Hanaria: V Japonsku jezdí první hybridní loď na vodík

V Japonsku mají první hybridní loď na vodík

Letos zahájila v Kitakjúšú provoz první japonská hybridní osobní loď Hanaria poháněná vodíkem a bionaftou. Loď má na palubě stejné vodíkové palivové články jako první sériový vodíkový vůz Toyota Mirai.

Zdroje energie lze na lodi přepínat v závislosti na situaci, a to na vodík, bionaftu nebo na obojí najednou. Díky tomu se podařilo snížit emise CO2 ve srovnání s lodí poháněnou fosilními palivy o 53 procent až na 100 procent. Plavba je navíc téměř bezhlučná.

Přečtěte si také:  ČEZ staví ultrarychlé dobíjecí stanice pro síť KM-PRONA. První funguje u Pece pod Sněžkou

Toyota vedle vodíkového pohonu dodala ve spolupráci s dalšími společnostmi také pokročilý navigační systém. Kabina pro cestující v prvním patře lodi je vybavena velkým 98palcovým monitorem a projektorem v přední části, což otevírá širokou škálu možností využití i mimo dopravu, například pro pořádání akcí, environmentální vzdělávání a pořádání mezinárodních konferencí.

Hanaria: V Japonsku jezdí  první hybridní loď na vodík

Kromě toho jsou kajuty pro cestující ve druhém patře navrženy tak, aby si cestující mohli vychutnat plavbu a zároveň pocítit vánek z paluby lodi. Na rozdíl od automobilů nemohou lodě zastavit u vodíkové stanice, aby natankovaly. To byla z technologického hlediska nová výzva.

Přečtěte si také:  Španělsko dostane od EU obří podporu na výrobu zeleného vodíku

Hanaria je příkladem toho, že využití vodíkových palivových článků se neomezuje pouze na automobily. Další využití vodíku mimo auto průmysl prezentovala letos v únoru výstava H2 & FC Expo. Vystavovalo na ní mnoho společností a vládních institucí, které ukazovaly různá využití vodíkové a fuel cell technologie, například ohřívače vody a generátory elektrické energie.