Elektromobil (EV) NEWS

Volkswagen I.D. R Pikes Peak: motoristický sport přivádí elektrickou mobilitu na vrchol

Volkswagen vstupuje do nové éry v motoristickém sportu. V neděli značka představila čistě elektricky poháněný supersportovní vůz I.D. R Pikes Peak. S výkonem 500 kW (680 k), točivým momentem 650 Nm a hmotností necelých 1100 kg se 24. června 2018 zúčastní legendárního závodu do vrchu na Pikes Peak v Colorado Springs (USA). Cílem je překonat v „závodě do oblak“ stávající rekord 8:57,118 minuty v kategorii elektromobilů. Nový závodní elektromobil přitom do budoucnosti doslova sprintuje: hodnota zrychlení z nuly na 100 km/h za 2,25 sekundy je lepší než u monopostů Formule 1 a Formule E. I.D. R Pikes Peak byl odhalen ve francouzském městě Alès a následně oslavil svůj debut na závodním okruhu.

„Cílem značky Volkswagen je dosáhnout s rodinou modelů I.D. vrcholu elektrické mobility. Účast Volkswagenu v závodě do vrchu na Pikes Peak ukazuje směr vývoje pro naši budoucnost v motoristickém sportu, ale zároveň se jedná o skutečně mimořádně symbolickou událost,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, odpovědný za technický vývoj. „Zákazníci odjakživa profitují z poznatků získávaných v motoristickém sportu. A my si z toho slibujeme cenné impulzy pro vývoj budoucích modelů I.D. Účast v závodě do vrchu na Pikes Peak bude v každém případě skutečně nejnáročnější zkouškou elektrického pohonu.“

„Tento vůz vypadá fantasticky a již několik týdnů se těší velkému zájmu médií a sociálních sítí,“ říká Jürgen Stackmann, člen představenstva značky Volkswagen osobní vozy, zodpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby. „Tento projekt také ukazuje, že Volkswagen kráčí svou velkou elektrickou ofenzivou a uvedením rodiny modelů I.D. správným směrem. I.D. R Pikes Peak a start v nejlegendárnějším závodě do vrchu na světě nabízí značce Volkswagen velkolepou příležitost k tomu, aby dodala tématu elektrické mobility emocionální a sportovní náboj.“

Přečtěte si také:   Nový elektromobil Lexus RZ 450e se představuje

Šlachovitý atlet, nikoli svalovec: I.D. R Pikes Peak

Nejvyšší cílem vývoje závodního vozu Volkswagen I.D. R Pikes Peak bylo nalezení ideální rovnováhy mezi energetickou kapacitou a hmotností. V popředí nebyl maximální výkon, jak je u závodních vozů obvyklé. Prototyp Volkswagen pro Pikes Peak nese proto oprávněně dvě pečetě kvality. „R“ symbolizuje vysokovýkonná vozidla. „I.D.“ je nový symbol chytré elektrické techniky Volkswagen.

„Podobně jako u sériově vyráběných vozidel značky Volkswagen budou hrát i v motoristickém sportu stále větší roli elektricky poháněné závodní vozy,“ říká Sven Smeets, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Vzhledem k velmi vypjatému časovému plánu nám při vývoji závodního vozu I.D. R Pikes Peak velmi pomohla interní spolupráce v rámci koncernu. Podpořila nás například výroba akumulátorů Volkswagen v Braunschweigu a společně jsme pracovali s oddělením technického vývoje ve Wolfsburgu.“

Stejně jako u vozu Golf s dvěma motory, který byl senzací v letech 1985, 1986 a 1987, vsadili inženýři pro Pikes Peak na řešení se dvěma zdroji hnací síly. V závodním voze I.D. R Pikes Peak pracují dva elektromotory s nejvyšším celkovým výkonem 500 kW (680 k).

Důmyslný zdroj energie: akumulátorová technika

Stejně jako v sériově vyráběných vozidlech s elektrickým pohonem je elektrická energie uložena v lithium-iontových akumulátorech. Požadavky na akumulátorové články jsou vysoké. Jejich hustota energie je rozhodujícím kritériem vysokonapěťového systému. Na rozdíl od sériové výroby nebyl cílem inženýrů v oblasti motoristického sportu maximální dojezd, ale nejvyšší možný dodávaný výkon na cestě k vrcholu hory Pikes Peak.

Přečtěte si také:   Škoda posunuje elektromobilitu v ČR o velký krok kupředu

Přibližně 20 procent potřebné elektrické energie bude vyrobeno během 20 kilometrů dlouhé jízdy zpětným získáváním kinetické energie (rekuperace). Při zpomalování je část kinetické energie přeměňována elektromotory, které v tomto případě pracují jako generátory, na elektrickou energii a ukládána do akumulátorů.

Nyní začíná testovací program – I.D. R Pikes Peak vstupuje do rozhodující fáze

Jednou z mimořádných výzev na Pikes Peaku je skutečnost, že testovací jízdy na celkem 19,99 kilometru dlouhém úseku pro závod do vrchu v Colorado Springs jsou možné jen na některých úsecích, a to ještě ve velmi omezeném rozsahu. Většina testů proto nebude realizována na skutečné trati, ale na závodních okruzích. Program Pikes Peak značky Volkswagen tak s představením v Alès přechází do další fáze.

Jezdec: vítěz z Le Mans a přemožitel Pikes Peaku Romain Dumas

Jezdec světové úrovně a obhájce titulu z Pikes Peaku Romain Dumas bude řídit Volkswagen I.D. R Pikes Peak při pokusu o překonání stávajícího rekordu v kategorii elektromobilů. Devětatřicetiletý Francouz miluje výzvy, jako je tato, a kromě tří triumfů na Pikes Peaku zvítězil také dvakrát v závodě 24 h Le Mans. Dumas, jehož vzorem je závodní legenda Jacky Ickx, se ostatně narodil v Alès.

Velký den: 24. června 2018

Start v nadmořské výšce 2862 metrů, převýšení 1440 metrů, 156 zatáček, 100 procent asfaltu a jen jeden jediný pokus. Při honbě za rekordem v kategorii elektromobilů musí být 24. června 2018 v absolutně nejlepší formě nejen technika a jezdec, ale svou roli sehrají také vnější podmínky. Na vrcholu Pikes Peak v nadmořské výšce 4302 metrů, který je zároveň cílem, panují koncem června nezřídka teploty pod bodem mrazu.

Přečtěte si také:   Italský Lidl bude využívat elektrické vozidlo Scania