Elektromobil (EV) NEWS

Toyota představila koncept elektromobilu bZ4X. Spolupracovala na něm se Subaru

Toyota na autosalonu v Šanghaji představila plánovaný koncept modelu Toyota bZ4X. Jde o prvního zástupce rodiny bezemisních elektromobilů s bateriovým pohonem. Toto koncepční SUV střední třídy s pohonem všech kol je součástí proměny Toyoty z výrobce automobilů na firmu poskytující mobilitu pro všechny.

Akronym ‚bZ‘ z názvu konceptu symbolizuje sousloví ‚beyond Zero‘, což symbolizuje snahu Toyoty dosahovat nejen nulových uhlíkových emisí a uhlíkové neutrality, ale jít dokonce nad rámec těchto snah a nabízet výhody pro životní prostředí, jednotlivce i společnost jako takovou.

Toyota jej vyvinula v partnerské spolupráci se Subaru. Produkční verze by se měla začít prodávat přibližně v polovině roku 2022.

Přečtěte si také:   Toyota vyvinula vodíkové napájecí vozidlo

Představení koncepčního modelu Toyota bZ4X Concept

Toyota bZ4X Concept je vozidlem, které se nespokojí s obvyklými schopnostmi dopravního prostředku. Poslouží též jako pohodlné prostředí na cesty s funkcemi konektivity.

„Náš typický cílový zákazník oceňuje zejména čas trávený společně s rodinou a přáteli. Chtějí-li si tento čas společně užít, jako místo k jejich setkávání jim dobře poslouží Toyota bZ4X Concept,“ říká hlavní konstruktér Kodži Tojošima.

Design exteriéru spojující dynamiku s užitnými vlastnostmi

Design exteriéru Toyoty bZ4X Concept předjímá vysoká očekávání zákazníků ohledně požitku z jízdy s elektromobilem bez nutnosti uchylovat se ke kompromisům. Z celkové vnější podoby je zřejmé spojení dynamiky a užitných vlastností, SUV si zachovává typickou zvýšenou polohu za volantem, ale přesto budí dojem vozu přikrčeného k vozovce. Karoserie prezentuje smyslné tvary v kombinaci s precizním a technicky pojatým stylistickým ztvárněním.

Přední partie vozu – identifikační znak každého vozidla – se tentokrát obejde bez klasické masky chladiče a namísto ní se chlubí uspořádáním senzorů, světel a aerodynamických prvků v markantní „žraločí“ podobě, čímž hlásá nový postoj a nepřehlédnutelný vzhled v provozu.

Prostorná kabina a „pilotní modul“

Koncepční model Toyota bZ4X Concept je postaven na nové modulární platformě e-TNGA, vyvinuté speciálně pro elektromobily. K vytvoření pozoruhodně prostorné a otevřené kabiny přispěl dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Prostor pro nohy vzadu je srovnatelný s ostatními vozy segmentu D.

Přečtěte si také:   Závazek, který si společnost Scania stanovila v oblasti elektrických vozidel

Srdcem přední části kabiny je „pilotní modul“, jenž v řidiči evokuje dojem přímého propojení s vozovkou a všemi důležitými informacemi. Nízko posazený přístrojový panel neomezuje panoramatický výhled ven, a ještě přispívá k pocitu velkorysé prostornosti. Snadno rozpoznatelné a vysoce funkční ovládací prvky jsou seskupeny kolem středového panelu. Digitální přístrojový štít před řidičem je umístěn nad volantem, aby sledování informací nenutilo ke zbytečnému odklánění zraku od vozovky.

Systém energetického managementu baterie jako klíč k delšímu dojezdu

Vývojový program těžil z přínosů více než 20 let vedoucího postavení Toyoty na poli elektrifikace vozidel a typických atributů kvality, odolnosti a spolehlivosti, kterými je Toyota proslulá. Elektrické hnací ústrojí – tedy elektromotor, řídicí jednotka a systém energetického managementu baterie – tak přináší schopnosti na vrcholu třídy i mimořádně konkurenceschopný jízdní dosah.

K provozní hospodárnosti vozidla ještě přispívá systém palubního nabíjení pomocí sluneční energie v zájmu prodloužení dojezdu vozidla. Toyota čerpala ze svých dlouholetých zkušeností s vývojem bateriových technologií pro hybridní modely a plug-in hybridy, aby konstrukce větší a výkonnější baterie pro Toyota bZ4X Concept dokázala nabídnout dlouhodobě spolehlivý provoz bez zkracování dojezdové vzdálenosti, a to i za chladnějšího počasí.

