Prodej elektromobilů u nás v tomto roce vzrostl o 44 procent. Ačkoli jsou čeští občané při výběru vozu spíše konzervativní a nová auta vybírají na prodejnách, v zahraničí sílí trend nákupu elektromobilů online. Tuzemští prodejci sice tuto tendenci vnímají, nepředpokládají však, že by mělo nakupování aut „na dálku“ v dohledné době začít dominovat.
Čeští zákazníci nakoupili v prvních sedmi měsících letošního roku celkem 4987 elektromobilů, což je o 44 procent více než loni ve stejném období. Vyplývá to z dat Svazu dovozců automobilů. Nejprodávanější značnou je Tesla s 1957 vozidly. Druhé místo náleží Škodě, jež prodala 473 vozidel Enyag. Na třetím místě je Volvo s prodejem 454 vozů. Následují značky Hyundai, BMW a Volkswagen.
Češi jsou při způsobu výběru vozu spíše konzervativnější a volí raději osobní návštěvu dealerství. Elektromobily, nabízející při koupi snadnou konfiguraci, se však do budoucna jeví jako vhodný produkt pro online nákup. Rozvoj tohoto způsobu prodeje aut, jehož popularita roste zejména v západních zemích, významně zrychlila pandemie. „Trend byl viditelný ještě před nástupem pandemie. Zavřené autosalony v době koronaviru však podnítily prodejce výrazněji obrátit svoji pozornost k online prodejním nástrojům. Zrychlili tak investice do zdokonalení online komunikace se zákazníkem, vylepšení virtuálních showroomů i celkového navýšení digitalizace nákupního procesu,“ vysvětluje Jan Nedělník, CEO společnosti Konecta Czech, Hungary a Slovakia, která působí v oblasti zákaznického servisu.
Automobilky stále vsází na silnou síť prodejen
I přes rychlý vývoj technologií však podle odborníka není pravděpodobné, že by online pořizování nových elektromobilů a aut obecně, začalo oproti nákupu v dealerstvích v příštích letech dominovat. Počítá spíše se stále těsnější provázaností obou variant. Podobný vývoj očekávají i zástupci automobilek „V blízkých letech rapidní nárůst online objednávek neočekáváme, nicméně je to oblast, kterou aktivně monitorujeme a zajímáme se o trendy a nástroje, které jsou k dispozici. V závěru tohoto roku plánujeme na český trh uvést menší a dostupný elektromobil Casper, v jehož případě online prodej skutečně zvažujeme,“ uvádí David Pavlíček, tiskový mluvčí Hyundai Motor Czech.
Právě Hyundai otevřel od roku 2019 v Česku hned 22 nových prodejen. Aktuálně nabízí tuzemským zákazníkům 60 dealerství. Jako důležitou vnímá silnou síť autorizovaných dealerů v tuzemsku i Toyota a Lexus. „Autorizované partnery považujeme za nejvyšší hodnotu, kterou máme. Proto plánujeme i nadále udržet současný řetězec prodeje. Aktuálně nás v ČR zastupuje 14 autorizovaných partnerů a po republice máme 32 showroomů značky Toyota a 6 showroomů značky Lexus,“ dokládá Jitka Jechová, PR managerka značek Toyota a Lexus na českém trhu.
Tuzemský lídr, automobilka Škoda Auto, měl na začátku roku 2023 v Česku otevřených 176 prodejních míst a dalších 155 obchodů v rámci programu prodeje ojetých vozů Škoda plus. Počtem 56 prodejen disponuje automobilka Kia. Celkem 46 jich má k dispozici Volkswagen, 64 Renault a 62 Dacia.
Třetina Čechů online nákup nezatracuje
Ačkoli se preference Čechů vůči online nákupu aut mění jen velmi pomalu, řada jich tuto alternativu nezavrhuje. V roce 2019 by podle výzkumu společnosti Ernst & Young zvažovala nákup auta online asi třetina tuzemských občanů. Podobně studie firmy McKinsey & Company uskutečněná před dvěma lety ve Francii, Velké Británii a Německu udává, že daná alternativa je zajímavá pro 33 procent dotázaných. Mezi výhody online nákupu jsou obvykle řazeny rychlost, pohodlí nebo přehlednost.
„Největší bariérou je naopak právě absence možnosti osobně se s autem před koupí seznámit. Tedy prohlédnout si jej, sednout do něj a vyzkoušet ho při testovací jízdě,“ doplňuje Jan Nedělník. Tuto překážku by v budoucnu mohla alespoň částečně odbourat zdokonalující se technologie virtuální a rozšířené reality. Tu už některé showroomy využívají jako zážitkový doplněk spojený s výběrem vozu. Takzvaná VR dokáže například věrohodně simulovat jízdu v různých povětrnostních podmínkách či na odlišných površích.