18_SKODA_Explore_More-1920x1281_98a7f36d

ŠKODA: Udržitelná budoucnost je chytrá a recyklovaná

Udržitelnost není pro Škoda Auto jen slovem. Je to cíl motivující řadu postupů uvnitř automobilky i u jejích dodavatelů. A nejde jen o kroky současné, ale i budoucí.

Víte, že pouze deset procent ve světě vyprodukovaných plastů se recykluje? Nebo že dnes připadá jeden kilogram plastového odpadu v oceánech na čtyři kila ryb – a že kolem roku 2050 se čísla vyrovnají?

Přečtěte si také:  Firemním flotilám dominují elektromobily značky Škoda. Většinou je dobíjejí na pomalých nabíječkách

Prostoru pro zlepšování je stále mnoho. Škoda Auto proto vyhlásila své cíle a plány v této oblasti: do roku 2030 důsledně prosazovat klimaticky neutrální mobilitu, snížit emise CO2 vozového parku na polovinu ve srovnání s rokem 2020 a intenzivně se zaměřit na eMobilitu, klimaticky neutrální výrobu a opakovaně použitelné a recyklované materiály.

Elektromobilita a uhlíková neutralita

Směr je daný: do roku 2026 přijde Škoda Auto se třemi novými čistě elektrickými modely. A další budou přibývat v letech následujících. Do roku 2030 se má podíl čistě bateriových elektromobilů na prodejích značky v Evropě zvýšit na více než sedmdesát procent.

 Škoda Enyaq iV je jen začátek linie elektromobilů značky Škoda.
Škoda Enyaq iV je jen začátek linie elektromobilů značky Škoda.

Snahou automobilky je také maximálně snižovat emise CO2 v celém výrobním cyklu. Závody v Indii budou v roce 2025 vyrábět se zcela neutrální bilancí CO2, všechny tři české závody mají stejný cíl do roku 2030, jeden z nich – továrna ve Vrchlabí – to plní už od konce roku 2020.

Pečlivě se na severu Čech nakládá i s odpady: od začátku roku 2019 se všechny z výrobního procesu recyklují buď materiálově, nebo tepelně. Další dvě továrny v Česku, v Mladé Boleslavi a Kvasinách, se inspirovaly a platí pro ně totéž od začátku roku 2020.

Přečtěte si také:  Modelová řada Škoda Enyaq překonala hranici 200 000 vyrobených kusů

Udržitelnost je motivací i při zavádění inovací, například té, která umožní v lakovně nanášet jednu ze čtyř vrstev laku výrazně tenčeji při zachování stejné kvality a odolnosti. V českých výrobních závodech se tak ušetří zhruba 720 tun barvy ročně.

Podívejte se, jak se dá i při lakování výrazně ušetřit materiál:

Udržitelný cyklus materiálů

Recyklovatelné a ještě lépe ty, které už jednou recyklovány byly – takové materiály je žádoucí používat v co největší míře. Platí to pro karoserii, podvozek i interiér. Škoda Auto už dnes dosahuje toho, že materiály tvořící přes 95 procent hmotnosti auta jsou recyklovatelné a dále využitelné.

Pro představu: u modelu Škoda Octavia dnes pochází téměř třetina surovin z recyklovaných materiálů. Kromě oceli, hliníku a skla sem patří také plasty a izolační materiály, například obložení podvozku, podběhů kol či podložky do zavazadlového prostoru.

Přečtěte si také:  Jak získat odškodnění za smrt blízké osoby při dopravní nehodě

Jaký další užitek automobil nabídne, když dojede na konec svého života? Kovy se používají k výrobě nové oceli a hliníku pro nové odlitky. Odpadní sklo se využívá k výrobě nových oken nebo izolačního materiálu ze skleněných vláken. A plasty najdou využití přinejmenším při výrobě nových předmětů každodenní potřeby, jako jsou ramínka na šaty nebo květináče.

Novinky pro interiér

Nejlépe a s největší účinností lze recyklovat takzvané monomateriály: jsou totiž odrůdově nejčistší. Používají se třeba v interiérových obloženích, vzduchotechnických kanálech nebo jako měděné vodiče v kabelových svazcích. Recyklované se uplatní například na potazích sedadel nebo na kobercích. Vzhledem k vysokým technickým požadavkům je dnes většina dílů nového vozu vyrobena z kompozitních materiálů. Příkladem je obložení dveří v modelu Octavia – polovina kompozitního materiálu vzniká z obnovitelných surovin.

 Nejvíce šetrných materiálů ve svých interiérech nabízejí modely rodiny elektrických vozů Enyaq iV. 
Nejvíce šetrných materiálů ve svých interiérech nabízejí modely rodiny elektrických vozů Enyaq iV.

Tradičním materiálem obložení různých prvků interiéru je zvířecí kůže. I k té lze přistupovat ekologičtěji a za použití udržitelných postupů. Při činění kůže pro modelovou řadu Enyaq iV používá Škoda výtažek z listů olivovníku. V závislosti na modelu najdeme kůži výhradně na středové části sedadla, na volantu a částečně na řadicí páce a na madle ruční brzdy.

Přečtěte si také:  Elektromobily Kia využijí recyklovaný materiál z 55 tun plastů vylovených v oceánu

Jinak designéři interiérů stále častěji využívají textilní čalounění tam, kde se typicky používá kůže, například na přístrojové desce. Pro modelové řady Enyaq iV a Karoq jsou už k dispozici látky vyrobené až ze sedmdesáti procent z recyklovaných PET lahví. Ty se po recyklaci zpracovávají na přízi. U potahů sedadel v interiéru Lodge v modelové řadě Enyaq iV jsou tyto příze kombinovány s přírodní střižní vlnou.

 Výroba ekologicky šetrných tkanin pro vozy značky Škoda. 
Výroba ekologicky šetrných tkanin pro vozy značky Škoda.

Vedle toho Škoda pracuje na vývoji udržitelných materiálů s přírodními složkami, které se v budoucnu dostanou i do sériové výroby. Patří mezi ně například vlákna z cukrové řepy, která jsou vedlejším produktem cukrovaru v Dobrovici nedaleko mladoboleslavské továrny. Vlákna z cukrové řepy se používají k výrobě plniva pro plastové díly. Inženýři dokážou využít také cukrovarské řízky: barví se speciálním postupem a v interiéru vytvářejí designové akcenty. Budoucnost ale patří třeba i vláknům rákosu rodu Miscanthus (ozdobnice) a experimentuje se také s rýžovými slupkami a konopnými, korkovými a kokosovými vlákny.