Nefalšované SUV s vyspělým pohonem všech kol v dané třídě

Zbrusu nový systém pohonu všech kol, zahrnující elektromotory na obou nápravách, vyvinula Toyota společně se Subaru. Dlouholetou tradici a široké expertní zkušenosti Toyoty i Subaru se podařilo přetavit ve vyspělý pohon všech kol v dané třídě, kterým Toyota bZ4X Concept vystupuje z obvyklých měřítek segmentu. Používaný systém pohonu dodává Toyotě bZ4X Concept nefalšované terénní schopnosti, které současně znamenají vyšší bezpečí a pocit jistoty za volantem bez ohledu na stav vozovky.

Přečtěte si také:   Test elektromobilu Kia e-Niro (2021)

Vyspělý systém řízení bez mechanické vazby

Toyota bZ4X Concept bude jako první na světě používat vidlicový (nikoli kulatý) volant v kombinaci se systémem řízení bez mechanické vazby (‚steer-by-wire‘). Uvedená technologie poskytuje řidiči vyšší míru kontroly s odfiltrováním ruchů jinak přenášených od nekvalitního povrchu vozovky nebo při brzdění, a přispívá tak k preciznější odezvě sladěné s rychlostí vozidla a úhlu natočení kol. Systém řízení bez mechanické vazby rovněž opouští klasický kulatý volant, který nahrazuje unikátně tvarovaným volantem ve stylu leteckého kniplu. Díky tomu není řidič v zatáčkách nucen přehmatávat na věnci volantu, a drží se tak filozofie co nejpříjemnějšího ovládání vozidla.

Toyota bZ – hlubší význam nové řady bateriových elektromobilů Toyota

Toyota bZ4X Concept je prvním modelem, pro nějž Toyota použila nové označení bZ – beyond Zero. Toyota plánuje do roku 2025 představit 15 elektromobilů s bateriovým pohonem včetně 7 modelů s označením Toyota bZ.

Tato nová řada elektromobilů s bateriovým pohonem umožní zákazníkům snadno vyměnit stávající vozidlo, a těžit tak ze všech výhod nabízených čistým elektromobilem. Nový přístup je postaven na vývoji zaměřeném na potřeby člověka a poskytování služeb mobility uzpůsobených reálným životním potřebám a zkušenostem lidí.

„Nejde jen o lepší ochranu životního prostředí z titulu bezemisního vozidla, ale poskytování přidané hodnoty ‚Nad rámec nulových‘ emisí, zde ve formě snazšího a zábavnějšího řízení. Modely Toyota bZ nám rovněž pomohou dosáhnout cíle uhlíkové neutrality. Uhlíková neutralita zahrnuje přístupy a iniciativy zaměřené na vynulování celkových emisí CO2 napříč celým životním cyklem vozidla – včetně výroby, distribuce, používání, recyklace a konečné likvidace,“ říká hlavní konstruktér Tojošima.

Toyota nadefinovala čtyři aspekty přístupu ‚beyond Zero‘, přičemž prvním a nejdůležitějším z nich je „Vy a životní prostředí“, který zohledňuje nejen energii spotřebovanou vozidlem k pohybu, ale i způsoby využití rekuperačního brzdění nebo obnovitelné energie, jako např. ze slunce.

Druhým aspektem je „Vy a váš vůz“ se zohledněním toho, jak bateriový elektromobil postavený na vyhrazené platformě využívá nejnovější výsledky technologického vývoje a zajišťuje příkladnou konektivitu s cílem nabídnout bezpečnost, pocit bezpečí a příjemný požitek z jízdy.

Třetím aspektem je „Vy a ostatní“ se zaměřením na návrh takových elektromobilů s bateriovým pohonem, které dokáží nabídnout prostornost a tiché prostředí motivující posádku k interakci a sdílení zkušeností a zážitků.

Přečtěte si také:   Audi zahajuje předprodej kompaktního SUV Q4 e-tron s elektrickým pohonem

A v neposlední řadě „Vy a společnost“ zohledňuje širší dopady na společnost – měnit svět tak, aby byl lepším místem k životu všech.

Postaveno na vedoucím postavením Toyoty v oblasti elektrifikace

Nový model Toyota bZ4X Concept je nejnovějším milníkem na cestě Toyoty k dosažení nulových emisí, cestě, která započala před více než 20 lety uvedením původní Toyoty Prius, celosvětově prvního sériově vyráběného vozu s hybridním elektrickým pohonem. Od té doby Toyota důsledně posouvá hranice elektrifikace vozidel, dosahuje stále vyšší efektivity hybridní technologie a objevuje nové příležitosti v rámci vývoje plug-in hybridních vozů a elektromobilů s vodíkovými palivovými články. Toyota dodnes prodala přes 17 milionů elektrifikovaných vozidel, která ušetřila přibližně 140 milionů tun CO2. Toyota v letech 2010 až 2019 díky elektrifikaci dokázala snížit celosvětové uhlíkové emise svých vozidel přibližně o 22 %.

