20190918_02_01_Exterior_of_FC_Generator

Toyota nainstalovala do závodu Honsha generátor energie na bázi palivových článků

Společnost Toyota Motor Corporation informovala o úspěšném vyvinutí stacionárního generátoru energie na bázi palivových článků (FC generátor energie), využívající systém palivových článků (FC) elektromobilu Toyota Mirai, poháněného vodíkovými palivovými články (FCEV). FC generátor energie byl nainstalován v prostorách závodu Honsha v Toyota City a započaly ověřovací zkoušky.

FC generátor energie využívá klíčové komponenty systému, který najdeme na palubě Toyoty Mirai, tedy sadu palivových článků (tzv. FC stack), jednotku řízení energie (PCU) a sekundární baterii, vždy ve dvou provedeních. Komponenty ze systému palivových článků modelu Mirai nasazuje Toyota s cílem nabídnout vysoce výkonný generátor energie za rozumnou cenu. Vývoj generátoru energie probíhal ve spolupráci Toyoty a společnosti Toyota Energy Solutions, Inc.

V rámci ověřovacích testů se bude elektřina vyrobená FC generátorem energie využívat v závodu Honsha. Samotný generátor energie má být v provozu 24 hodin denně při jmenovitém výkonu 100 kW. Technici plánují ověřovat a vyhodnocovat energetickou účinnost (množství elektřiny vyprodukované na jednotku vodíku), stabilitu výkonu na výstupu, odolnost a náročnost údržby generátoru.

Na základě výsledků ověřovacích testů pak bude Toyota používat FC generátory energie v dalších svých závodech. Generátory energie bude pohánět vodík získávaný během výroby komponent systému FC i ve fázích vyhodnocování a testování, Toyota chce tímto způsobem vyvinout a implementovat technologie nabízející efektivní využití vodíku.

V roce 2015 oznámila Toyota strategický plán Toyota Environmental Challenge 2050, jehož cíle zahrnují i výrobní závod s nulovými emisemi CO2. V rámci naplňování tohoto cíle bude Toyota i nadále usilovat o snižování množství emisí CO2, které produkuje v rámci svých výrobních procesů.

Přečtěte si také:  U Japonska objevili obří ložisko surovin pro baterie do elektromobilů

Ve snaze o širší využití systému palivových článků, který Toyota vyvinula pro FCEV, chce automobilka zvážit praktické možnosti používání FC generátoru energie. To zahrnuje výzkum, vývoj a projednání možných obchodních modelů zaměřených na podporu zájmu o tento generátor energie v komerční sféře, např. cestou zvyšování energetické účinnosti a odolnosti s cílem generátor dále zmenšovat a zlevňovat.

20190918_02_02_System_Structure_of_FC_Generator

Základní specifikace FC generátoru energie

  • Šířka × Délka × Výška: 2,3 × 4,5 × 2,5 m
  • Hlavní systémy FC převzaté z modelu Mirai: Sada palivových článků (FC stack), jednotka řízení energie (PCU), sekundární baterie, vzduchový kompresor
  • Jmenovitý výkon: 100 kW
  • Účinnost výroby energie (na výstupu): Cílová hodnota nejm. 50 %
  • Jmenovité napětí / počet fází / kmitočet: AC 210 V / 3F, tři vodiče / 50/60 Hz
  • Typ palivového článku: Tuhý polymerní elektrolyt
  • Čistota vodíku: Čistý vodík (99,97 %)
  • Doba najíždění: 40 sekund (k dosažení jmenovitého výkonu)

20190918_02_03_en_System_Structure_of_FC_Generator.jpg