skoda-scala-monte-carlo-motorka

Využití recyklátů ve vozech ŠKODA: ani kousek plastu nazmar

ŠKODA AUTO se snaží, aby při konstrukci vozů neustále zvyšovala podíl recyklovatelných materiálů. Jelikož má na jejich kvalitu stejné nároky jako na nové materiály, předchází jejich zavedení rozsáhlý výzkum.

V minulosti lidé vynakládali velké prostředky na vývoj plastů, které mají výborné a různorodé vlastnosti. „Vylepšování technologií jejich recyklace a dalšího využití však nebylo hlavní prioritou,“ říká Jan Sláma, který má v Technickém vývoji na starosti například vývoj materiálů a jejich odolnost.

„Musíme hlídat, aby výběr materiálu neomezil funkčnost dílu,“ pokračuje Radka Kubínová ze stejného oddělení. Recykláty se proto využívají zejména na místech, kde jsou na díl kladeny mírnější požadavky. Osvědčily se například na podbězích kol či u protinárazových krytů podvozku, kde plní ochrannou funkci.

Kryty pod Stěrače z baterií

Lze je ale využít i pro náročnější aplikace, například zakrytí vodního kanálu, což je odvodňovací kanálek před panelem rámu čelního skla, nebo v budoucnu pro obložení zavazadlového prostoru. Recyklát vzniká například z nevyužitých částí vzniklých při výrobě dílů (post industrial recykláty). Recyklací starých dílů se zpracovává i jednou použitý materiál (post consumer recyklát), v tomto případě však většinou nejde o stoprocentní recyklát.

„Musí se k němu přidat část nové hmoty a dokonale hlídat každá výrobní šarže. Příkladem jsou plastové kryty pod stěrače, k jejichž výrobě posloužily z padesáti procent obaly z baterií,“ vysvětluje Lukáš Zuzánek, další z týmu vývojářů materiálů.

skoda-scala-monte-carlo

Větší využití v interiéru

Zakomponovat recyklované materiály do interiéru vozu představuje komplikovanější krok kvůli přísným požadavkům na emise a zápach. Osvědčily se již technologie na opětovné využití PET lahví, které se používají při výrobě vláken koberců podlahy a zavazadlového prostoru. K tlumení podlahy slouží recyklované textilie.

Přečtěte si také:  Air Products testuje s automobilkou Daimler Truck nákladní vozy Mercedes-Benz Genh2 na kapalný vodík

„Ale v případě polypropylenu je použití recyklátu složitější, protože materiál následným zpracováním degraduje. Musíme mít buď dostatečně kvalitní zdroj, nebo aplikovat například chemický způsob recyklace,“ dodává Kubínová s tím, že mezi nové výzvy patří vymyslet způsob, jak zvýšit podíl těchto materiálů v interiéru vozu.

Ve vývoji prověřují i další možnosti, například že by vlákna získaná z nevyužitých částí kokosu, lnu, řepy či kávové sedliny sloužila jako plnivo plastů. To vše s cílem šetřit přírodními zdroji a využívat odpadní materiál.


Post industrial recykláty

Při výrobě plastových dílů vznikají nevyužitelné části a díly, které se dříve vyhazovaly. Dnes se používají pro výrobu recyklátu. Výhodou je jasný zdroj materiálu, který lze použít zcela nově

Post consumer recykláty

Recyklací starých plastových dílů se zpracovává již jednou použitý materiál. Výhoda spočívá v dostatečném a levném zdroji, který by jinak skončil na skládkách. Na druhou stranu vykazuje horší mechanické vlastnosti oproti novému materiálu.