0725-air-products-trials-first-mercedes-benz-genh2-trucks-as-part-of-pioneering-project-1-3x2

Air Products testuje s automobilkou Daimler Truck nákladní vozy Mercedes-Benz Genh2 na kapalný vodík

Společnost Air Products (NYSE:APD) představila plány na vybudování sítě veřejných vodíkových čerpacích stanic (HRS – Hydrogen Refuelling Station) strategicky umístěných podél hlavních dopravních koridorů transevropské dopravní sítě (TEN-T). Tato životně důležitá infrastruktura pomůže propojit klíčová místa po celé Evropě a podpoří rozvoj bezpečného a funkčního vodíkového ekosystému.

Vodíkové čerpací stanice společnosti Air Products mají zdokonalenou technologii tankování paliva s více možnostmi plnících tlaků a dokáží doplňovat i kapalný vodík, díky jeho zásobníku na místě. Jako součást vznikající robustní evropské vodíkové sítě tak pomohou zajistit spolehlivost a pohodlí pro těžkou nákladní dopravu poháněnou vodíkem.

Kapalný vodík v průmyslovém měřítku v Evropě

HRS společnosti Air Products budou zásobovány obnovitelným vodíkem z globální vodíkové sítě, což zajistí spolehlivé dodávky energie pro těžkou nákladní dopravu. Společnost rovněž staví druhý závod na zkapalňování vodíku v Rotterdamu, , který – jakmile bude uveden do provozu – zdvojnásobí celkovou kapacitu kapalného vodíku v Evropě.

Přečtěte si také:  VCHD Cargo testovala elektrické nákladní vozidlo Mercedes-Benz eActros

Postup od plánů k činům

Společnost Air Products již dosáhla pokroku. Řada stávajících i plánovaných stanic již získala podporu od Evropské komise v rámci jejího programu financování Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Patří mezi ně:

  • HRS v nizozemském Rotterdamu a německém Hürthu, které jsou v současné době ve fázi uvádění do provozu.
  • HRS umístěná v areálu společnosti Volvo Group v belgickém přístavu Gent.
  • HRS v přístavu Zeebrugge v Belgii, která je první veřejná stanice s kapalným vodíkem v Evropě.

Kromě financování z fondu CEF získala společnost také finanční prostředky od ministerstva hospodářství, průmyslu, ochrany klimatu a energetiky spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko na výstavbu dvou velkokapacitních, veřejně přístupných HRS v německém Meckenheimu a Duisburgu.

Převzetí nákladních vozidel na vodíkový pohon s Daimler Truck

Ve spolupráci s automobilkou Daimler Truck, lídrem v oblasti těžké přepravy a dekarbonizace, je nejnovější mobilní čerpací stanice Air Products v Duisburgu využívána v pilotním testování provozu vodíkového nákladního vozidla na kapalný vodík. V rámci zákaznických zkoušek může na stanici čerpat palivo pět nákladních vozů Mercedes-Benz GenH2, což umožňuje simulovat provoz v reálných podmínkách čerpání paliva při velkém zatížení. To nabídne zásadní vhled do chování systému při tankování kapalného vodíkového paliva a získaná data pomohou optimalizovat vodíkovou čerpací síť do budoucnosti.

0725-air-products-trials-first-mercedes-benz-genh2-trucks-as-part-of-pioneering-project-2-3x2-1-jpg.avif

V rámci projektu jeden z nákladních vozů GenH2 testuje sama společnost Air Products, která se zavázala přeměnit svou distribuční flotilu na vozidla s vodíkovým pohonem. Vozidlo bude nasazeno ve stávající flotile k přepravě plynů v lahvích, což umožní získat cenné zkušenosti ve specifické přepravě průmyslových plynů.

Nákladní vozy Mercedes-Benz GenH2 budou poháněny kapalným vodíkem, který má výrazně vyšší hustotu energie než jako stlačený plyn, což výrazně zvyšuje dojezd přes 1000 kilometrů a umožňuje srovnatelný výkon vozidla s konvenčním dieselovým nákladním vozidlem. Nádrže na kapalný vodík jsou také výhodnější z hlediska nákladů a hmotnosti ve srovnání se stlačeným plynným vodíkem. Použití kapalného vodíku tedy umožňuje vyšší užitečné zatížení. Díky tomu je Mercedes-Benz GenH2 stejně vhodný pro flexibilní a náročnou dálkovou silniční přepravu jako konvenční dieselová nákladní vozidla.

Seifi Ghasemi, předseda, prezident a generální ředitel společnosti Air Products říká: „Vzhledem k tomu, že tisíce kamionů denně rozváží průmyslové plyny našim zákazníkům, je logistika nedílnou součástí našeho podnikání. Testování nákladního vozu Mercedes-Benz GenH2 v reálných podmínkách je důležitým krokem v přechodu našeho distribučního vozového parku na vodíkový pohon. Na cestě k udržitelné dopravě je také nezbytná bezpečná a spolehlivá výroba, přeprava a distribuce obnovitelného vodíku v celém hodnotovém řetězci. V této oblasti má společnost Air Products osvědčené odborné znalosti a jsme hrdí na to, že v rámci tohoto projektu poskytujeme kritickou infrastrukturu pro doplňování paliva a kapalného vodíku.“

Martin Daum, předseda představenstva společnosti Daimler Truck AG: „Je důležité si uvědomit, že k úspěchu udržitelné dopravy nebudou stačit pouze vysoce výkonná vozidla s neutrálními emisemi CO2. K tomu je zapotřebí také odpovídající infrastruktura pro dobíjení a tankování, jakož i cenová parita s konvenčními vozidly. Přestože tvůrci politik a energetické společnosti jsou v této oblasti již aktivní, naléhavě potřebujeme ještě větší dynamiku, a to napříč celou Evropou!“

Přečtěte si také:  Společnost HOPI Logistics otestovala elektrickou Scanii 40 R. Dojezd překonal 400 km se 40t soupravou

Urychlení přechodu na energetiku po celém světě

Oznámení výstavby evropské sítě vodíkových čerpacích stanic navazuje na nedávno sdílené plány společnosti Air Products na vybudování sítě veřejných vodíkových čerpacích stanic, které se budou rozprostírat od severní Kalifornie po jižní Kalifornii v USA a také mezi Edmontonem a Calgary v kanadské Albertě.

Společnost Air Products je největším světovým dodavatelem vodíku a má praktické zkušenosti s více než 250 projekty vodíkových čerpacích stanic ve 20 zemích a její technologie se používají na více než 1,5 milionu načerpání paliva ročně.