V posledních měsících je patrné, že benzín i nafta pomalu zdražují. To nahrává většímu využití alternativního stlačeného zemního plynu (CNG). Zatímco na konci minulého roku jezdilo v ČR okolo 15,5 tisíce CNG vozidel, nyní je to již 18,9 tisíce a úměrně tomu roste i spotřeba CNG. Plnicí stanice přibývají neuvěřitelným tempem a aktuálně jich je v provozu již přes 160, na jejich mapu se můžete podívat zde. Podle odborníků dosáhne jejich počet za pár měsíců dokonce 200. Firmy a podnikatelé navíc budou moci nově využít slevu 2 Kč/kg CNG.
Ceny pohonných hmot v posledních měsících pozvolna rostou. To vytváří prostor pro další rozšiřování již tak oblíbeného CNG. Podle Českého plynárenského svazu v loni vzrostla spotřeba stlačeného zemního plynu v dopravě meziročně o 36 % na 59,35 milionu metrů krychlových a výrazný růst se dá očekávat i letos. „Na konci minulého roku jezdilo v ČR okolo 15,5 tisíce CNG vozidel, nyní je to již 18,9 tisíce,“ uvádí Zdeněk Kaplan, jednatel innogy Energo. „Za 10 měsíců tedy narostl počet CNG vozidel o více než 20 procent, a tak odhaduji, že i prodeje CNG budou celkově vyšší o minimálně 20 procent,“ dodává Zdeněk Kaplan. Rostoucí spotřebu CNG potvrzuje i Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež firmám kromě tankovacích karet poskytuje i karty na nákup CNG. „Odběry CNG prostřednictvím naší nákupní aliance se meziročně zčtyřnásobily a nadále trvale rostou. Aktuálně odebírají podnikatelé a firmy prostřednictvím námi poskytovaných CNG karet 10 000 kg CNG měsíčně,“ podotýká Duraković.
Letošní rok je ve znamení rozšiřování sítě plnicích stanic CNG. Od začátku roku se jich otevřelo minimálně 15 a další budou přibývat ještě v tomto i v příštím roce. „Letos jsme zprovoznili plničky v Havlíčkově Brodě, Vrchlabí, Znojmě, Třeboni a v Liberci. Celkem tak provozujeme již 26 CNG stanic a do konce roku zprovozníme ještě stanici v Chebu,“ uvádí Zdeněk Kaplan s tím, že již nyní pracuje innogy na více než 15 projektech dalších plnicích stanic, z nichž zhruba polovinu plánuje zprovoznit v příštím roce. „Aktuálně je v Česku v provozu již přes 160 plnicích stanic CNG a při současném tempu jejich budování jich bude během pár měsíců přes 200,“ předpokládá Damir Duraković.
Cena CNG je na rozdíl od benzínu a nafty dlouhodobě stabilní. „V posledních letech stojí CNG průměrně mezi 17 a 18 Kč za m³. Aktuální průměrná cena je pak zhruba 17,60 Kč/m³, přičemž nafta a benzín stojí v současnosti v průměru více než 29, respektive 30 korun,“ upozorňuje Damir Duraković. Cenová výhoda CNG není na plnicí stanici zřetelná na první pohled, protože se uvádí cena za kilogram. Pro srovnání se však používá cena za metr krychlový, protože to je energeticky srovnatelné množství s litrem benzínu. „Kilogram CNG v současnosti stojí v průměru 24,59 Kč/kg, přičemž členové naší nákupní aliance aktuálně mohou tankovat v síti innogy například i za 21,90 Kč/kg. Díky zvyšujícím se odběrům CNG od 1. 11. navyšujeme slevu za každý kilogram CNG na 2 Kč,“ dodává Damir Duraković. Podle něj se tak cena za metr krychlový po slevě přiblíží až k 15 korunám. Podnikatelé s CNG vozy tak budou moci jezdit za poloviční cenu ve srovnání s cenou benzínu.