpnových registrací.

„Růst podílu bateriových vozidel na registracích nových aut v EU je v letošním roce opravdu působivý. Je však velmi nerovnoměrný mezi jednotlivými zeměmi,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek. Například Švédsko, Nizozemí, Rakousko, Francie a Německo vykazují dvouciferné podíly, zatímco Česká republika, Slovensko nebo Chorvatsko mají podíl jen okolo 3 %. „To odpovídá podpoře elektromobility v dané zemi a odráží to rozdíl mezi celkovými náklady na provoz aut se spalovacím motorem a bateriových elektromobilů. Vypovídá to i o obecné náladě a nastavení společnosti vůči tomuto novému trendu,“ doplňuje Kadeřábek. Elektrických osobních vozů se v Česku během srpna registrovalo 1 131, z toho jich bylo 589 plně bateriových a 542 plug-in hybridů, přibyl i jeden plně elektrický velký nákladní automobil.

Elektromobilita roste, Česko je ale rozdělené

Česká společnost je totiž v tématu elektrických vozidel dlouhodobě rozdělená. „V České republice vidíme dvě velmi vzdálené skupiny. Jsou to na jedné straně velcí příznivci mezi fyzickými osobami i společnostmi a na straně druhé odpůrci, kteří jsou často ovlivněni řadou mýtů a nepravd o elektrických vozidlech, jejich dobíjení a souvisejících faktorech,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek.

Z průzkumu Arval Mobility Observatory a jeho meziročního porovnání je ale i přesto u firem vidět zvyšující se zájem tuto oblast řešit a alespoň částečně na elektromobily přejít. Příkladem může být MONETA Money Bank, která provozuje rozsáhlou flotilu elektromobilů. „Přechod k elektromobilitě je logickým krokem k dosažení našeho cíle být v roce 2025 uhlíkově neutrální. S tím souvisí i naše rozhodnutí odebírat od našich dodavatelů výhradně zelenou elektřinu,“ říká Zuzana Filipová, ředitelka komunikace a udržitelnosti MONETA Money Bank.

Přečtěte si také:  Siemens uvádí na trh novou dobíjecí stanici SICHARGE D 400 kW

Dojezd, ekologie a edukace

Jedním z nejčastějších mýtů je teze, že se elektromobilem vinou nízkých dojezdů nedá efektivně cestovat na delší vzdálenosti. Novinář Martin Hlaváček přitom ve spolupráci s Arvalem dojel s plně naloženou Teslou Y do Chorvatska na pouhá tři nabití. Díky technologickým pokrokům se navíc dojezdy prodlužují. Často také zaznívá, že elektromobily vlastně nejsou ekologické. Ačkoli při výrobě emisní stopu zanechávají, při provoze ji však ve srovnání se spalovacími motory vykompenzují. Tento efekt se ještě prohlubuje při kombinovaném provozu elektromobilů a fotovoltaiky. „Celková úroveň informovanosti v Česku zatím pokulhává. Řešením je edukace a nabývání osobních zkušeností s elektromobily, řada odpůrců s ní totiž nemá zkušenosti žádné,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek.