Toyota bZ4X
Elektromobil (EV) NEWS

Toyota bZ4X je prvním elektromobilem značky. Podívejme se na její zajímavosti

Toyota bZ4X je první elektrifikovaný vůz japonského koncernu, který byl od A do Z navržen a vyroben jako čistý elektromobil. Tento model stojí u zrodu nové řady automobilů poháněných elektrickým proudem s označením bZ, tedy beyond Zero. Konstrukce Toyoty bZ4X je založena na zcela nové platformě eTNGA určené výhradně pro elektrické modely.

Pod podlahou jsou namontované baterie, jež tvoří nedílnou součást podvozku. Auto má proto nízko umístěné těžiště, je dokonale vyvážené a vyznačuje se značnou tuhostí karosérie. To vše přispívá k lepším jízdním vlastnostem vozu a jeho vysoké bezpečnosti.

Přečtěte si také:   Test Mercedes-Benz EQB 300 4Matic | elektromobil (2022)

Výkon a dojezd

Toyota bZ4X může být vybavena náhonem buď na přední, anebo na obě nápravy. V případě verze s předním pohonem má motor výkon 204 koní a 265 Nm točivého momentu a umí rozjet auto z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy. Verze s pohonem všech čtyř kol má po jednom motoru na každé nápravě a celkový výkon 217 koní, přičemž točivý moment činí 336 Nm. Automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. V obou případech je maximální rychlost vozu 160 km/h.

2022-elektromobil-toyota-bz4x-2-scaled

Vůz má lithium-iontovou baterii s kapacitou 71,4 kWh, která podle předběžných odhadů umožní dojezd více než 450 km. Důležité je i to, že při použití rychlonabíječky o výkonu 150 kW lze baterii vozu nabít na 80 % za půl hodiny.

Po 10 letech si baterie zachová 90 procent kapacity

Toyota zde využila svých bohatých zkušeností s výrobou elektrifikovaných automobilů, vždyť hybridní vozy nabízí zákazníkům již bezmála 30 let. Výsledkem je spolehlivá a odolná baterie. Lithium-iontovou konstrukci akumulátoru, který napájí model bZ4X, tvoří 96 článků a vyznačuje se neobyčejnou životností a odolností. Toyota se chlubí, že po 10 letech nebo ujetí 240 tisíc km si baterie zachová 90 procent původní kapacity.

Přečtěte si také:   Kia vybuduje první výrobní závod určený výhradně pro elektrická vozidla pro speciální účely

Co se týče použité technologie, je sebedůvěra Toyoty patrná i z rozšířeného záručního programu. Zajímavé je, že celý systém akumulátoru průběžně monitoruje sada čidel a v případě, že systém odhalí odchylky od normy, sám zareaguje předem naprogramovaným způsobem. Vysokou kvalitu baterie má rovněž zaručit proces výroby, jenž je naplánovaný tak, aby se v jeho průběhu do akumulátoru nedostala cizí tělesa, která by mohla ovlivnit jeho kvalitu a životnost.

Skutečné SUV s prostorným interiérem

Toyota debutuje s elektromobilem v segmentu, kde se cítí silná v kramflecích. RAV4 je považovaná za průkopníka tohoto typu aut a japonský koncern nabízí nejširší škálu SUV – od modelu Aygo X, který se představí zanedlouho, přes Yaris Cross, C-HR, RAV4, až po mohutný Highlander. Seznam uzavírá bZ4X jako plně elektrifikované, přesto plnohodnotné SUV.

2022-elektromobil-toyota-bz4x-interier-2-scaled

Auto má krátké převisy, kola rozmístěná v rozích konstrukce, výrazné prahy a mohutnou, ačkoli aerodynamickou siluetu. Navíc nabízí verzi s pohonem všech čtyř kol a systémem volby jízdních režimů XMODE, který umožňuje přizpůsobit chování auta podmínkám na silnici i mimo ni.

Automobil se vyznačuje také prostorným interiérem, jak se na skutečné SUV sluší. Je pětimístný, poskytuje dost prostoru pro nohy, a to zejména pasažérům usazeným na zadních sedadlech. Dalším kladem je velká kapacita zavazadlového prostoru o objemu 452 litrů.

Přečtěte si také:   ŠKODA AUTO splnila evropský limit flotilových emisí CO2

Kosmické technologie

Toyota bZ4X je elektromobil a jde ji ovládat jediným pedálem. To znamená, že brzdíme i zrychlujeme plynovým pedálem. Jedná se o řešení, které je již na trhu známé.

Toyota předpokládá, že postupem času nabídne v Evropě také systém řízení steer-by-wire, který opouští mechanické propojení mezi volantem a koly. Všechno bude řídit elektronika. Díky použití tohoto řešení získá řidič více prostoru na nohy, lepší pozici za volantem a snáze se mu také bude nasedat a vysedat. Snadnější a intuitivnější bude také řízení automobilu, k vyšší bezpečnosti přispěje i fakt, že při točení volantem již nebude hrozit křížení rukou.

Inovativní je rovněž systém vytápění využívající tepelné čerpadlo, systém proto potřebuje méně energie než standardní klimatizace. Řidič a spolujezdec mohou také na předním sedadle použít vytápění infračerveným zářením, které se dokáže roztopit během minuty.

Přečtěte si také:   Nástup elektromobility nezastaví ani vysoké ceny elektřiny, předpokládá společnost LeasePlan

Ve výbavě bZ4X nebudou chybět ani nejmodernější multimediální systémy Toyoty s online výpočtem navigace, bezdrátovým internetem a hlasovým asistentem. Dále také bezpečnostní balíček T-Mate s třetí generací paketu Toyota Safety Sense, který nabízí celou škálu asistentů a systémů pečujících o bezpečnost a zvyšujících komfort při cestování.