air-products

Americká firma vybuduje v Evropě síť vodíkových stanic

Americký výrobce Air Products plánuje vybudovat síť vodíkových čerpacích stanic v Evropě. Budou rozmístěny podél důležitých dopravních koridorů v blízkosti transevropské dopravní sítě. Zatím není jasné, kolik stanic bude síť obsahovat. To bude pravděpodobně záviset především na dotacích. Určeny jsou pro nákladní automobily a autobusy s palivovými články.

Air Products již získala dotace od Evropské komise v rámci programu financování Connecting Europe Facility (CEF) na některé stávající a plánované čerpací stanice H2 v Belgii, Nizozemsku a Německu a také od spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko na dvě čerpací stanice H2 v Meckenheimu a Duisburgu.

Posledně jmenovaná je součástí zákaznických zkoušek GenH2 společnosti Mercedes-Benz. Air Products je jedním ze zákazníků Mercedesu, kteří testují nákladní vozidlo s palivovými články v reálných podmínkách pro přepravu plynů v lahvích.

Přečtěte si také:  Toyota nadělila elektrickému bZ4X rychlejší nabíjení a větší pohodlí

Společnost uvádí, že se nesnaží pouze o vytvoření vodíkových sítí v Evropě. Nedávno také oznámila svůj záměr vybudovat sítě vodíkových čerpacích stanic od severní po jižní Kalifornii v USA a mezi Edmontonem a Calgary v Kanadě. V obou případech budou čerpací stanice určeny pro těžká a lehká nákladní vozidla FCEV.

200 těžkých nákladních vozidel nebo 2000 osobních automobilů denně

„Každá moderní, vysokokapacitní a vysoce spolehlivá stanice bude schopna natankovat až 200 těžkých nákladních vozidel nebo 2000 osobních automobilů denně,“ uvedla manažerka Air Products pro oblast vodíku Alison Hawkins. „Tyto stanice budou klíčovým faktorem, který pomůže Kalifornii na cestě k budoucnosti dopravy s nulovými emisemi,“ dodala.

Také v Kanadě je vodík nezbytný pro dekarbonizaci dopravy, kde těžká nákladní vozidla jezdí na dlouhé vzdálenosti v extrémních teplotách. V Albertě tak vznikne první vodíkový koridor pro tyto vozy.

Přečtěte si také:  Toyota a BMW posilují spolupráci na rozvoji vodíkové společnosti

Výstavbu vodíkové infrastruktury podporuje i automobilka Toyota, která využití vodíku zkoumá v rámci svého experimentálního města Woven City. Vedle prvního sériového vodíkového vozu Mirai se Toyota podílí na využití tohoto pohonu nákladních vozech, vlacích nebo lodích.