Scania_Citywide_BEV- (1)

Společnosti COMETT Plus, E.ON a Scania v Táboře spolupracují na pilotním provozu plně elektrického autobusu

Elektromobilita se začíná prosazovat i v městské hromadné dopravě. Důkazem je táborská firma COMETT Plus, která už několik let provozuje autobusy na CNG a nyní díky spolupráci se společnostmi E.ON Energie a Scania testovala v reálném provozu plně elektrický nízkopodlažní autobus Citywide.

Zavedení plně elektrických autobusů do reálného provozu je logickým krokem ke snížení produkovaných emisí ve městech. Abychom byli schopni našim zákazníkům nabídnout profesionální řešení, vždy je nutné si takto vysokou investici vyzkoušet v reálném provozu. Se společností SCANIA se nám podařilo pro našeho partnera Comett Tábor uskutečnit zapůjčení autobusu a nainstalovali jsme také potřebnou infrastrukturu do firemního areálu,“ říká Martin Klíma, vedoucí Mobility Services společnosti E.ON Energie.

Elektrický autobus jezdil čtyři dny v Táboře na běžné lince městské hromadné dopravy. Scania Citywide byla vybavena základní sestavou 8 sad baterií o kapacitě 250 kWh, které umožňují autobusu při plném vytížení dojezd až 150 km na jedno nabití. „Výhodou tohoto řešení je maximální vyváženost autobusu, což má za následek výbornou ovladatelnost a jízdní vlastnosti,“ říká manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů. 

Přečtěte si také:  Scania rozšiřuje svou nabídku elektrických nákladních vozidel o další řešení

Společnost Scania nabízí také verzi se silnější sestavou 10 sad baterií. V tomto případě je uloženo 6 sad baterií na střeše a zbylé 4 sady trakčních akumulátorů se opět nacházejí v motorovém prostoru. Autobus pak disponuje výkonem 330 kWh a energií umožňující dojezd až 280 km na jedno nabití. Dobíjecí časy závisí na výkonu instalované nabíječky. Například nabíječka s výkonem 50 kWh dobije zcela vybité akumulátory o kapacitě 250 kWh za cca 5 hodin.

Technologie dobíjení byla pro tento konkrétní pilotní provoz instalována přímo v depu společnosti Comett a jednalo se o dobíjecí stanici od společnosti ABB právě o výkonu 50 kW. „Tuto technologii dlouhodobě využíváme v naší veřejné dobíjecí síti E.ON Drive a nemůžeme si ji vynachválit. Pilotní provoz nám dodal potřebná data a pro uvedení do standardního provozu máme jasnou představu o potřebných výkonech dobíjecích stanic, které podobné provozy budou potřebovat,“ doplňuje Martin Klíma.

Pokud se otevřou dotační možnosti pro elektrobusy, firmy do nich budou investovat. „O využití elektrobusů v naší společnosti uvažujeme již delší dobu, a proto jsme rádi, že nám E.ON a Scania vyšli vstříc a umožnili nám otestovat tuto technologii v ostrém provozu,“ dodává Aleš Melich, ředitel divize autobusové dopravy společnosti Comett Plus. Pro všechny provozovatele autobusové dopravy je důležité, aby stát vypsal dotační výzvy na pořízení elektrobusů a na potřebnou infrastrukturu. 

Testovací provoz probíhal na standardní lince, kde Comett Plus běžně využívá autobusy s pohonem CNG. „Během testování jsme ujeli více než 1200 km a ukázalo se, že elektrický autobus je pro tento typ dopravy vhodný. Samozřejmostí je vybudování potřebné infrastruktury, která zajistí provoz bez jakéhokoliv omezení. Jedna plně vytížená denní linka pro nás znamenala jedno dobíjení v depu, které jsme stihli během povinné přestávky,“ doplňuje Aleš Melich.

V momentě, kdy se elektrické autobusy začnou ve městech výrazně rozšiřovat, budou dobíjecí stanice představovat pro dopravce kritickou infrastrukturu a proto je důležité volit pouze profesionální řešení. E.ON je v tomto směru velmi aktivní především v severských zemích, kde provozuje řadu podobných projektů. Jedním z posledních je zavedení 65 elektrických autobusů v dánském Odense. „Díky zkušenostem kolegů z více rozvinutých trhů nyní můžeme naše know- how poskytnout i našim zákazníkům v České republice,“ uzavírá Martin Klíma.

Přečtěte si také:  Po sto letech začlenil ČEZ do vozového parku užitkový elektromobil s korbou

Autobusy Scania nové generace však nenabízejí jen novinku v podobě plně elektrického pohonu. „Model Citywide přináší celou řadu unikátních technických řešení jako například klimatizační systém, vracející energii zpět do systému, což výrazně přispívá ke snížení spotřeby elektrické energie. Zákazníci si mohou nakonfigurovat autobus přesně dle svých potřeb, protože délku lze podle obsaditelnosti přizpůsobit vždy po 10 cm,“ vyjmenovává další výhody Lukáš Martinů.