Toyota ‚bZ‘ rovněž signalizuje, že značka v otázkách budoucí mobility usiluje o přístup k tvorbě emisí ‚nad rámec nulových dopadů‘. Přístup ‚beyond Zero‘ zohledňuje prioritu ‚poskytovat stále lepší mobilitu pro všechny‘ a rovněž vyjadřuje snahu Toyoty navrhovat takové produkty a služby, které zvyšují radost z řízení, napomáhají ke sdíleným zážitkům díky konektivitě a zajišťují bezpečnost a ochranu všech účastníků silničního provozu. A v konečném důsledku přispívají celosvětově k rozvoji lepší společnosti.

Přečtěte si také:   Skupina Ermenegildo Zegna spouští ve spolupráci se skupinou Stellantis program udržitelné mobility

Za tímto účelem Toyota zkoumá široké spektrum elektrifikovaných technologií, čímž reaguje na požadavky jednotlivých trhů a nejrůznějších způsobů používání vozidel – ať již se jedná o hybridní elektromobily, plug-in hybridy, elektromobily na palivové články nebo elektromobily s bateriovým pohonem. Dalším rozměrem tohoto úsilí je rozvoj vodíku coby hojného zdroje čisté energie, přičemž technologie palivových článků může najít uplatnění v nejrůznějších oblastech dopravy – nejen v rámci osobních vozidel na palivové články, ale i u těžkých nákladních vozidel, vlaků a námořní dopravy – a využije se též ve stacionárních či mobilních generátorech elektřiny.

Rozšiřování portfolia elektrifikovaných vozů

Do roku 2025 plánuje Toyota ve svém celosvětovém portfoliu nabízet přes 70 elektrifikovaných modelů vozidel. To bude zahrnovat i nejméně 15 elektromobilů s bateriovým pohonem.

Hybridní pohon by v Evropě do roku 2025 měl být v celkových prodejích značky zastoupen z více než 70 %; dále by přes 10 % měly tvořit plug-in hybridy a přes 10 % vozy s nulovými emisemi – bateriové elektromobily a elektromobily na palivové články.

Globální příspěvek Toyoty ke splnění cílů trvale udržitelného rozvoje (SDG) a zasazení dosáhnout uhlíkové neutrality

V roce 2018 oznámila Toyota záměr transformace z klasického výrobce automobilů ve firmu poskytující služby mobility.

Přečtěte si také:   Prodeje elektromobilů vzrostly letos skoro trojnásobně. České firmy jsou v jejich zavádění stále zdrženlivé

Vzhledem ke skutečnosti, že všichni žijí spolu na téže planetě, přistupuje Toyota k opatřením z perspektivy ‚rodné planety‘, která je vyšší než koncepce ‚rodného města‘ či ‚rodné země‘, tradičně vyznávané automobilovým průmyslem.

Současná generace v produktivním věku má odpovědnost odkázat tuto krásnou planetu příští generaci jako místo, kde lidé budou moci bez obav žít. V tomto kontextu vyznává Toyota filozofii ‚zaměření na potřeby člověka‘ s tím, že technologie by měly pozitivně přispívat ke štěstí i zdraví lidí.

Toyota chce využít předností, kterých dosáhla prostřednictvím filozofie ‚monozukuri‘ (tj. vytváření nebo výroba), a spojit je s dalšími technologickými inovacemi rozšiřujícími možnosti mobility s cílem poskytovat služby zpřístupňující svobodu mobility všem lidem.

Toyota chce rovněž prostřednictvím svého podnikání přispět k uskutečnění cílů trvale udržitelného rozvoje. Celkem 17 cílů trvale udržitelného rozvoje zahrnuje celosvětový problém snižování emisí CO2, a chceme-li tedy tohoto cíle dosáhnout, je nezbytné zavádět elektrifikaci v celosvětovém měřítku.

Různé země po celém světě dnes deklarují připravenost podílet se na dosažení cíle uhlíkové neutrality. Například země EU chtějí dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.

K dosažení uhlíkové neutrality v automobilovém průmyslu je zapotřebí postupovat koordinovaně; potřebné aktivity zahrnují energetickou politiku podporující obnovitelné energie a dobíjecí infrastrukturu, jakožto i pravidla pro průmyslová odvětví vč. dotací, podpory dodavatelů a systémů recyklace baterií. Průmysl též musí spolupracovat s nejrůznějšími zúčastněnými partnery vč. státních organizací a dalších firem.

Přečtěte si také:   Liberecký kraj pořídil pět hybridů Toyota

Toyota bude v rámci celosvětového rozvoje svých podnikatelských činností ve spolupráci s vládami jednotlivých zemích rozvíjet vlastní strategii elektrifikace vedoucí ke snižování emisí CO2 napříč celým životním cyklem.

Toyota také bude usilovat o maximální transparentnost informací, aby se jí dostalo co největšího pochopení od n zúčastněných partnerů; sem bude patřit pravidelné posuzování a zveřejňování informací na konci roku s cílem zajistit, aby společné aktivity splňovaly dlouhodobé cíle Pařížské dohody.