Uvedení motorů s označením OC13 je prvním krokem společnosti Scania v představení pohonných jednotek na alternativní paliva. OC13 je založen na osvědčeném 13litrovém motoru Scania. Pracuje v Ottově cyklu se zapalovacími svíčkami a úplným spalováním.
Rostoucí zájem o provozování vozidel na bioplyn nebo zemní plyn v zemích jako je Itálie a Francie je výsledkem lepší dostupnosti, infrastruktury a dobrých hospodářských výsledků přepravních společností. Ale důležité je také hledisko udržitelné přepravy – dokonce i zemní plyn poskytuje snížení emisí CO2 o přibližně 15 procent.
Zásadní technologie
Plynové motory Scania jsou založeny na stechiometrickém spalování, tj. úplném spalování paliva i kyslíku. Stejně jako u benzínového motoru je spalování iniciováno pomocí zapalovacích svíček. K míchání paliva a vzduchu dochází při vstupu do válců.
„Během vývoje jsme se snažili zajistit co nejlepší pocit z řízení,“ vysvětluje Folke Fritzson, Senior Engineer společnosti Scania R&D, který je také součástí týmu vyvíjejícího plynové motory společnosti Scania. „Výkon a průběh jeho křivky by měl odpovídat výkonu moderního vznětového motoru.“
Nový 13litrový plynový motor je k dispozici výhradně s převodovkami Scania Opticruise. To samozřejmě znamená, že rychlost řazení a jízdní komfort je na té nejvyšší úrovní.
Pečlivě promyšlené nádrže
To, jak jsou nádrže řešené, je důležitým aspektem provozu plynového vozidla. Obě nádrže na LNG (zkapalněný zemní plyn) a CNG (stlačený zemní plyn) lze objednat přímo od společnosti Scania. LNG poskytuje větší dojezd, protože ho lze do vozidla natankovat mnohem více.
„Ve spalování neexistuje žádný rozdíl mezi LNG a CNG, ale jsou zde výrazné rozdíly v dojezdu,“ říká Fritzson. „U LNG je to až 1100 kilometrů. CNG pak obvykle umožňuje bez natankování ujet 500 kilometrů. I to je ale pro mnoho zákazníků dostatečný rozsah. Například pro regionální přepravu s návratem na základnu a doplňováním paliva každý den. Počet kilometrů, které lze ujet na jedno natankování samozřejmě závisí také na stylu jízdy a profilu trasy.“
Konstruktéři společnosti Scania otočili kvůli dalšímu zvýšení bezpečnosti ventily nádrže proti směru jízdy. Jedná se o zdánlivě jednoduchý, ale přitom důležitý detail, který snižuje riziko poškození těchto ventilů, pokud jsou například zasaženy kameny nebo jinými předměty.
Dlouhé servisní intervaly
Plynové motory, které pracují v Ottově cyklu (s předmícháním paliva a zapalovacími svíčkami), mají většinou kratší servisní intervaly než dieselové jednotky. Scania však dosáhla výrazně delšího servisního intervalu při současném zachování životnosti zapalovacích svíček.
„Při běžném používání jsme stanovili interval 45 000 kilometrů jak pro výměnu zapalovacích svíček, tak pro výměnu oleje,“ říká Fritzson. „Toto je výrazné zlepšení oproti předchozí generaci plynových motorů, kde byl interval 30 000 km. Díky tomu má zákazník nižší náklady na údržbu a delší dobu využitelnosti vozidla.“
„Všechno naznačuje, že směřujeme k zásadnímu pokroku v plynových motorech,“ říká Henrik Eng, produktový ředitel Scania Trucks. „Všichni nyní mohou těžit z vynikajících jízdních vlastností a pohodlí. Vidíme také, že rychle rostoucí síť čerpacích stanic na LNG/CNG zvyšuje zájem o použití tohoto alternativního paliva.“
Plynové motory jsou obecně tišší než dieselové motory a proto jsou vhodné pro městské prostředí. Nový plynový motor Euro 6 značky Scania splňuje požadavky standardu PIEK pro omezení hluku, který stanoví hladinu hluku nejvýše 72 dB (A) v oblastech s přísnými omezeními hluku.
Zákazníci v České republice a na Slovensku mohou začít objednávat nákladní vozidla s pohonem na LNG/CNG na přelomu roku.
Technická data
Motor: | OC13 101 |
Typ motoru | řadový |
Objem | 12.7 l |
Pořadí zapalování | 1-5-3-6-2-4 |
Počet válců | 6 |
Ventily na válec | 4 |
Vrtání x zdvih | 130 x 160 mm |
Typ vačky | Normální |
Komprese | 12.6:1 |
Vstřikování paliva | Bosch |
Zpracování emisí | Scania EGR a třícestný katalyzátor |
Olejová náplň | 43 l |
Maximální výkon | 410 hp (302 kW) při 1,900 ot/min |
Maximální točivý moment |