Toyota GR Yaris H2

Toyota ukázala pokroky při vývoji vodíkového motoru

Sportovní divize Toyoty, Toyota Gazoo Racing (TGR), zveřejnila na svém oficiálním kanálu video, které popisuje vývoj konceptu vozu AE86 H2 se spalovacím vodíkovým motorem a BEV s elektromotorem. Oba koncepty byly představeny autosalonu v Tokiu letos v polovině ledna.

Ve videu nový prezident Gazoo Racing Company Tomoya Takahashi, který má na starosti vodíkový koncept a nový prezident Lexus International Takeshi Watanabe, odpovědný za elektrický vůz, přibližují své názory na vývoj těchto vodíkových vozů. Odhalují zákulisí jejich vzniku, výrobní postupy i postřehy samotných inženýrů.

Přečtěte si také:  Nákladním vozidlům a autobusům se zpřísní emisní limity. Následky pro automobilový průmysl mohou být likvidační

Podle Watanabeho mnoho lidí cítí úzkost z toho, že máme opustit automobily v podobě, na kterou jsme byli mnoho let zvyklí. Toyota se proto rozhodla vzít starší vůz a na jeho základě vytvořit něco nového.

„Naším záměrem bylo do stávajícího vozu aplikovat v největší možné míře již známé technologie. Chtěli jsme využít vodíkový pohon ve stávajícím modelu a udělat ho zábavnější. Pro to jsme použili naši srdeční záležitost AE86,“ dodal Takahashi.

Výsledkem je výborná akcelerace a sportovní výkony

U vodíkového modelu bylo potřeba vůz zcela rozebrat, vyčistit a znovu nalakovat. Pro přepracování stávajícího motoru na spalování vodíku konstruktéři TGR využili 3D modelování i nejnovější poznatky z moderní jednotky G16E. Ty bylo nutné zakomponovat do klasického mechanického agregátu. Zcela nově bylo nutné vytvořit svody a výfuk. Výsledkem je vůz s výbornou akcelerací a sportovními jízdními výkony.

Přečtěte si také:  Projekt NEXTAEC: Přinese nová generace alkalických elektrolyzérů revoluci ve výrobě vodíku?

Při vzniku elektrické verze šli konstruktéři jinou cestou. Z vozu zcela odstranili spalovací agregát a místo něj zabudovali elektromotor a baterie. Nešli přitom cestou maximalizace kapacity baterií pro co nejdelší dojezd, ale spíše se snažili zachovat nízkou hmotnost vozu. Výsledkem je lehké sportovní auto s mohutnou akcelerací.

„S AE 86 mám osobní zkušenost a byl jsem překvapený, jak zábavné to auto s elektromotorem je,“ dodal Kenji Arai z vývojového oddělení Lexusu.

Cílem je uhlíková neutralita

V dalším videu TGR shrnuje za sezónu 2022 projekt vodíkového motoru jako možnosti dosažení uhlíkové neutrality, zahájený o dva roky zpátky.

Na projektu Toyota spolupracovala s mnoha partnery z celého světa. V roce 2022 pak proběhly předváděcí jízdy s vozem s vodíkovým motorem GR Yaris H2. Ten se zúčastnil dvou podniků WRC v srpnu v Belgii a v listopadu v Japonsku.

Přečtěte si také:  Elektromobilita v Česku 2023: 22 500 elektromobilů a přes 4 600 dobíjecích bodů, většina z nich nabíjí zelenou elektřinou

V prosinci pak do svého prvního závodu mimo Japonsko vstoupil další koncept s vodíkovým motorem ORC Rookie GR Corolla H2. Byl nasazený ve vytrvalostním závodě Idemitsu 1500 Super Endurance 2022 na 25 hodin v Thajsku.