Delivery služby mohou do roku 2030 zvýšit emise CO2 o 30 procent. Vyřešit to mohou elektromobily

Stěhování lidí do měst, nákupy potravin online či zvyšující se poptávka po službách rychlého doručování. To vše povede do roku 2030 podle analýzy Future of the Last Mile Ecosystem k nárůstu zájmu o kurýrní služby v centrech měst o 78 %. V důsledku toho mohou vzrůst emise CO2 ve stovce největších městech světa až o 30 %. Jako jedno z řešení navrhují autoři analýzy pro doručování ve městech větší elektrické dodávky či elektrokola, které by mohly emise skleníkových plynů ve městech podstatně snížit.

Růst poptávky po rychlém doručení v centrech měst povede do roku 2030 ke zvýšení počtu doručovacích vozidel až o 36 %. Pokud se bude jednat o dodávky se spalovacími motory, povede to k většímu množství emisí a dopravních zácp. V těch mohou obyvatelé měst do roku 2030 strávit v průměru o 11 minut denně déle. Autoři studie proto jako jedno z řešení navrhují větší využívání elektrických užitkových vozů či elektrokol ve městech. „České firmy podíl užitkových vozidel na alternativní pohony zvyšují. Podle aktuálního průzkumu Arval Mobility Observatory 2024 využívá 7 % firem u svých dodávek alespoň jednu z variant alternativních pohonů, tedy plně elektrická vozidla, nebo dodávky jezdící na vodíkové palivové články a 11 % firem o užitkových vozidlech s těmito pohony uvažuje v následujících třech letech. Pozice českých firem se letos zlepšila, byť v celoevropském kontextu jsme spíše ve spodních příčkách žebříčku,“ konstatuje šéf konzultant a odborník na elektromobilitu společnosti Arval CZ Tomáš Kadeřábek.

Přečtěte si také:  Podpořme využití biometanu v autobusové dopravě, vyzývá ČPS a SDP ČR

Ve využívání elektrických a vodíkových dodávek vede v Evropě již několik let Norsko. Průzkum Arval Mobility Observatory 2024 ukazuje, že již 34 % dotazovaných tamních firem jednu z těchto technologií ve flotile užitkových vozidel využívá a dalších 30 % o tom uvažuje v příštích třech letech. Právě vyšší využívání elektrických užitkových vozidel by mohlo vést ke snížení emisí CO2 ve městech o 16 až 24 %.

České firmy chtějí s „čistými“ dodávkami ušetřit za provoz

Firmy v Česku chtějí podle průzkumu Arvalu ušetřit s dodávkami na elektřinu či vodík za provoz svých vozových parků. Uvedla to takřka polovina dotazovaných společností, které o těchto vozidlech uvažují. „České firmy chtějí „čisté“ dodávky kvůli provozním úsporám stále více. Jako nejsilnější argument pro jejich pořízení to uvedlo 47 % dotazovaných firem. Dalším důvodem k pořízení jsou pak požadavky na ESG a image společnosti. Naopak překážkou je stále vysoká pořizovací cena těchto vozidel či firemní prostory, které nejsou vybavené dobíjecími stanicemi. Firmám proto poskytujeme při přechodu na čistou mobilitu poradenství a řešíme s nimi, jaké složení vozového parku pro ně dává v tuto chvíli smysl a kam by se mohlo vyvinout například v horizontu 5 let,“ upřesňuje Kadeřábek z Arvalu.

Přečtěte si také:  Elektroojetiny: Mohou čínské vozy porazit evropské značky?

Kroky ke snížení emisí činí i doručovací služby

Nárůst poptávky po rychlém doručení, se kterým mohou být spojené zvýšené emise, začínají řešit i samotné doručovací služby. Snižování emisí ve městech vnímá jako svou prioritu lídr q-commerce, společnost foodora. „Elektromobilitu a udržitelnost podporujeme dlouhodobě. Vysoce efektivní jsou pro krátké trasy kola, na kterých se kurýři vyhnou dopravním zácpám a zároveň nezatěžují dopravu a neznečišťují ovzduší. Z plně elektrických dopravních prostředků naši partnerští kurýři nejčastěji využívají elektroskútry. Náklady na jejich pořízení jsou nižší než u elektromobilu a jsou také rychleji nabité a připravené k provozu. Spolupracujeme s řadou partnerů, kteří prodávají či pronajímají elektrokola a elektrické skútry za zvýhodněné ceny, které poskytují našim partnerským kurýrům,“ říká Richard Dirbák, šéf logistiky společnosti foodora.