abb-skoda_enyaq

ABB je na cestě za plně elektrickou flotilou. Oblíbili si Škodu Enyaq

Města bez hluku a s docela jiným vzduchem, to je podle zkušeností lidí ze společnosti ABB jeden z výsledků přechodu na elektromobilitu. Vědí, o čem mluví. V desítkách zemí má flotila ABB deset tisíc vozů, mezi nimi čím dál víc těch elektrických.

Spolupráce technologické společnosti ABB a koncernu Volkswagen se píše už řadu let, ABB do automobilek dodává sofistikovaná řešení pro robotiku či automatizaci. V podnikání společnosti hraje důležitou roli důraz na udržitelnost, proto nepřekvapí, že mezi služebními auty najdeme čím dál víc vozů Škoda Enyaq.

Jeden z nich řídí také globální manažer pro robotické svařování v oblasti automobilového průmyslu Václav Švub, který vede pět mezinárodních týmů rozmístěných po celém světě. Se svým Enyaqem od května 2022 najel už sto tisíc kilometrů. „Na začátku samozřejmě objevujete nové věci — jak se chová auto a jaký má dojezd, když prší nebo je zima — a musíte si osvojit trochu jiný přístup oproti vozu se spalovacím motorem. Nicméně po určité době jsem přestal vnímat rozdíly a teď si užívám pocit z plynulé a tiché jízdy. A má manželka je z auta nadšená,“ popisuje Václav Švub s úsměvem.

Přečtěte si také:  ČEZ v 1. pololetí postavil téměř stovku nových veřejných dobíjecích stojanů pro elektroauta. Objem odebrané bezemisní elektřiny v síti vystřelil o 53 %

Největší výhodu má podle něj elektromobilita pro okolí: „To jsem si naplno uvědomil při cestách do Šanghaje, kde je už víc elektromobilů než aut se spalovacím motorem. Když přecházíte rušnou osmiproudou ulici, kde stojí auta na červenou, a necítíte zápach a zároveň slyšíte úplně jiný zvuk města, naplno si uvědomíte, proč je potřeba v přechodu na čistou mobilitu pokračovat.“

Enyaq v ABB využívají jako vozy pro servisní techniky, obchodníky a také coby zaměstnanecký benefit. Automobily jsou tradičně dobře vybavené, ale v některých zemích je třeba pořídit další rozšíření, jako jsou přídavná světla vpředu u vozů používaných v severských zemích. Také některá servisní auta potřebují dodatečnou výbavu, například polici v zadní části nebo kotvicí prvky pro bezpečnou přepravu nářadí a dílů. Samozřejmostí je také infrastruktura pro nabíjení ve firemních garážích.

Například právě Václav Švub, i když využívá i nabíjení doma, často dobíjí ve firmě a v neposlední řadě také na letištích. „Chci pochválit to pražské, které je k řidičům elektrických aut velice přívětivé a v porovnání s jinými velkými letišti je hodně napřed. Dobíjení na rychlonabíječkách využívám pouze při delších cestách do zahraničí a mohu říct, že jsem nenarazil na žádný problém a vždy jsem našel volné místo. Mám za to, že Enyaq je nejpovedenější model v historii značky Škoda. Je to auto pěkné, praktické, prostorné a k tomu přidává benefit elektromotoru. Už se moc těším na nové elektrické modely, třeba na menší Elroq, o kterém budeme určitě uvažovat jako o dalším vozu do rodiny,“ říká Václav Švub.

abb-nabijeni-skoda_enyaq
Václav Švub

Nejdřív nedůvěra, pak nadšení

Řada firem přiznává, že při přechodu na elektromobilitu jejich zaměstnanci občas neskrývají nedůvěru a pochyby. Ani ABB není výjimkou. „Setkáváme se s obavami, zejména co se nákladů a dojezdu týká. Při pohledu pouze na pořizovací cenu se může zdát, že je elektromobil dražší než vozidlo se spalovacím motorem, ale když vezmete v úvahu i náklady na údržbu, pak elektromobil jasně vyhrává. Nás zajímají všechny složky nákladů, jako je počáteční investice, zůstatková hodnota, údržba, pneumatiky, pojištění, náklady na energii a také daňové výhody, které lze v některých zemích čerpat. Mnoho řidičů má rovněž obavy z nedostatečného dojezdu. Jakmile ale začnou jezdit s Enyaqem vybaveným největší baterií, je pro ně průměrný dojezd kolem tří set kilometrů v zimě a čtyř set v létě, a to i v chladnějších zemích, jako je Švédsko, uspokojivý,“ popisuje jednatel ABB v Česku Vítězslav Lukáš.

Velkou roli podle něj hraje školení řidičů a také plánování cest elektromobilem. Pečlivě je třeba plánovat zejména v zemích, kde je nabíjecí infrastruktura omezená nebo se teprve rozvíjí. „Jeden z našich řidičů podotkl, že je výhodné dodržovat omezení rychlosti, protože jinak je spotřeba energie příliš vysoká, navíc to přispívá bezpečnosti. Další řidič přišel s trefným přirovnáním: přejít z konvenčního vozidla se spalovacím motorem na elektromobil je stejné jako přejít z tradičního mobilního telefonu z konce 90. let na chytrý telefon. Točivý moment, brzdění a tichý provoz — v tom jsou elektromobily nedostižné,“ doplňuje šéf nákupu pro globální flotilu Ricardo Koevoet.
Enyaq se prosadí sám

A jak to pak probíhá, když dá firma možnost svézt se Enyaqem jako benefit pro zaměstnance? „V minulosti bylo v některých zemích, například ve Švédsku, obtížné prosadit českou značku. U modelu Enyaq to ale problém není. Většina našich vozů Enyaq jezdí právě v této skandinávské zemi. A náš vozový park v Portugalsku od loňského roku tvoří téměř ze sta procent vozy Enyaq,“ vypočítává Koevoet.

Přečtěte si také:  Jak se rodila Škoda Elroq? Při vývoji ve škodovce zkoušeli dosud nepoznané postupy

ABB jako globální skupina si dala závazek se svou flotilou čítající přes deset tisíc vozů zcela přejít na elektromobily do roku 2030. „Předpokládám, že Česko tohoto cíle dosáhne dříve. Cítíme zde spoluodpovědnost nejen za vlastní ukazatele, ale i za transformaci celého automobilového trhu. ABB je totiž významným poskytovatelem infrastruktury pro elektromobilitu, zejména nabíjecích stanic. V Česku jsme lídrem tohoto trhu,“ říká Vítězslav Lukáš a Ricardo Koevoet dodává, že i v globálním vozovém parku ABB je Škoda nejvíce zastoupenou značkou, tvoří téměř 18 % firemní flotily. Zhruba polovinu těchto vozů tvoří Škoda Octavia. Postupně roste i počet elektromobilů Enyaq, těch dnes pod vlajkou ABB jezdí už více než tři stovky.